Snabbtest: Wolfenstein II: The New Colossus

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Wolfenstein II: The New Colossus

Senaste upplagan av Wolfenstein-serien lanserades skarpt i slutet av förra veckan. Redaktionen gräver fram SweClockers Vinterdator 2016 för att se vad som krävs för att driva spelet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt lättdrivet spel trots att det ser bra ut, sånt gillar vi.

Med GTX 1070 som referens borde man väl få en ~75 i snitt-fps med sitt GTX 980 Ti i 1440p, lite mer om man tummar på AA:n lite. Kanske ska titta närmare på spelet, det har ju fått bra kritik.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Inga problem med mitt 980ti i 1080p. Runt 100 ligger jag nog (ingen AA).

Inte det mest visuellt imponerande spel dock. Ser helt okej ut men det är inget man skulle skriva hem om. Så inte allt förvånad över det flyt man får.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Blev klar med spelet nu. Väldigt roligt.
Dock får jag ge en varning. Detta är ett av få spel som gav mig "åksjuka" innan jag låste fps.
Det kanske hjälper med FreeSync™ och G-SYNC™??

Btw.. jag är väldigt förkyld så det kan nog påverka.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Whut... Varför är rx 570 hälften så snabbt som rx 580?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tankar hem dom nya drivisarna nu sitter med ett 780 kort och i 1440 och high igår så hade jag ett snitt på 24 fps medan det första spelet kunde jag köra i 4k på high i 60 fps

återkommer om en timme lr två

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ser ut som att mitt 1080 ti kommer kunna ta sig genom detta halvsovandes Måste verkligen göra slag i saken och skaffa ny skärm snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Den här patchen verkar ju bra: https://steamcommunity.com/app/612880/discussions/0/147985643...

10/28 - Beta Patch Live (Steam Overlay, Async Compute, JP Fixes)
Hey all,
The team is pushing through a hotfix patch to the beta branch of Steam for Wolfenstein II: The New Colossus. This includes the following fixes:

Patch notes:
- Resolved an issue affecting the deployment of full game files in Japan, Bahrain, Kuwait, Lebanon, Oman, Qatar, and Saudi Arabia
- Re-enabled Async compute for AMD users (requires AMD driver version 17.10.3, linked below)
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Radeon-Softwar...
- Temporarily disabled Async compute on 1080ti until driver fix is in
- Re-enabled Steam Overlay
- Added driver version detection and dialog

In order to install a patch on the Steam public beta branch, right click the game in your Steam library. Go to properties, then the "Betas" tab. In the dropdown, choose public beta as your branch.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk

@Elghinnarisa:

Med lite överklock så är det och nosar på ett 1080 i 1440p

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Discokungen
Skrivet av MinscS2:

Förvånansvärt lättdrivet spel trots att det ser bra ut, sånt gillar vi.

Med GTX 1070 som referens borde man väl få en ~75 i snitt-fps med sitt GTX 980 Ti i 1440p, lite mer om man tummar på AA:n lite. Kanske ska titta närmare på spelet, det har ju fått bra kritik.

Jag ligger runt där med allt på high, det är rätt tungt på sina ställen med enorma frame drops men i övrigt funkar det lysande med 980 också!

Jag märker inte heller att TSSAA gör speciellt stor skillnad prestandamässigt men desto mer skillnad grafiskt.

Skrivet av Elghinnarisa:

Inga problem med mitt 980ti i 1080p. Runt 100 ligger jag nog (ingen AA).

Inte det mest visuellt imponerande spel dock. Ser helt okej ut men det är inget man skulle skriva hem om. Så inte allt förvånad över det flyt man får.

Verkligen? Jag tycker det ser helt fantastiskt ut med ljus och skuggor som är i princip fotorealistiska. Otroligt imponerande. Texturerna lämnar en del att önska men jag har en känsla av att det skalar med grafikkortet också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Jag ligger runt där med allt på high, det är rätt tungt på sina ställen med enorma frame drops men i övrigt funkar det lysande med 980 också!

Jag märker inte heller att TSSAA gör speciellt stor skillnad prestandamässigt men desto mer skillnad grafiskt.

Verkligen? Jag tycker det ser helt fantastiskt ut med ljus och skuggor som är i princip fotorealistiska. Otroligt imponerande. Texturerna lämnar en del att önska men jag har en känsla av att det skalar med grafikkortet också.

Skulle också säga att det är väldigt lyckat grafikmässigt, men smaken är ju delad
Då spelar jag ändå bf1, och typ metro redux etc med "bra" grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Verkligen? Jag tycker det ser helt fantastiskt ut med ljus och skuggor som är i princip fotorealistiska. Otroligt imponerande. Texturerna lämnar en del att önska men jag har en känsla av att det skalar med grafikkortet också.

Det var mest texturerna jag tänkte på, är det jag märkte mest. Men ja, atmosfären är helt klart bra och ljuset är det inget fel på. Det jag ser mest är väl egentligen blodet på händerna som hamnar rätt nära, och ser ganska... dåligt ut. Sticker i ögat nästan, alltid där.

Helt klart trevligt med ett spel som bara flyter på, lite som Doom. Tuta och kör, måste inte spendera en kvart i menyn för att hitta rätt inställningar för vettigt framerate.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Elghinnarisa:

Det var mest texturerna jag tänkte på, är det jag märkte mest. Men ja, atmosfären är helt klart bra och ljuset är det inget fel på. Det jag ser mest är väl egentligen blodet på händerna som hamnar rätt nära, och ser ganska... dåligt ut. Sticker i ögat nästan, alltid där.

Helt klart trevligt med ett spel som bara flyter på, lite som Doom. Tuta och kör, måste inte spendera en kvart i menyn för att hitta rätt inställningar för vettigt framerate.

Ah! Jag har egentligen noll problem med texturerna. Det enda jag ser är riktigt lågupplöst är typ guldet en samlar in. Blodet ser riktigt bra ut när jag spelar, så det är helt klart intressant att det skiljer så mycket ändå. Jag är faktiskt lite osäker på hur deras motor fungerar på olika konfigurationer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ah! Jag har egentligen noll problem med texturerna. Det enda jag ser är riktigt lågupplöst är typ guldet en samlar in. Blodet ser riktigt bra ut när jag spelar, så det är helt klart intressant att det skiljer så mycket ändå. Jag är faktiskt lite osäker på hur deras motor fungerar på olika konfigurationer.

Blodet överlag ser väl bra ut, men just de på händer ser mindre.. bra ut.

Så här ser det ut för mig:

Dold text

Edit: Märkte precis att Image Streaming var på Ultra och inte Über, kanske kan göra något? Får pröva.

Edit2: Uppdaterade med ny bild tagen direkt i spelet istället, samt med Über på Image Streaming.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Elghinnarisa:

Blodet överlag ser väl bra ut, men just de på händer ser mindre.. bra ut.

Så här ser det ut för mig:

OBS. Screencap från Shadowplay video, så lite sämre kvalité än direkt in-game. Men inte allt för mycket.
https://i.imgur.com/iQMZEFy.jpg

Dold text

Oj! Allt ser rätt grötigt ut där. Jag kan fixa en screenshot om ett tag!

Edit: Jämförelsevis är det inte någon skillnad alls på blodet på händerna, förutom att du kör en FoV på mer än 90 och har högre brightness inställt! Det gör en hel del för upplevelsen att köra det mörkt. Blodet på vapnen ser i alla fall fantastiskt ut när en spelar. Det är tydligen jättesvårt att ta bra screenshots.

Inställningar med allt på high under advanced (utom shadows som är på ultra), TSSAA 8TX och 2560x1440.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

@Gottis81:

Samma problem här, svårt få det spelbart, hackar en hel del och fps hamnar gärna under 30 i 1440p, om man inte drar ner inställningarna rejält(vilket i sig sabbar spelupplevelsen). Det trista är att jag sitter med 2x780 i SLI vilket är meningslöst i det här fallet då SLI inte stöds av spelet.

Funderar faktiskt på att uppgradera till singel GPU typ 1080 då det knappt är spelbart i 1440p.

/ Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem

@Firebird 455:
Har du provat att forcera SLI via Nvidias kontrollpanel?
Jag körde själv sli med ett par 780ti's innan det ena bestämde sig för att vara överdramatisk och brinna upp, men minns att det fanns alternativ inne i kontrollpanelen för att forcera funktionen. Det kunde uppstå vissa grafiska artefakter och lite ljusbuggar och hej och hå, men tyckte det var värt det för att få en extra liten prestandaskjuts.

Permalänk
Medlem

Bara jag som knappt ser skillnad mellan de olika profilerna i spelet? High, Úber och Mein Lieber ser exakt likadant ut?

Flyter på som smör för min del, ut ca 100 fps på Úber profilen (1080p) Enda problemet jag har att ibland så kommer det "ett svart moln av texturer" som tar över hela skärmen och tvingar mig att ladda checkpoint såvida man inte springer irfrån det för då försvinner det...

Permalänk

@Broder Truck:

Tack för förslaget. Har inte hittat någon inställning som verkar forcera SLI, men kanske är jag dålig på att leta(iaf enligt min fru).....

Trist med brinnande 780:s för övrigt.

/ Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem

Tycker spelet dehumaniserar nazister... dom é också människor!

Allvarligt... Vart är vi på väg? Håller generation kränkt på att ta över världen?
https://www.dn.se/kultur-noje/jonas-thente-i-natt-skot-jag-na...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Blev klar med spelet nu. Väldigt roligt.
Dock får jag ge en varning. Detta är ett av få spel som gav mig "åksjuka" innan jag låste fps.
Det kanske hjälper med FreeSync™ och G-SYNC™??

Btw.. jag är väldigt förkyld så det kan nog påverka.

Det är inte din förkylning. Jag är frisk men har samma problem. Det är kamerarörelser där vyn vrids lite neråt efter förflyttning. Det är helt onaturligt och ibland känns det som hela bilden gungar...Jag hade också problem i förra spelet men inte i lika hög grad och där kunde man stänga av "gungandet" i konsolen som dock påverkade kikarsikten på vapen då dessa var integrerade med kamerarörelser. Det var iaf låg pris att betala för att bli av med åksjukan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firebird 455:

@Gottis81:

Samma problem här, svårt få det spelbart, hackar en hel del och fps hamnar gärna under 30 i 1440p, om man inte drar ner inställningarna rejält(vilket i sig sabbar spelupplevelsen). Det trista är att jag sitter med 2x780 i SLI vilket är meningslöst i det här fallet då SLI inte stöds av spelet.

Funderar faktiskt på att uppgradera till singel GPU typ 1080 då det knappt är spelbart i 1440p.

/ Johan

Blev ingen skillnad för mig har dragit ner till 1080 och låter nivida bestämma resten men skall prova imorgon sli skall väl funka vill minnas att doom kunde köra det? Hade själv två 780 tills för en månad sen men ena kortet bara gav upp utan förvarning 😞

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Typ allt på Low utom texturer och anisotropic filtering och sen lite Anti-aliasing på det. 1920x1080p

Älskar verkligen Manhattan, man får lite Metro: last light feeling över det

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

@Firebird 455:

Nvidia kontrollpanel -> 3d-inställningar -> Programinställningar -> Välj rätt .exe-fil (ditt spel) -> Inställning som heter någonting i stil med SLI Rendering Mode, fast förmodligen på svenska då. Jag ser inte just det sista med tanke på att jag kör singel-gpu nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Vega 56 levererar, lite undervolt och mera PL så seglar den om (eller iaf ikapp) 1080 ;O

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Slewentogzz:

Whut... Varför är rx 570 hälften så snabbt som rx 580?

Skickades från m.sweclockers.com

Hälften så mycket videominne, i deras testexemplar.
Spelet flyter fint med 4 GB Vram i lägre inställningar, men skall du köra högsta, bör du har mer än så.

Här får ett R9 280x 6 GB dubbelt så hög fps som ett R9 280x 3 GB.

http://www.pcgameshardware.de/Wolfenstein-2-The-New-Colossus-...

En sak till, de som i köpråd av grafikkort, alltid tjatar om att du klarar dig med lite videominne, de ljuger, de har ljugit i åratal.

Det är nästan alltid värt några hundralappar, att skaffa ett kort med mera minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

En sak till, de som i köpråd av grafikkort, alltid tjatar om att du klarar dig med lite videominne, de ljuger, de har ljugit i åratal.

Det är nästan alltid värt några hundralappar, att skaffa ett kort med mera minne.

Dom ljuger inte, dom har bara ingen koll

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Oj! Allt ser rätt grötigt ut där. Jag kan fixa en screenshot om ett tag!

Edit: Jämförelsevis är det inte någon skillnad alls på blodet på händerna, förutom att du kör en FoV på mer än 90 och har högre brightness inställt! Det gör en hel del för upplevelsen att köra det mörkt. Blodet på vapnen ser i alla fall fantastiskt ut när en spelar. Det är tydligen jättesvårt att ta bra screenshots.

Inställningar med allt på high under advanced (utom shadows som är på ultra), TSSAA 8TX och 2560x1440.

https://i.imgur.com/Y1AiTBC.png

Har inte ändrat brightness faktiskt. Det blir mörkt nog när det är mörkt (becksvart) så jag tyckte det var onödigt att ställa in det lägre när jag redan nu har svårt att se i många områden.
Fast det är bara 90 i FoV.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Citat:

Andra delen i Bethesdas Wolfenstein-serie är även den andra speltiteln att använda sig av Id:s grafikmotor Tech 6, vilken använder sig av Chronos Group-utvecklade gränssnittet Vulkan.

C bör bytas ut mot K så det inte förvirrar någon som kanske kan få för sig att det handlar om Cronos Group som sysslar med cannabis!

Permalänk
Hjälpsam

Blodet på händerna ser absolut inte ut som det brukar IRL.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |