Uppgradera cpu, minnen och moderkort

Permalänk

Uppgradera cpu, minnen och moderkort

Hej.
Julen närmar sig med stormsteg och jag ska uppgradera grabbens dator hade jag tänkt.

Han har idag en cpu 4440s. 8gb minne.
Han är 14år så det är bara spel som gäller och han har ett msi 1070 x men den får hänga med ett tag till.
Så vad rekomeneras. intel endast
Cpu:
Minne: hur många och snabba ska dom vara
Moderkortet: det ska vara ett bra men behöver inte vara det bästa.
Budget 6- 7000 kr

Mvh Henke

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henke_vas:

intel endast

Sånt här stör mig lite, varför? Har du någon speciell anledning?

Budgeten bör räcka till en 8700K. Annars ger i5-8400 nästan oslagbart mycket för pengarna när det gäller Intel. Oavsett vilket rekommenderar jag 16GB RAM. Valfritt moderkort, just nu finns bara Z370 som klarar att överklocka vilket är bra om ni väljer K-processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Intel

Som svar på frågan Ang endast Intel så är det mest av gammal vana antar.
Tack för dom olika förslagen på cpun, men spelar hastighet så jätte stor roll på minnena.

Läste rubriken slarvigt
Permalänk
Medlem

@henke_vas: Om det är din 14 åriga grabb som ska ha datorn i julklapp så är det väl inga större grejer som egentligen behövs. En Intel i5 8400 eller 8600K bör absolut räcka. På det kan du kanske kolla på Corsair LPX 3000 MHz 16 GB minnen, eller likvärdiga minne för ~2000 kr. Och likaså där bör ett moderkort för 2000kr räcka.

Och sen någon duglig kylning på det så landar du på runt din budget på 6 till 7 tusen.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_vas:

Budget 6- 7000 kr

ASRock Z370 Extreme4 - 1700 kr.
i7 8700 - 3300 max = 5000 kr.
16 GB DDR4 3000 MHz eller snabbare = 1500+ = 6500 kr.

Typ?

Iofs tar du bara en i7 8700 kan du väl gå på ett Z370 Pro4 istället och spara 400 kr till och hamna på 6100 istället.

Vill du lägga 500 kr mer och hamna på 7000 med en i7 8700K så går det också men skall du överklocka den så blir den varm som sören och vill bli deliddad eller ha monsterkylare.

Permalänk

Tack för hjälpen

Det lutar att bli 8600k, ddr4 minnen16gb och
ASUS TUF Z370-PRO GAMING moderkort.

Tack för eran input.

Mvh

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av henke_vas:

Det lutar att bli 8600k, ddr4 minnen16gb och
ASUS TUF Z370-PRO GAMING moderkort.

Tack för eran input.

Mvh

Kan du tänka dig att lägga ~900kr till så har du hos komplett.se

https://www.komplett.se/product/964161/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Skillnad för spel

Skrivet av Ragnarok:

Kan du tänka dig att lägga ~900kr till så har du hos komplett.se

https://www.komplett.se/product/964161/datorutrustning/pc-kom...

Hej!
Är det verkligen så stor skillnad när det gäller enbart spel är det så är jag intresserad givetvis, vattenkylning har han redan.
Mvh Henke

Permalänk
Skrivet av henke_vas:

Hej!
Är det verkligen så stor skillnad när det gäller enbart spel är det så är jag intresserad givetvis, vattenkylning har han redan.
Mvh Henke

Lite olika videos ang 8600k vs 8700k:

*sedan om det är värt det är upp till var och en

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

I7

@Ragnarok:

det fick bli en I7 kändes lite onödigt, men nu behöver man inte tänka senare skulle jag tagit I7 an istället

mvh Henke

Permalänk
Skrivet av henke_vas:

@Ragnarok:

det fick bli en I7 kändes lite onödigt, men nu behöver man inte tänka senare skulle jag tagit I7 an istället

mvh Henke

Jag skulle också tagit i7an versionen

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

kylning

@Ragnarok:

hej igen
jag såg att kylaren som vi har inte kommer att passa, den vi har idag sitter på en 1150 och stöder inte 1151 antar jag.

vad rekommenderas

mvh

Permalänk
Skrivet av henke_vas:

@Ragnarok:

hej igen
jag såg att kylaren som vi har inte kommer att passa, den vi har idag sitter på en 1150 och stöder inte 1151 antar jag.

vad rekommenderas

mvh

Vad kör ni för kylare idag ? 1150 och 1151 socket är lika stora så det bör fungera bra.

Vill du köra på luft är "Noctua NH-D15" troligen så bra det kan bli. Jag kör custom vattenloop så jag har inte superkoll på vilka andra kylare som är något att ha

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Kylare

Skrivet av Ragnarok:

Vad kör ni för kylare idag ? 1150 och 1151 socket är lika stora så det bör fungera bra.

Vill du köra på luft är "Noctua NH-D15" troligen så bra det kan bli. Jag kör custom vattenloop så jag har inte superkoll på vilka andra kylare som är något att ha

http://proclockers.com/reviews/cooling/enermax-liqmax-120s-an...

Enermax liqmax120 s led heter en den har väl funkat med det vi har ni men med det nya så vet jag inte.

Mvh

Permalänk
Skrivet av henke_vas:

http://proclockers.com/reviews/cooling/enermax-liqmax-120s-an...

Enermax liqmax120 s led heter en den har väl funkat med det vi har ni men med det nya så vet jag inte.

Mvh

Den borde passa på den nya med, men jag skulle nog ha antingen köpt paketet ifrån komplett.se och då få med en ny kylare. Eller satsat på en Noctua d-15.

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Noctua d-15 blir det nog.

@Ragnarok:

det värkar som du har bra koll på Delid, är det något som man bör göra omgående eller finns det inte någon mening om det om man kör med en Noctua d-15.

mvh

Permalänk
Skrivet av henke_vas:

@Ragnarok:

det värkar som du har bra koll på Delid, är det något som man bör göra omgående eller finns det inte någon mening om det om man kör med en Noctua d-15.

mvh

Jag tycker att man alltid ska göra en delid om man tänkt att överklocka. Det är helt klart värt det även om man kör med luftkylning.

https://rockitcool.myshopify.com/

Rockit88 är ett bra delid verktyg, andra fungerar säkert bra med men det är rockit88 som jag kört med. (deliddat 5st cpuer med den).
Beställ även Coollaboratory Liquid Pro eller Coollaboratory Liquid Ultra, det är ingen ide att göra en delid och använda vanlig kylpasta då kan man likagärna inte göra en delid.

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!