Kan jag BARA byta grafikkort?!?

Permalänk
Medlem

Kan jag BARA byta grafikkort?!?

Tjääna!

Med släppet av Battlefield 6 så har jag märkt att datorn jag har idag inte riktigt hänger med längre.. Den har ju X antal år på nacken, bytt lite delar då och då och varit nöjd väldigt länge! MEN.. nu går den på sista versen gällande krävande spel..
Funderat ett tag nu på vad jag ska göra då budgeten inte riktigt låter mig köpa en ny dator åt mig själv, då grabben behöver byta sin.. (Ryzen 7 1700x som ej kan uppdatera till win11).

Så min tanke nu är att byta ut mitt gamla GTX 1080 mot ett RTX 5070 och köra vidare ett tag till!

Frågan är bara om det går att bara byta grafikkortet i min dator eller om jag bör göra nått mer??

Mitt system idag:
Inter Core i7-8700k @3.7GHz
MSI Z370 TOMAHAWK (MS-7B47)
Corsair DDR4-3200 32GB
MSI Nvidia GTX 1080 8GB
Cooler Master silent pro 850W nätaggregat
SSD, HDD, Corsair chassi mm..

Fram tills nu har jag klarat mig jäkligt bra kan jag tycka! Mestadels spelat MMO, Hack and slash spel mm.. (Diablo 3-4, PoE 1-2, Last Epoch, WoW) och COD spelen för att lägga till ett fps spel!

Hoppas nån kan göra mig lite klokare, klarar idag av att köra BF6 på LOW med 70-80fps om jag stänger av allt i bakgrunden då en hel del verkar dra extra kraft på grafikkortets minne... MEN det ser inte så bra ut emellan åt och har ibland svårt att urskilja players..

Tackar för alla kloka svar i förhand! XD

//Andreas K.

Rop på hjälp borttaget. /Mod
Permalänk
Medlem

Du kanske måste köpa ett nytt nätaggregat också. Ny strömkontakt på nay grafikkort. Kanske inte på alla dock, osäker, inväntar expert

Permalänk
Medlem

Ja bara att byta

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Ja du kan byta grafikkort endast. Se till att läsa måtten på kortet du tittar ut och mät ordentligt i chassit så du vet att du har plats. Korten har blivit absurt stora, även de som "bara" drar 250W.

Ny strömkontakt men det följer med en adapter.

Tycker du efter det att du har en dålig "minimum FPS" eller dylikt så är det sannolikt CPU som börjar bli flaskhals, men rimligtvis får du en stor boost allmänt även om du bara uppgraderar GPU denna runda.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fellter:

Funderat ett tag nu på vad jag ska göra då budgeten inte riktigt låter mig köpa en ny dator åt mig själv, då grabben behöver byta sin.. (Ryzen 7 1700x som ej kan uppdatera till win11).

Kan ju räcka att uppgradera hans dator med en nyare CPU, tror man behöver minst Ryzen 2000 serie för win 11. Beroende på vad det är för moderkort i datorn så kan man ju utan större problem uppgradera till en Ryzen 5000 serie om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fellter:

Tjääna!

Med släppet av Battlefield 6 så har jag märkt att datorn jag har idag inte riktigt hänger med längre.. Den har ju X antal år på nacken, bytt lite delar då och då och varit nöjd väldigt länge! MEN.. nu går den på sista versen gällande krävande spel..

Så min tanke nu är att byta ut mitt gamla GTX 1080 mot ett RTX 5070 och köra vidare ett tag till!

Frågan är bara om det går att bara byta grafikkortet i min dator eller om jag bör göra nått mer??

Mitt system idag:
Inter Core i7-8700k @3.7GHz
MSI Z370 TOMAHAWK (MS-7B47)
Corsair DDR4-3200 32GB
MSI Nvidia GTX 1080 8GB
Cooler Master silent pro 850W nätaggregat
SSD, HDD, Corsair chassi mm..

Fram tills nu har jag klarat mig jäkligt bra kan jag tycka! Mestadels spelat MMO, Hack and slash spel mm.. (Diablo 3-4, PoE 1-2, Last Epoch, WoW) och COD spelen för att lägga till ett fps spel!

Hoppas nån kan göra mig lite klokare, klarar idag av att köra BF6 på LOW med 70-80fps om jag stänger av allt i bakgrunden då en hel del verkar dra extra kraft på grafikkortets minne... MEN det ser inte så bra ut emellan åt och har ibland svårt att urskilja players..

Tackar för alla kloka svar i förhand! XD

//Andreas K.

Min son har en Ryzen 7 1700x, använde Rufus för att lägga in Win 11, gjorde ren installation efter att ha uppdaterat BIOS till senaste som defaultade till rätt inställningar för Windows 11 (om man har Ryzen 2000 eller nyare CPU behöver man inte Rufus).

Funkar fint, han spelar BF6, skärmen låst till 60fps. Men vi funderar på att byta CPU framöver. Moderkortet han har, Asus Prime Pro x370 eller nåt, ska klara 5800x3d efter BIOS-uppdatering, men den är ju lite dyr begagnad. Finns dock processorer från 500kr och uppåt som skulle bli ett rejält lyft från 1700x speciellt i single thread och även klara Win 11 utan Rufus.

Ovanstående svarar ju inte på din fråga för din egen dator, menmen. Kan vara kul att köpa begagnad CPU och byta, exempelvis (grabbens dator).

Jag bytte för egen del ut CPU+MB+RAM i min egen dator nyligen, behöll chassi, PSU, GPU (spelar inte mycket själv) etc; frågan är om du skulle få bättre nytta av en uppgradering av CPU+MB (kanske RAM) och ett 5060 istället för märkbart dyrare 5070 kombinerat med din 8700. Beror lite på hur man ser på nyare uppskalningstekniker etc som kan ge hög fps även på svagare kort. (1080 har ju typ inget sånt, eller det går väl att köra enklare FSR osv om man vill)

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ja du kan byta grafikkort endast. Se till att läsa måtten på kortet du tittar ut och mät ordentligt i chassit så du vet att du har plats. Korten har blivit absurt stora, även de som "bara" drar 250W.

Ny strömkontakt men det följer med en adapter.

Tycker du efter det att du har en dålig "minimum FPS" eller dylikt så är det sannolikt CPU som börjar bli flaskhals, men rimligtvis får du en stor boost allmänt även om du bara uppgraderar GPU denna runda.

Perfekt! då blir det nytt kort!
Kortet borde även gå i mitt chassi, har ett Corsair Obsidian 650D. Kört samma chassi sen 2011! XD bra utrymme i den!
Tanken är att byta Moderkort, CPU och RAM framöver så.. var bara inte tänkt just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kan ju räcka att uppgradera hans dator med en nyare CPU, tror man behöver minst Ryzen 2000 serie för win 11. Beroende på vad det är för moderkort i datorn så kan man ju utan större problem uppgradera till en Ryzen 5000 serie om man vill.

Har faktiskt inte kollat vad det är för moderkort i datorn. Fick moderkort och processor av en polare för 1-2 år sen, köpte ny processorkylare och SSD sen slängde jag i min gamla GPU GTX1070. Har fungerat bra fram tills nu! så får kika vad jag kan köpa för processor till den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Min son har en Ryzen 7 1700x, använde Rufus för att lägga in Win 11, gjorde ren installation efter att ha uppdaterat BIOS till senaste som defaultade till rätt inställningar för Windows 11 (om man har Ryzen 2000 eller nyare CPU behöver man inte Rufus).

Funkar fint, han spelar BF6, skärmen låst till 60fps. Men vi funderar på att byta CPU framöver. Moderkortet han har, Asus Prime Pro x370 eller nåt, ska klara 5800x3d efter BIOS-uppdatering, men den är ju lite dyr begagnad. Finns dock processorer från 500kr och uppåt som skulle bli ett rejält lyft från 1700x speciellt i single thread och även klara Win 11 utan Rufus.

Ovanstående svarar ju inte på din fråga för din egen dator, menmen. Kan vara kul att köpa begagnad CPU och byta, exempelvis (grabbens dator).

Jag bytte för egen del ut CPU+MB+RAM i min egen dator nyligen, behöll chassi, PSU, GPU (spelar inte mycket själv) etc; frågan är om du skulle få bättre nytta av en uppgradering av CPU+MB (kanske RAM) och ett 5060 istället för märkbart dyrare 5070 kombinerat med din 8700. Beror lite på hur man ser på nyare uppskalningstekniker etc som kan ge hög fps även på svagare kort. (1080 har ju typ inget sånt, eller det går väl att köra enklare FSR osv om man vill)

Jasså! det finns sätt att kringgå det där med win11 uppdatering alltså! Får se hur jag gör.. Tror faktiskt jag tar en kik på moderkortet och letar upp en passande processor och köper ett nytt nätagg och slänger sedan i mitt 1070 så klarar han sig ett tag till. Han spelar inte BF6 just nu och inte heller några jätte krävande spel! Men man vet aldrig framöver..

Har själv bytt delar i min dator sen 2011, sjuk nöjd med chassit jag haft sen dess! (Corsair Obsidian 650D) ;D men var ett tag sen nu så var lite fundersam om det skulle fungera med dagens GPU. Men det gör det ju så blir nytt kort nu så ska jag kolla på CPU+MB+RAM nästa år! vem vet, kanske övergår till Ryzen då jag med.. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fellter:

Fram tills nu har jag klarat mig jäkligt bra kan jag tycka!

Den stora frågan är -- tycker du det??

Din CPU är nästan och snubblar på miniminivån, men ett nytt grafikkort kommer hjälpa mycket, förutsatt att du inte spelar i någon skitlåg upplösning, typ 1920x1080 eller lägre.

Skrivet av Fellter:

Du har ett GTX 1080, så det är väl inte speciellt konstigt att ett grafikkort som släpptes för 9½ år sedan inte hänger med i några moderna FPS-speltitlar. Med ett vettigt nytt grafikkort, typ ett RTX 5070 Ti, kan du garanterat nå samma FPS fast med betydligt högre grafikinställningar.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad du får för resultat om du kör kommandot PerfOverlay.DrawFPS 1 i spelet, om det är din processor som flaskhalsar eller ditt grafikkort. Absolut att du bör uppgradera grafikkort, men en oklockad 8700K gör nog ett ganska dåligt jobb i BF6. Du har ett Z370-moderkort, och kör din 8700K oklockad @ 3.7GHz, det kan vara värt att dra upp till åtminstone 4.4-4.8GHz om kylning räcker till, och om du har en bra 8700K som inte börjar krångla vid 4.5GHz (min gjorde det).

PerfOverlay.DrawFPS 1 visar vilken FPS både CPU och GPU skulle ge om du inte hade någon flaskhals. Kan vara värt att börja där tänker jag, även om ett nytt grafikkort verkligen gör skillnad, så blir ett 5070 ganska handikappat med en oklockad 8700K.

Edit: Jag förutsätter att du kör på 1080p eller 1440p, högre upplösningar är så klart mer förlåtande för en trött CPU, men jag tänker specifikt på att min i5 14400F ligger på 90-100% CPU-användning i BF6 på 1080p, och då har jag ändå en flera år nyare processor och fler kärnor. Din 8700K orkar nog inte riktigt med i BF6 på lägre upplösningar idag. Jag hoppas att du kör 1440p eller högre, annars är det garanterat flaskhals som väntar med ett 5070.. Överklocka CPUn snarast.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk

Detta är lite av en förbjuden ide i delar av forumet, och det ignorerar dessutom den direkta frågan i rubriken.

Men jag sitter med i princip samma dator, men det sitter ett 2080 super i min. Min upplevelse var att datorn inte längre hängde med. Dels för att jag får slut på minne till grafikkortet, men jag tror även att processen inte riktigt orkar längre. Så jag valde att testa GeForce now. Det är varierande i olika spel, men battlefield 6 fungerar enligt mig långt över mina förväntningar. Så det var ett passande alternativ för mig då jag inte anser att jag hinner spela tillräcklig pga småbarn för att kunna motivera en uppgradering av hårdvara.

Bara ett tips att testa tills en uppgradering känns rätt om du inte redan funderat på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Jag undrar vad du får för resultat om du kör kommandot PerfOverlay.DrawFPS 1 i spelet, om det är din processor som flaskhalsar eller ditt grafikkort. Absolut att du bör uppgradera grafikkort, men en oklockad 8700K gör nog ett ganska dåligt jobb i BF6. Du har ett Z370-moderkort, och kör din 8700K oklockad @ 3.7GHz, det kan vara värt att dra upp till åtminstone 4.4-4.8GHz om kylning räcker till, och om du har en bra 8700K som inte börjar krångla vid 4.5GHz (min gjorde det).

PerfOverlay.DrawFPS 1 visar vilken FPS både CPU och GPU skulle ge om du inte hade någon flaskhals. Kan vara värt att börja där tänker jag, även om ett nytt grafikkort verkligen gör skillnad, så blir ett 5070 ganska handikappat med en oklockad 8700K.

Edit: Jag förutsätter att du kör på 1080p eller 1440p, högre upplösningar är så klart mer förlåtande för en trött CPU, men jag tänker specifikt på att min i5 14400F ligger på 90-100% CPU-användning i BF6 på 1080p, och då har jag ändå en flera år nyare processor och fler kärnor. Din 8700K orkar nog inte riktigt med i BF6 på lägre upplösningar idag. Jag hoppas att du kör 1440p eller högre, annars är det garanterat flaskhals som väntar med ett 5070.. Överklocka CPUn snarast.

Körde den klockad för några år sen, men har för mig att den började krångla lite så återställde den.. Är så länge sen jag höll på så måste googla lite hur jag ska göra igen! XD Men helt klart ska jag försöka få upp den i 4.4-4.5 iaf. så får vi se vad som händer!
Ska även testa PerfOverlay.DrawFPS 1 och se vad den visar.

Har faktiskt bara kört 1080p nu.. Huvudsaken är att jag kan sätta i en ny GPU i datorn och den fungerar! GARANTERAT bättre än idag och för framtida uppgradering av datorn.