Permalänk
Medlem

Funderingar kring Nokia 6

Godförmiddag mina vänner!

Det är så att min jag just nu sitter med en Galaxy s5, men tror den börjar sjunga på sista versen.

Har sneglat väldigt mycket på Nokia's nya lurar, men har svårt att motivera mig att köpa en telefon för 5k+.

Funderar på Nokia 6 men även på Sony x Compact. Storleken på Sony är något jag helst skulle vilja ha egentligen, men vore skönt med en Nokia för att slippa mycket förinstallerat mög!

Är det någon här som har eller haft en Nokia 6 som kan ge lite för och nackdelar? Jag har kikat på diverse sidor och läst men vill ändå fråga.

Har ni några andra tips upp till ~3000, kan gå upp något om det VERKLIGEN är värt det, så är det mycket välkommet.

// Magnus

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min Nokia 6 idag så kan återkomma om någon dag med en mini recension.
Blev en Nokia 6 p.g.a. samma kriterier som du har, har ingen orsak att köpa en dyr telefon och vill ha en telefon med ren Android utan en massa skit som kommer med de flesta telefontillverkarna.
Fanns inte mycket annat att välja mellan förutom Nokia och någon Lenovo/Motorola telefon (konstigt nog).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Hämtade ut min Nokia 6 idag så kan återkomma om någon dag med en mini recension.
Blev en Nokia 6 p.g.a. samma kriterier som du har, har ingen orsak att köpa en dyr telefon och vill ha en telefon med ren Android utan en massa skit som kommer med de flesta telefontillverkarna.
Fanns inte mycket annat att välja mellan förutom Nokia och någon Lenovo/Motorola telefon (konstigt nog).

Vore riktigt schysst

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Så, en liten minirecension efter en vecka med telefonen.
Efter snart 6 år med Windows Phone var det dags att kasta in handduken och gå över till Android. Eftersom jag inte vill lägga allt för mycket pengar på en telefon samt vill ha ren Android så verkar Nokia vara den enda tillverkarna som kan erbjuda detta (verkar finnas någon Lenovo/Moto telefon också men utseendemässigt så faller de inte alls i smaken).

Första dagen började med att uppdatera telefonen i ca två(!) timmar! Var först uppdatering 2017-06, sen 2017-07 o.s.v. framtill en uppdatering som hette 2017-10. Bra med uppdateringar men det som störde mig var att inte allt var packat till en stor utan fick starta om telefonen efter varje uppdatering. Undrar nu om det är en omstart av telefonen varje månad?
Inte hela världen då jag föredrar en uppdaterad telefon före motsatsen.

Designmässigt hade jag gärna velat ha en mer "2017" telefon där skärmen tar upp mer yta av framsidan men enda som var inom rätt prissegment var LG Q6 M700N men p.g.a. allt för många dåliga erfarenheter med LG telefoner plus avsaknad av ren Android så åkte den bort.
Aluminium är trevligt och känns robust så drar nog även slutsatsen att det är en hållbar telefon efter att ha sett det här klippet:

Däremot föredrar jag en ordentlig plasttelefon som t.ex. Lumia 920 före aluminium. Plus att de kunde då ha klämt in trådlös laddning och inte gjort att alla mina QI laddare blev prydnadssaker ett tag framöver.

Kameran är ok men inget att hurra över. Så fort det är dåligt ljus så blir det väldigt grusiga bilder om man inte använder blixt men sen under dagsljus/bra ljus kan jag då inte klaga över det jag ser.
Men den som vill ha en bra kameratelefon som fungerar i de flesta miljöer, titta någon annanstans.
Lite synd faktiskt då jag fotar rätt så mycket även om det är bara alldagliga foton.

Fingeravtrycksläsaren fungerar förvånansvärt bra och går rätt snabbt att komma in i telefonen (dock första telefonen jag har det i). Ett stort plus som jag inte alls brydde mig om förrän jag provade det.

Att röra sig runt i Android, surfa, appar o.s.v. flyter på fint. Troligen lär en finsmakare hitta ett eller två microlagg. Har märkt att det kan hacka till någon gång men inget som har stört mig som t.ex. sambons extratelefon Lumia 640xl som jag hade på lån efter att min Lumia 930 bestämde sig att lägga av. 640xl gav en intressant upplevelse som satte tålamodet på prov. Definitivt inte en telefon jag vill behöva använda igen om jag verkligen inte måste.

Batteriet håller sig för mig i cirka två dagar, vilket är väl vad man anser ok i dagens mått?
Hade dock hoppats på att det hade blivit en förbättring inom det segmentet, speciellt när micro-USB porten är kvar utan trådlös laddning, något som kommer tyvärr vara det första som troligen börjar strula om något år. Var väldigt tveksam över att köpa Nokia 6 p.g.a. micro-USB.
Blev dock förvånad över hur få telefoner som har USB-C idag.

Blev rätt så lång text men avslutar med en plus och minus:
+ Ren Android
+ priset
+ prestandan fyller mitt syfte (surf, småspel som Yatzy och backgammon sen lite sociala medier, videoströmning till chromecast m.m.).
+ 3,5mm utgång (yupp)
+ Fingeravtrycksläsaren
+ Robust
+ 32GB lagring med expandering
+ Volymen! Lite underlig plus kanske men den hörs verkligen bra jämfört med de senaste telefonerna jag ägt.

- Låsknappen är lite högt upp, hade gärna fått vara mer mot mitten
- Dålig kamera (i jämförelse med Nokia Lumia 920 och 930)
- Designen är lite tråkig, ser ut som vilken annan telefon
- Micro-USB
- Ingen kameraknapp
- Saknar trådlös laddning
- Saknar snabbladdning

Slutnot, Nokia har alltid tilltalat mig med robusta telefoner och har sedan min första 5110 ägt en hel del Nokiatelefoner (varav de fyra senaste varit Nokia). Planerna var att kika mot annat håll men när så gott som alla tillverkare insisterar på att fylla telefonen med massa skräp och ha en kort uppdateringsperiod så föll jag ändå tillbaka i samma spår. Nu är det inte samma Nokia som tidigare så den garantin finns inte, men jag hoppas på det bästa.
Nu har det bara gått lite mer än en vecka men om den fungerar som den gjort hittills så lär jag vara nöjd i några år framöver.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."