Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Kan inte installera Linux

Ville installera en Linux dist på min dator som har en Apollo Lake CPU men det verkar lite krångligt. Först drog jag hem senaste utgåvan av Linux Mint och skapade en bootbar USB med hjälp av Rufus. Sedan gick jag in i bios och satte stickan som uppstartsmedium. Då blir skärmen bara svart och ett understreck visas. Enligt denna tråden kan det hända efter att man installerat det hela. Men jag följde instruktionerna och lyckades installera rEFInd boot managern. Så nu när jag startar om datorn så kommer jag in i rEFind och kan välja mellan min Windows installation och min USB sticka t ex. Väljer jag Windows fungerar det som väntat, men väljer jag stickan får jag bara följande meddelade:

Starting grubx64.eif using load options ' ' _

och sedan händer ingenting.

Jag är kass på Linux, men det verkar som att grub inte kan starta ordentligt. Vet inte om någon här har lite erfarenhet och kan tipsa lite om vad jag kan prova?

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Om du är kass på Linux är Antergos, och alla andra Arch-derivat, ett uselt val. Välj antingen Arch och lär dig på vägen på riktigt, eller välj en dist som inte kommer att ge dig en massa grå hårstrån och få dig att få avsmak för Linux. Framför allt slipper du fundera över varför inget fungerar när du gjort små felskrivningar, exempelvis 'grubx64.eif' i stället för 'grubx64.efi' ...

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

@Baxtex: Har du testat att göra USB-minnet med Etcher? Har själv haft problem med Rufus, UNetbootin med flera. Sen jag testade Etcher har det alltid fungerat för mig.
Testa även en nyare Linux dist om Mint inte vill funka. Ex Ubuntu 17.10, Solus, Manjaro

Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | CPU: I5-3570K | RAM: 16GB Corsair LP | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | SSD: Crucial MX300 750GB | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Kubuntu 18.04 LTS & KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Det finns ett problem med att få Linux att fungera Apollo Lake men efter jag lyckades så skrev jag en guide här om någon är intresserad:
https://mega.nz/#!ugkjEDTC!VIYN_f-keJ6u_Q22LEV8lbvkQTfgLZOLTu...

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB