Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Div. frågor kring server, applikationer, klienter, OS

Permalänk

Div. frågor kring server, applikationer, klienter, OS

Tjena

Någon där ute som känner sig manad så kommer det en liten fråga här:
Jag avser köra ett litet företagsnätverk hemma och funderar på att även köra en egen avbild avseende OS för att ha en enkel miljö som inte kräver så mycket prestanda. Jag kommer dela upp frågan i ett flertal frågor så att ni skall ha möjlighet att enklare bryta ner det och svara.

Följande avser jag:
En brandvägg ytterst för att därefter kopplas emot min router, router kopplad emot en server, NAS kopplad till servern.
Servern: Skall vara host för bl.a. webserver, SQL server och jag önskar även att den skall kunna vara host för diverse applikationer. Här har jag funderat på allt emellan en VMware lösning till oracle eller centOS.

NAS: Denna skall agera som lagringsutrymme, jag vill koppla så att serverns programvaror hämtar sin information ifrån min NAS, även att det sparas en "live" kopia på alla händelser så att man kan gå in och hämta senaste timmens - 7dagar händelser i den.

Klienter: Ska innehålla ett OS likt polisens eller andra myndigheter med eget system och i detta enbart olika applikationer för utvekling. Exempelvis visual studio osv.

Är detta genomförbart?

Alternativet jag har funderat på är att servern blir webserver och SQL server och hämtar sin info ifrån min NAS, klienten blir en "vanlig" dator men som hämtar all sin info till ex visual studio ifrån NAS.

Vad tror ni är mest värt att lägga ner sin tid på?

Väldigt luddiga frågor jag vet, min tid för formulering var inte så hög

För att förtydliga är jag även nyfiken på om någon har koll på hur man gör en applikation så att det blir likt ett datasystem på klienten. Ex. polisens OS med olika applikationer på det OS.

Visa signatur

Laptop 1: Macbook Pro Retina 13"
Laptop 2: Lenovo ideapad 410S Plus
Server: Xac Shuttle
NAS: Qnap TS 431X - 2 x 6TB, 2 x 4TB

Permalänk
Medlem

Kör på. Edgerouter (du kör brandvägg och router i samma låda). En server med VMware så kan du köra precis vad du vill på den.
Beroende på applikation är det inte alltid fördelaktigt att hämta data direkt från NAS. Utan från servern istället och sedan använda NAS för säkerhetskopiering.

Permalänk

@HerrNilsson: Jag förstår precis vad du menar, det jag menade med att hämta informationen ifrån den är exempelvis databaser, SQL server installerad på min server men att själva databasen är lagrad på min NAS.
Där kör jag en RAID 1 men det kanske är enklare att enbart köra säkerhetskopia varje dag och lagra på min NAS istället?

Blir det enklare menar du att återskapa en hel disk med OS osv ifrån en säkerhetskopia?

Visa signatur

Laptop 1: Macbook Pro Retina 13"
Laptop 2: Lenovo ideapad 410S Plus
Server: Xac Shuttle
NAS: Qnap TS 431X - 2 x 6TB, 2 x 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael19888:

@HerrNilsson: Jag förstår precis vad du menar, det jag menade med att hämta informationen ifrån den är exempelvis databaser, SQL server installerad på min server men att själva databasen är lagrad på min NAS.
Där kör jag en RAID 1 men det kanske är enklare att enbart köra säkerhetskopia varje dag och lagra på min NAS istället?

Blir det enklare menar du att återskapa en hel disk med OS osv ifrån en säkerhetskopia?

Varför vill du ha databasen på NAS? Just databaser vill man ju ha på snabb lagring med bra accesstider. Dvs lokal lagring.
Saker som kräver snabb lagring och snabba accesstider bör ligga på lokal lagring, annat kan du lägga på NAS.

Säkerhetskopior av OS, databaser m.m. kan du sedan lägga på NASet.

Permalänk
Medlem

@mikael19888:

Känns som att du lär läsa på lite innan du ställer dina frågor, frågan kring Polisens databas förstår jag faktist inte?
Det är ju som vilken databas som helst men med ett annat GUI till dvs.

Sortera upp dina frågor bättre och formulera dom bättre så ska du se att du får mer hjälp.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V