Permalänk
Medlem

CPU-temperaturer?

Hej!

För ett par månader sen så började min dator få bluescreen pga CPU-overheat. Så jag öppnade upp datorn och bytte kylpasta och dammade ur den. Formaterade om windows samt bytte plats på ram stickorna (fick bluescreen på grund av ram ibland med).
Efter det så har min dator varit väldigt seg, det jag tror det beror på är att CPU:n har en väldigt hög temperatur i google chrome eller bara i skrivbordet: https://gyazo.com/6f6127280515fa4b3d0893573542606d <- speccy visar ca 65-75 grader celsius. Som sedan går upp emot 90+ när jag spelar.

Jag körde en rekommenderad benchmark-test sak. Den visar att min CPU ligger väldigt dåligt till prestandamässigt jämfört med andra likadana processorer. https://gyazo.com/77b28b01f6c9755cdb8f8a7ee28f03bc <- länk till testet.

Kan höga temperaturer påverka FPS i spel som cs, lol, pubg med så mycket som det faktiskt gör? Hade ca 200+ FPS hela tiden i CS nu är det svårt att få över 90 FPS. Räcker det med att byta kylpasta och kolla så fläkten sitter ordentligt. Eller behövs en helt ny fläkt eller till och med en helt ny CPU? Tack på förhand!

Min dator innehåller:
Intel i7-4790 (med en stock kylare)
Nvidia Geforce gtx 760 (Får ett 1060 6gb imorgon)
Samsung evo 850 250gb ssd
500W Corsair nätagg.
Windows 10 pro
2x4gb ballistics DDR3 ram @1600MHz

Permalänk
Medlem

När processorn går över en viss temp (har för mig 92 grader för din CPU) så throttlar den ner, dvs sänker hastigheten för att inte överhetta så ja, det påverkar FPS i allra högsta grad.

Då du använder stock kylaren så skulle jag rekommendera ny kylare helt och hållet, men visst funkar det att byta kylpasta och se till att nuvarande är ren och hel också.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@TiasE: Tack för svar! Ska testa byta ut imorgon när GPU:n har kommit med!