Frågor angående Linux-funktioner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Omicron Persei 8
Registrerad
Aug 2011

Frågor angående Linux-funktioner

Tjena, pluggar för stunden och har en uppgift som handlar enbart om Linux (Ubuntu) och jag är helt oerfaren med detta.

Så jag bönar och ber om hjälp från Sweclockers, hade uppskattats starkt!

"En förklaring till ett kommando eller ett verktyg" "Vad heter det?"

"Ett kommando som visar aktiva nätverkstjänster,
vilka IP-adresser som datorn är uppkopplad mot. " ----- Vad heter det?

"Visar kommunikationsvägen över Internet till en dator ------------- Vad heter det?
med viss bestämd IP-adress"

"Ett verktyg för att få reda på vem som administrerar en domän" ---- Vad heter det?

Det kommando namnen som jag vill få reda på för att få upp det som står ovan, jag har sökt runt en massa och kan inte hitta det, kan hända att det är enkelt att hitta men jag är som sagt vilsen med Linux, har bläddrat fram och tillbaka i min kursbok i Linux kapitlen utan lycka heller.

MVH
Stridsvagnen

§3.1 Rubrik /mod

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016

Utan att låta dryg men får man fråga vad du pluggar när du inte ens behärskar att googla?

https://www.lifewire.com/traceroute-linux-command-4092586

https://www.google.se/amp/s/www.cyberciti.biz/faq/check-netwo...

https://www.google.se/amp/s/www.cyberciti.biz/faq/linux-unix-...

I dessa länkar har du svaret på 3 frågor. Du får själv läsa dig fram till vilket som är rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Omicron Persei 8
Registrerad
Aug 2011

Ber om ursäkt och tackar för svaret.

Ja, jag är jävligt usel på att googla.

Corsair 450D |MSI P67A-C45 B3 | Windows 10 |Intel i5 2500K @ 4.5GHz ( Noctua NH-C12P SE14) |RAM:Kingston Fury 16gb | MSI R9 390 Gaming | SSD: Samsung Evo 850 250gb

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

*Trådstart återställd, rubrik redigerad och tråd låst*

Se forumreglerna:

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Citat:

§3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.

Att bara be om svar på skoluppgifter är inte tillåtet, däremot får man gärna be om hjälp och knuffar i rätt riktning då detta kan skapa nyttig diskussion. Vi tar helst inte bort trådar eftersom andra kan ha nytta av samma hjälp du fick, det är inte heller rättvist att ta bort inlägg av dem som hjälpte dig. Av samma anledningar är det inte heller uppskattat när medlemmar tar bort frågorna de ställde från början.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.