CPU jobbar inte så snabbt som den bör göra

Permalänk

CPU jobbar inte så snabbt som den bör göra

Hej!
Jag var inne i Aktivitetshanteraren häromdagen och märkte att min CPU hastighet låg på konstanta 1.66 GHz. Medan det står att bashastigheten ligger på 3.70 GHz. Min processor vilken är en AMD a10 7850k har ju en hastighet på 3.7 GHz.

Jag som inte kan mycket om datorer blir ju lite fundersam. Ska det vara så här, även när jag går in i spel som GTA och PUBG så ändras inte hastigheten. Visar aktivitetshanteraren fel? Jag har testat med CPU unparkers utan någon lycka. Så jag undrar om ni vet något jag kan göra åt problemet?

Permalänk
Medlem

Kolla energi inställningarna i Windows efter en inställning som avgör hur snabbt CPU jobbar.

I bios borde det också finnas något liknande. Troligen är den rätt inställd där om bashastigheten är rätt.

Permalänk
Medlem

Kolla med CPU-Z, windows är inte pålitligt för frekvens!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Stockstad:

Den ligger ju på en lägre hastighet när man bara surfar och så för att spara ström.
Kollar du den medan spelen är igång?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX