Permalänk
Medlem

SLK-800 eller PAL8045T

Hallåj!
jag vet att det finns massor av sånna här trådar här på swec, men jag vill ändå göra mej en egen
Det är så här att jag är på jakt efter en en bra kylare som jag kan köra en fläkt med låga varv på. Jag har kommit fram (tror jag) till att det antingen blir en SLK-800 eller en PAL8045T.. men jag är väldigt osäker, dom är precis lika dyra på gtek, men jag funderar på att köpa slk:n från www.whynoi.se (Noise Control Copper Heaven Medium) där man får en tempstyrd papst fläkt med..

Jag har iofs bara en 2000+ @ 2100+ men jag tänkte klocka den med ett par hundra mhz, men jag vill självklart ändå kunna köra CPUfläkten på låga, tysta varv.
Tror ni att nån av dessa två är de bästa valen? Eller har ni kanske några andra tips? (gärna billigare pris )

Edit: Egentligen behöver jag inte klocka den nå mer.. för att spara lite pengar Men vilken kylare borde jag välja? Tyst och bra förstås. jag litar inte riktigt på artic cooling som säger att deras Slim Silent PRO ska klara en 3200+.

Permalänk
Medlem

Dom är väl typ lika bra.. Ta den du tycker är snyggast!

Permalänk
Medlem

Om du ska ha den tyst tar du Alphan tycker jag..

Permalänk
Medlem

Blev väldigt osäker om jag har sånna där skruvhål vid prollen... det måste man väl ha för alpha flänsen, eller?
Isf blir det väl en slk-800...

Är det inte riks för vibrationsljud på SLKn, med tanke på att man inte skruvar fast fläkten utan bara har sånna där "clips" eller vad man ska kalla det?

Permalänk
Medlem

Tror att Alpha presterar bättre med en svag fläkt. Om du däremot använder starka fläktar är SLK-800 bättre. SLK-800 har mycket tätt mellan kylflänsarna som gör att den presterar bäst med kraftiga fläktar.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Vad har du för mobo Pepto?

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Medlem

har du en xp2000 palo eller t-bred? om du har en palo så kan du nog glömma det med några hundra mhz men om du har e´n t-bred så ska det nog gå finare, kör min t-bred 1700+ 1433@2100mhz med en AX-7'a och en zalman fläkt på 7V och det är princit knappt hörbart, du borde göra som nidoking sa, om du kör en svag så ta alphan.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt inte säker på varken mobot eller prollen Var ett tag sen jagt köpte grejerna och just då brydde jag mej inte så mycket om det, jag köpte bara ett sånt där uppgraderingspaket från komplett.se.
Jag kollade iaf så att jag hade hål predvid processorn, och det hade jag. Vet dock inte om det är sånna hål... men det borde det väl?? (4st runt om )
Men på mobo-kartongen står det iaf MSI KT333 Ultra.
Prollen har jag som sagt ingen direkt koll på, vad brukar det vara i sånna där uppgraderingskit? Jag har iaf klockat den från 1667 till 1750mhz med bara 2-3 graders skillnad i "hög load"-temp..

Jag funderar på en reglerbar enermax fläkt att köpa till, det borde väl funka tyst och bra? På låga varv dvs.

Permalänk

Om du ska klocka ska du köpa en SLK-800 med en kraftig 80 mm fläkt.
Om du ska ha en tyst dator köper du en PAL8045T med en tystare 80 mm fläkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepto
Jag är faktiskt inte säker på varken mobot eller prollen Var ett tag sen jagt köpte grejerna och just då brydde jag mej inte så mycket om det, jag köpte bara ett sånt där uppgraderingspaket från komplett.se.
Jag kollade iaf så att jag hade hål predvid processorn, och det hade jag. Vet dock inte om det är sånna hål... men det borde det väl?? (4st runt om )
Men på mobo-kartongen står det iaf MSI KT333 Ultra.
Prollen har jag som sagt ingen direkt koll på, vad brukar det vara i sånna där uppgraderingskit? Jag har iaf klockat den från 1667 till 1750mhz med bara 2-3 graders skillnad i "hög load"-temp..

Jag funderar på en reglerbar enermax fläkt att köpa till, det borde väl funka tyst och bra? På låga varv dvs.

Om du berättar när du köpte kittet är det lättare att gissa men jag skulle tippa på att du har en palomino om du har ett kt333 mobo, f ö är en ax7 bättre än både alpha och slk800 om du har en lågvarvig fläkt, det har den varit läng :).

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Permalänk
Medlem

Får man lägre antal grader medn en alpha med en enermax 80mm på ca 2300rpm en på en slk800/900 med samma fläkt på?

Permalänk
Medlem

I Julas kostade Alpha PAL8045T 320kr ungefär, då slog man till hårt.
Man skulle ha köpt några och sålt dom för 450 senare till agressiva sweclockare med pengar
Hur som helst ville jag bara säga att en Alpha och en Enermax är att föredra då du troligtvis tjänar så lite på att köpa en dyr SLK-800 och ändå bara nå några få kallare grader. Ska vara upprikig, har aldrig testat SLK800 så jag vet egentligen inte vad jag snackar om. Men byggt på allt jag sett här på swec om SLK800 och Alpha 8045T tror jag inte skillnaden är allt för stor.

Tack för mig! / Nöjd alpha ägare

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa AX-7 i sverige? Och ungefär vad kostar en sån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepto
Vart kan man köpa AX-7 i sverige? Och ungefär vad kostar en sån?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=15058...

Skynda dig!

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Medlem

hula vad har du för temp på prollen när du kör 200*12,5?
Kör du att fläkten suger ut luften eller blåser in på flänsen?

Permalänk
Medlem

ja e nöjd med SLKn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenkeR
hula vad har du för temp på prollen när du kör 200*12,5?
Kör du att fläkten suger ut luften eller blåser in på flänsen?

Har bara kört 200x12,5 ett kortare tag utan att kolla tempen speciellt mycket. Har svårt att säga temp eftersom mitt moderkort visar helt åt helvete. Tycker nästan att det räcker om man säger att den är bra av egen erfarenhet, för några temps vågar ,iaf inte jag, lita på.
Min fläkt blåser mot flänsen.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att jag är jäkligt nöjd med Alphan, tempen sjönk med 10 grader till 45 som max, och den är väldigt tyst.
Just nu har jag en rätt sketen fläkt ( http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501003774... ) men den funkar så pass bra ändå.
Jag kör som sagt en XP2000+ palo i 1750mhz..

tnx för alla svar

Permalänk
Medlem

7 eller 12 V på fläkten Pepto? Och varför menar du att den är sketen?

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Tja Pepto ditt lilla as
Min SLK-800 med Delta 80 cfm äger din Alpha
Ljudvolym är bara strunt

Permalänk
Medlem

Är lite osäker på hur många volt det är.. den går på 2000rpm nu(7V ger 1700rpm, 12 volt ger 3100 rpm, enligt MBM).
Det jag menar med sketen är att det känns som den blåser relativt lite även fast den inte är så hemskt jätte tyst. Det är väl ingen kvalitéts fläkt kanske... med tanke på priset och att zalman kanske inte satsar så mycket på chassifläktar, fast vad vet jag?

Hej gagge din brunbjörn
Hur varmt går din prolle med deltafläkten på då? Är den överklockad? Hur mycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepto
Är lite osäker på hur många volt det är.. den går på 2000rpm nu(7V ger 1700rpm, 12 volt ger 3100 rpm, enligt MBM).
Det jag menar med sketen är att det känns som den blåser relativt lite även fast den inte är så hemskt jätte tyst. Det är väl ingen kvalitéts fläkt kanske... med tanke på priset och att zalman kanske inte satsar så mycket på chassifläktar, fast vad vet jag?

Hej gagge din brunbjörn
Hur varmt går din prolle med deltafläkten på då? Är den överklockad? Hur mycket?

snackar du om Zalman så är dim ju bra.

Permalänk
Medlem

Annars... köp en Swiftec MCX462+..

http://kylning.com/info.php?products_id=500&kylid=e36b430d2da...

funkar både men en tyst fläkt lr en lite mer wiiiiiinande fläkt
gl hf!

Permalänk
Medlem

Som alla säger så verkar det vara (vad jag har läst/hört) att Alphan är bättre med lågvarvig medans Switchen är bättre med högvarvig.

Jag tycker Alphan är trevligare för jag klarar inte av att ha ett reaplan vid datorn.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.