Permalänk
Medlem

Dokumentskanner

Hej,

Söker dokumentskanner till jobbet, men det känns som en hel djungel för mig. Har aldrig köpt eller ens använt en tidigare, så jag har inga referenser alls att gå efter. Ska användas för att skanna ett gäng dokument i taget, ganska ofta.

Vilken prisklass ska man titta på, både för att ha en rimlig prislapp men samtidigt inte få skräp?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

De är bra specade tex sidor/minut och antal papper per dag, men 2-3000 för ett litet hemma kontor ska nog vara tillräckligt, något känt märke. Sen hur vill du datat ska lagras? Mail/ftp en mapp, pdf, text igenkänning etc finns massa funktioner

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

@muscle

Den mängden räcker gott och väl. Var väl mest tänkt att anslutas med USB direkt till dator och sedan få en fil, vilket sorts fil som önskas vet jag inte direkt. Kan som sagt ingenting, så jag vet inte vad som är bra/inte bra...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Gör en lista med vad du tycker viktigt och vad det är för sorts dokument, mest text eller bilder viktigt etc, ska det editeras? Eller bara lagras. Tex scanna en hög som text pdf/word som kan editeras och sökas i på ord?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

@muscle

Har hört mig för en del. Är endast text egentligen, ska inte redigeras utan bara lagras. Spelar ingen roll om det skannas som bild eller text-skanning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem

Det är stor skillnad i tidsåtgång på att skanna med en enhet med arkmatare och utan (minst 10ggr snabbare med arkmatare) kanske har man nytta av dubbelsidig skanning och vad ska hända med det som skannas in ? Det påverkar ju inte skannern men det kanske behövs ett system för OCR och så bör man även fråga sig vilka filformat som resultatet bör lagras i, ska det tex arkiveras så bör man kanske använda PDF/A
https://en.wikipedia.org/wiki/PDF/A

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är stor skillnad i tidsåtgång på att skanna med en enhet med arkmatare och utan (minst 10ggr snabbare med arkmatare) kanske har man nytta av dubbelsidig skanning och vad ska hända med det som skannas in ? Det påverkar ju inte skannern men det kanske behövs ett system för OCR och så bör man även fråga sig vilka filformat som resultatet bör lagras i, ska det tex arkiveras så bör man kanske använda PDF/A
https://en.wikipedia.org/wiki/PDF/A

Vet inte riktigt om du läste det jag skrev ovan eller ej. Men det rör sig i alla fall om kanske upp till 50 ark åt gången.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

Vet inte riktigt om du läste det jag skrev ovan eller ej. Men det rör sig i alla fall om kanske upp till 50 ark åt gången.

Jo jag har läst men att läsa in 50 blad via flatbädd tar en inte obetydlig tid och gör du det ofta så kan en modell med arkmatare ge billigare totalkostnad eftersom arkmatare inte kostar så många arbetstimmar, det finns ju nya maskiner med A4 matare från ca 3000 kr, sparar du in 10 minuters jobb per 50 sidor så är en merkostnad på några tusen på skannern snabbt intjänad.
Jag har själv skannat en del idag, inte så mycket med mina mått och med den maskin jag använder men ca 2000 sidor så jag skannar en del och ibland är det "dålig" papperskvalitet så jag måste köra flatbädd och vet hur mycket merjobb det innebär även med en stor maskin där själva inläsningen av bilden i princip är ögonblicklig och det som tar tid är att mata igenom pappret eller ladda det på skannbädden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej,

Söker dokumentskanner till jobbet, men det känns som en hel djungel för mig. Har aldrig köpt eller ens använt en tidigare, så jag har inga referenser alls att gå efter. Ska användas för att skanna ett gäng dokument i taget, ganska ofta.

Vilken prisklass ska man titta på, både för att ha en rimlig prislapp men samtidigt inte få skräp?

Har kört ganska mkt Fujitsu och HP på jobb.
Varje sajt jag har hand om har 1-2st (27 sajter totalt) så jag har ändå en viss erfarenhet skulle jag vilja påstå.

Bägge fabrikaten har fungerat väldigt väl, även dom "billigare" som går från 3k st.
HP Scanjet 2000 S2 (numera S3) eller Fujitsu från 11xx serien eller högre beroende på vad som efterfrågas.
Skulle dock om möjligt föredra att ha en mindre MFP som kan scanna direkt till en share på nätet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_

Hittar bara HP Scanjet 2000 S1. Alltså ännu äldre? Ingenting alls om Fujitsu 11xx serien...

@mrqaffe Tack, men jag blir tyvärr inte klokare på vad som ska inköpas... Hittade en Brother ADS-200/ADS-200e, kan det vara en rimlig produkt måhända?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

@_niko_

Hittar bara HP Scanjet 2000 S1. Alltså ännu äldre? Ingenting alls om Fujitsu 11xx serien...

@mrqaffe Tack, men jag blir tyvärr inte klokare på vad som ska inköpas... Hittade en Brother ADS-200/ADS-200e, kan det vara en rimlig produkt måhända?

Känner inte till de skannrarna (och du kanske menade 2000?) men arkmatare är guld värd om man ska skanna mer än et fåtal sidor, kör med ett par stora kontorsmaskiner på jobbet och de suger i sig papper med god aptit, typ 2 sidor/sekund om det går att ladda A4 med "långsida in" så att man inte måste mata dem den längre sträckan som bli om man kör dem på andra ledden, att köra papper för papper i flatbädden blir jämförelsevis rätt enerverande för man ser inte att pappershögen ändrar storlek på 10 minuter och även om de skannar snabbt så kan man ändå lägga in en bunt dokument och göra nått annat under tiden de skannas till skillnad mot när man är tvungen att själv skifta papper 1 och 1.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrgaffe

Oops... Skulle vara 2100e. Ursäkta missen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

@mrgaffe

Oops... Skulle vara 2100e. Ursäkta missen.

Är det där en ren dokumentskanner eller kan den agera flatbädd också om det skulle behövas ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det där en ren dokumentskanner eller kan den agera flatbädd också om det skulle behövas ?

Det är ren dokumentskanner som eftersökes, flatbädd har vi inget behov alls av.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Om ni har en MFP tycker jag det duger att använda den och mataren

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NodCommander:

Det är ren dokumentskanner som eftersökes, flatbädd har vi inget behov alls av.

Man kan behöva flatbädd ibland även för dokument om de inte är "bra A4" tex för skadade papper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@NodCommander: Kolla Dustin, dom har produkterna

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om ni har en MFP tycker jag det duger att använda den och mataren

Det är just den som är problemet. Har inte modellnr i huvudet, men just skannerdelen har en ofixad bugg i sig som betyder att cachen aldrig töms, vilket innebär att efter X antal hundra sidor så vägrar den att skanna tills hela MFP:n är återställd (med andra ord, den tappar alla inställningar, den kan inte heller backas upp, vilket inkluderar alla LAN inställningar), så därav behovet av en fristående dokumentskanner.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841