Privat tvist imellan två parter, bilköp

Permalänk
Medlem

Hallåja igen folket.

Här kommer en kort update: Snubben har inga pengar, så jag får inga pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Hallåja igen folket.

Här kommer en kort update: Snubben har inga pengar, så jag får inga pengar

Borde du inte då få pengar när dem utmäts på lönen? Eller pensionen eller vad sker först för den personen.
Edit: missade sista sidan: "Inga pengar här inte. Kronofgoden kan inte göra en utmätning pga snubbem har för lite inkomst versus utgifter."

Är inte det rätt sjukt? Vad händer då? Polisanmälan för bedrägeri?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Borde du inte då få pengar när dem utmäts på lönen? Eller pensionen eller vad sker först för den personen.
Edit: missade sista sidan: "Inga pengar här inte. Kronofgoden kan inte göra en utmätning pga snubbem har för lite inkomst versus utgifter."

Är inte det rätt sjukt? Vad händer då? Polisanmälan för bedrägeri?

Väntar på att han får pengar. Mer än så kan jag inte göra rent lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Väntar på att han får pengar. Mer än så kan jag inte göra rent lagligt.

Men om han visste om att han inte hade pengar att ge dig så har han ju ingått ett löfte om betalning i syfte om att komma undan?

Nu har jag inte läst hela tråden (första 2 sidorna) men jag antar att du explorerat den möjligheten isåfall.
Trist för det lär ju inte hända på ett bra tag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Men om han visste om att han inte hade pengar att ge dig så har han ju ingått ett löfte om betalning i syfte om att komma undan?

Nu har jag inte läst hela tråden (första 2 sidorna) men jag antar att du explorerat den möjligheten isåfall.
Trist för det lär ju inte hända på ett bra tag.

Möjligen att det går att vrida det åt den synvinkeln. Jag är dock osäker på om polisen kan göra något eller kan upprätta en anmälan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Väntar på att han får pengar. Mer än så kan jag inte göra rent lagligt.

Läste just igenom hela tråden, intressant situation på sätt och vis... Lärorikt för många, hoppas det inte går nån nöd på dig även om du aldrig mer skulle få se skymten av dom där slantarna... Hoppas dock du får dom förr eller senare!

Men är det bara jag som undrar hur din relation till din kompis är och om ingen av er hade någon aning om att det kunde bli såhär?

Hur är dina känslor kring det här såhär långt? Vore intressant om du kunde dela med dig bara lite grann av hur det påverkat dig?

När tror du pengarna kommer dyka upp? Eller har du redan börjat bearbeta tanken på att dom är borta för gott?

Kan du få ränta på skulden eller sköter fogden det? Hur stor är räntan?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Hallåja igen folket.

Här kommer en kort update: Snubben har inga pengar, så jag får inga pengar

Trist att sånt händer och hoppas att det reder ut sig. Men trots resultatet så här långt så är det viktigt att poängtera värdet av skriftliga avtal. Jag tror att det hade varit ännu svårare om ni hade endast kommit överens muntligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Läste just igenom hela tråden, intressant situation på sätt och vis... Lärorikt för många, hoppas det inte går nån nöd på dig även om du aldrig mer skulle få se skymten av dom där slantarna... Hoppas dock du får dom förr eller senare!

Men är det bara jag som undrar hur din relation till din kompis är och om ingen av er hade någon aning om att det kunde bli såhär?

Hur är dina känslor kring det här såhär långt? Vore intressant om du kunde dela med dig bara lite grann av hur det påverkat dig?

När tror du pengarna kommer dyka upp? Eller har du redan börjat bearbeta tanken på att dom är borta för gott?

Kan du få ränta på skulden eller sköter fogden det? Hur stor är räntan?

Haha ja jag startade tråden för att be om hjälp men kul att det utvecklats!:)
Kompisen har jag inte pratat med på över ett år, men jag var inte superbitter över det igentligen. Hur ska han veta att herrn som köpte bilen var en ryggradslös individ?:)

Jag är rätt okej över det hela. I början var jag rätt så ordentligt förbannad men nu något år senare är det rätt lugnt. Jag får helt enkelt inse att det hände och just nu gör det sig inte så mycket att ha speciellt mycket känslor över det. Men sen hjälper det ju också att jag lyckligtvis inte "behöver" pengarna, även om jag gärna vill få tillbaka dom.

Pengarna kommer när snubben går bort eller skaffar ett jobb, det är jag själv rätt säker på.

Japp ränta går att få, det bad jag inte om vid ansökan men jag må kanske göra det nu.

Skrivet av ab3:

Trist att sånt händer och hoppas att det reder ut sig. Men trots resultatet så här långt så är det viktigt att poängtera värdet av skriftliga avtal. Jag tror att det hade varit ännu svårare om ni hade endast kommit överens muntligt

Visst är det så!