Permalänk
Medlem

Grafikkort för ETS 2 och D3

Hej hopp,

Skulle vilja ha lite köpråd angående ett grafikkort som klarar av Euro truck simulator 2 och Diablo 3.

Känns ju inte som att spelen borde vara så där superkrävande, dock så skulle jag vilja ha ett
semipassivt blower/referens kort.

Kollat lite på:
EVGA GeForce GTX 1060 3GB Gaming
ZOTAC GeForce GTX 1060 3GB

Rätt så bra priser på dessa då dom ramlar in under 2500 men räcker dom till, har dom vad som uppfyller mina krav eller bör jag kolla på något annat för sinnesfridens skull?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

GTX 1060 bör inte alls ha några problem med dessa spel om du inte kör någon vansinnig upplösning typ 8K... För ETS2 är rekommenderat systemkrav GTX 760 2 GB och för D3 ett GTX 260...

Om du tror att du kommer spela andra mer krävande spel någon gång är ett 1060 6 GB mer framtidssäkert, men som sagt med dessa två spel funkar i princip vad som helst..

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

GTX 1060 bör inte alls ha några problem med dessa spel om du inte kör någon vansinnig upplösning typ 8K... För ETS2 är rekommenderat systemkrav GTX 760 2 GB och för D3 ett GTX 260...

Om du tror att du kommer spela andra mer krävande spel någon gång är ett 1060 6 GB mer framtidssäkert, men som sagt med dessa två spel funkar i princip vad som helst..

Har kollat lite flera speltester med 1060 kort och det verkar som att dom här spelen landar runt 2,5Gb i Vram som mest så antar att ett 3Gb räcker, men som du skriver visar det sig inte räcka så får man antingen byta upp sig eller sänka kraven.

Verkar dock vara svårt för tillverkarna att skriva ut ifall deras kort är semipassiva eller inte så får leta runt lite

Visa signatur

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Hej hopp,

Skulle vilja ha lite köpråd angående ett grafikkort som klarar av Euro truck simulator 2 och Diablo 3.

Känns ju inte som att spelen borde vara så där superkrävande, dock så skulle jag vilja ha ett
semipassivt blower/referens kort.

Kollat lite på:
EVGA GeForce GTX 1060 3GB Gaming
ZOTAC GeForce GTX 1060 3GB

Rätt så bra priser på dessa då dom ramlar in under 2500 men räcker dom till, har dom vad som uppfyller mina krav eller bör jag kolla på något annat för sinnesfridens skull?

Tror inte att du hittar FE (referens) kort som är semi passiva.
Dock så är dom numera väldigt tysta när dom inte lastas hårt.
Och även när dom plågas är det inte så illa som det var en gång i tiden.

Permalänk
Medlem

Ok men den här typen av grafikkort trycker väl åtminstone ut luften i bakkant?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FlashTec:

Ok men den här typen av grafikkort trycker väl åtminstone ut luften i bakkant?

https://images.evga.com/products/gallery/03G-P4-6162-KR_XL_4.jpg

Nej, det där är ingen referenskylare. Det är någon av dessa som gäller i så fall: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3793827 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3894829 Som någon sa ovan vet jag inte om det finns några kort i referensstil som är semipassiva. Men varför vill du ha ett referenskort till att börja med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nej, det där är ingen referenskylare. Det är någon av dessa som gäller i så fall: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3793827 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3894829 Som någon sa ovan vet jag inte om det finns några kort i referensstil som är semipassiva. Men varför vill du ha ett referenskort till att börja med?

Vet att det inte är en referenskylare på bilden men frågan om bilden var om det kastade ut luften på baksidan eller inte

Anledningen till det valet är chassit (FD Node 605) där grafikkortet har en "stående" placering och inte speciellt bra kylning egentligen så jag behöver ha ett grafikkort som tar in luften genom en fläkt och kastar ut den på baksidan av chassit.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Andreaz1:

Ordvalet "referenskylare" är rätt dumt med tanke på att det finns referenskylare med axialfläktar precis som på bilden nedan. Inte minst till Nvidias 400-serie.

Det är vettigare att nämna Radialfläktar. Det finns flertalet icke-referens designade grafikkort som använder sig av radialfläktar som inte följer referensdesignen från GPU-tillverkaren.

Asus Turbo och HIS ICEX är exempel.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lirar själv ETS 2/ATS och har länge kört med ett nVidia 750Ti i 2560x1440 på höga inställningar utan att det blev för tungt om man inte körde över 100% skalning. Nu har jag ett 3 GB 1060 och det flyter absolut på bättre och jag kan i alla fall köra med 200% skalning och allt annat uppskruvat på max. Högre än så blir för tungt.

Köpte ett 3 GB för att jag tyckte att det var i ett lagom prisläge, funderade även på ett 4 GB 1050 Ti, detta var under mellandagsrean. Hade jag haft råd hade jag köpt ett 6 GB 1060 med det var ytterligare 800:- vilket är en del om man jämför att de andra korten kostade 2500:-

Ska tilläggas att jag kör Linux och spelar med OpenGL, ingen aning om det flyter på bättre med Direct X under Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Lirar själv ETS 2/ATS och har länge kört med ett nVidia 750Ti i 2560x1440 på höga inställningar utan att det blev för tungt om man inte körde över 100% skalning. Nu har jag ett 3 GB 1060 och det flyter absolut på bättre och jag kan i alla fall köra med 200% skalning och allt annat uppskruvat på max. Högre än så blir för tungt.

Köpte ett 3 GB för att jag tyckte att det var i ett lagom prisläge, funderade även på ett 4 GB 1050 Ti, detta var under mellandagsrean. Hade jag haft råd hade jag köpt ett 6 GB 1060 med det var ytterligare 800:- vilket är en del om man jämför att de andra korten kostade 2500:-

Ska tilläggas att jag kör Linux och spelar med OpenGL, ingen aning om det flyter på bättre med Direct X under Windows.

Så du ser alltså att Ets2 äter upp 3Gb Vram? Är det just vid onlinespel eller är det hela tiden. Än så länge har jag inte ägnat mig åt onlinespelande mer än på Gran turismo 6 till ps4

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@FlashTec, jag har ingen aning faktiskt, men jag ska kolla under morgondagen, nåja senare idag