Permalänk

Byte från Intel to AMD - Hjälp behövs

Min son bestämde sig för att "uppgradera" sin dator och byta från Intel till AMD och komponenterna han har nu är följande:

Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2 - MB

AMD Ryzen™ 7 7800X3D - CPU

Arctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB - Cooler

Geforce RTX 3080 Gaming Pro 10G - GPU

GIGABYTE P850GM 850W - PSU

KINGSTON NV1 1000GB M.2 2280 NVMe SSD

2x Corsair Vengeance DDR5 RAM 32GB 6400Mt/s

There are 4 fans mounted in the case that are connected with a hub.

Han har Shark gaming Aquarium chassi med 4 fläktar som kopplas till en hub. Det är något som inte fungerar. Verkar som något är kopplat fel, eller om det saknas någon kabel någonstans. Om jag kopplar fläkthuben till ena SYS_FAN kopplingen är det som att det blir någon kortslutning och det går inte att starta datorn. Om jag inte har den startar datorn men släcks efter att man kommer till Windows inlog. Det går inte att gå in i BIOS av någon anledning. Vad är det som vi gör fel?

Permalänk
Medlem

Skulle kanske börja om från början och utesluta delar/bygga utanför chassit

Men den här hubben, får den ström direkt från PSU?

Permalänk

Hej!
Det gjorde vi igår utan framgångar tyvärr. Skall man göra det i någon specifik ordning?

Ja den får ström direkt från PSU som känns lite some en overkill. Fläktarna snurrar när jag inte kopplar hubben til PSU. Jag misstänker pga. All-in-one kabeln vi använde när vi kopplade vattenkylningen.

Permalänk
Medlem

Ni tog bort skyddsplasten från kylaren också? Mest så den inte överhettar och och stänger av, av den anledningen.
Hoppas någon annan kommer med kloka råd inom kort

Permalänk

Ja det gjorde vi. Jag undrar om jag måste koppla två kablar till grafikkortet istället för en som splittar in två kopplingar. Nu går det inte ens att öppna supporten på Gigabyte för att titta på manualen. Ska CPU fläkten rycka igång när jag startar datorn? Jag får en röd LED diod som lyser på moderkortet som jag misstänker är larm om att något saknas eller att något inte får ström. Skärmen vill inte tändas heller. Varken om jag kopplar i moderkortet eller grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Men då hade fått bild innan? Har din bios stöd för denna cpu utan uppgradering?

Permalänk
Medlem

har för mig att B650 mobos behöver uppdateras för att kunna köra 7000/9000 serien... Beror på vilket bios hans moderkort kom med.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk

Ja jag hade manualen innan och kunde se kopplingsschema osv. Men jag tror inte biosen har stöd för uppgraderingen. Skulle använda Q-flash funktionen men när jag började läsa på då "vågade" jag inte för det stod att det finns stora risker med att man kunde ställa till med något. Sedan tänkte jag skita i det innan men då går det inte att ladda ner BIOS från deras hemsida såklart. Verkar som allt ligger nere i deras support center.

Permalänk

Jag får testa detta imorgon om jag kan ladda ner från deras sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

GIGABYTE P850GM 850W - PSU

Ni vill eventuellt byta ut nätagget också innan huset brinner ner https://www.sweclockers.com/nyhet/32556-gigabyte-bemoter-ankl...

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk

Nej fy!!! Det kommer inte hjälpa mig somna! Jag får kolla serienumret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av falconfury:

Ja jag hade manualen innan och kunde se kopplingsschema osv. Men jag tror inte biosen har stöd för uppgraderingen. Skulle använda Q-flash funktionen men när jag började läsa på då "vågade" jag inte för det stod att det finns stora risker med att man kunde ställa till med något. Sedan tänkte jag skita i det innan men då går det inte att ladda ner BIOS från deras hemsida såklart. Verkar som allt ligger nere i deras support center.

Har kört Qflash massor av ggr. Aldrig varit något problem.
Brukar följa denna varje gång. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=449N8h2GdlU

M