Hur fan kör folk fordon?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tänkte inte på att det finns 90-vägar som inte är motortrafikled eller motorväg, vi har inga såna här i närheten.
Men det är olämpligt även på andra vägar.

http://www.corren.se/motor/boter-om-man-kor-for-sakta-om43767...
http://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-han...
https://nwt.se/112/fragapolisen/2011/06/13/4

Dina två första länkar säger inte mer än att det är förbjudet att köra för långsamt, de talar inte om några "gränser". Din tredje länk däremot tar upp precis det som folk missar att inse gällande regeln om "för låg" hastighet. Om andra fordon på vägen får framföras i en viss hastighet, så bör rimligtvis även en bil få framföras i samma hastighet.

Jag vill minnas en tidigare tråd där man försökte mena att 80 km/h på motorväg var på tok för låg hastighet - trots att det faktiskt är specifik hastighetsgräns för bil med släp.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Dina två första länkar säger inte mer än att det är förbjudet att köra för långsamt, de talar inte om några "gränser". Din tredje länk däremot tar upp precis det som folk missar att inse gällande regeln om "för låg" hastighet. Om andra fordon på vägen får framföras i en viss hastighet, så bör rimligtvis även en bil få framföras i samma hastighet.

Jag vill minnas en tidigare tråd där man försökte mena att 80 km/h på motorväg var på tok för låg hastighet - trots att det faktiskt är specifik hastighetsgräns för bil med släp.

Jo, fast nu påpekade jag om 40km/h, inte 80.
Jag har inga problem med att folk håller 80.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inte riktigt sant som sagts tidigare.
40 på en 90-väg om det inte är snöstorm eller liknande är väldigt olämpligt och kan ge böter.
Det finns en anledning till att LGF-fordon inte får framförs där t ex.
Givetvis ska den som kommer bakifrån ändå ha uppsikt och inte köra på den långsamme föraren, men den borde inte köra på 90-väg om den inte kan anpassa sig till lämplig hastighet.

Finns ingen lag eller regler som säger det längre. Det fanns förr, men den är borta. Så anser du att du behöver köra 40km/h för att köra säkert, får du det. Men, naturligtvis måste du ha en anledning till det.

Oavsett ger det ändå inte andra bilister rättighet att köra vårdslöst.

EDIT:

Efter att ha läst lite länkar från tidigare kan jag konstatera att du har lite syftningsfel.
Där är specifika regler på vad för fordon som får lov att färdas på vissa vägar, bla en motorväg. Om LGF inte får, så tolkas det som att de inte klarar hålla den fart som behövs. Men om LGF får framföras, så får du också framföra ditt fordon i den farten om du har anledning att göra så.

Sen håller jag helt med dig att LGF eller folk inte borde köra 40km/h på 90 vägar, men just motorväg, eller motortrafikled är vad som avgör vad man får och inte får, inte hastigheten i sig.

Ex på detta är ju bogsering som man får göra endast till närmaste avfart på motorväg/motortrafikled, men du får göra på andra vägar, som landsvägar. Och max tillåtna hastighet är då 30km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jo, fast nu påpekade jag om 40km/h, inte 80.
Jag har inga problem med att folk håller 80.

Ja, jag tänkte alltså på någon annans uttalande i en annan tråd. Poängen var att det finns väldigt skev syn på hur trafiken ska te sig ibland.

Såg att någon annan också skrev det; folk är för egoistiska i trafiken.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

... Fast tydligen vill bromsklossarna gärna avsäga sig sitt ansvar och intalar sig att inga olyckor någonsin orsakats av att dom kör för sakta.

... Men att tro att de som kör för sakta är fria från ansvar är också en dumhet.

Detta är i min åsikt väldigt skevt tänkt. Hela trafiken ska inte behöva anpassas efter stressade människor som aldrig ens bör ha varit på vägen. Kan man inte hantera att köra bakom ett fordon i 80km/h på en 100km/h väg utan att bli stressad och riskera olyckor är man fan i med inte lämplig i trafiken. Är det lastbilens fel också när det inte ens får köra över 80/90 km/h? Långsammare fordon kan vara en utlösande faktor för lätt stressade människor, men att hävda att de har ansvar för andra människors handlingar är helt jäkla skevt.

Tog bort det som inte var relevant till mitt svar.
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vilket jävla skitsnack att påstå att man skulle vara stressad och olämplig för att man anser att slö**bort/mod*** borde åka kommunalt.

Vågar ni inte hålla gällande hastighet, eller för att ni teoretiskt kan spara 30kr/mån i bränslekostnad genom att hålla 80 på 110-sträcka, så hör ni inte hemma bakom ratten!

Skickades från m.sweclockers.com

Olämpligt ordval /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Detta är i min åsikt väldigt skevt tänkt. Hela trafiken ska inte behöva anpassas efter stressade människor som aldrig ens bör ha varit på vägen. Kan man inte hantera att köra bakom ett fordon i 80km/h på en 100km/h väg utan att bli stressad och riskera olyckor är man fan i med inte lämplig i trafiken. Är det lastbilens fel också när det inte ens får köra över 80/90 km/h? Långsammare fordon kan vara en utlösande faktor för lätt stressade människor, men att hävda att de har ansvar för andra människors handlingar är helt jäkla skevt.

Notera att den du citerar skrev specifikt om folk som kört klart saktare på enfiliga delen av en 2+1 väg och sen gasar när andra kan köra om.
Kör sakta, det är inget fel med det men öka inte hastigheten när någon annan vill köra om. Detta gäller än mer på vanlig landväg men också 2+1.
Detta beteende skapar irriterade medtrafikanter och farliga situationer.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vilket jävla skitsnack att påstå att man skulle vara stressad och olämplig för att man anser att slö***bort/mod*** borde åka kommunalt.

Vågar ni inte hålla gällande hastighet, eller för att ni teoretiskt kan spara 30kr/mån i bränslekostnad genom att hålla 80 på 110-sträcka, så hör ni inte hemma bakom ratten!

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska för övrigt aldrig handla om att "våga" göra nånting i trafiken. Om en manöver kräver mod ska den inte utföras.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har ni chansen, även med "50 års erfarenhet" så öva. Se bara till att det kan ske på säkert sätt, utan någon trafik/hinder. För varje bil hanterar detta olika, och man behöver känna det. Speciellt känna hur det känns utan hjälpmedel, om du kan stänga av dem (typ antisladd brukar man kunna stänga av).

Detta tror jag är största faran med både fyrhjulsdrift och alla hjälpmedel (ABS, antisladd, nöd/autobroms osv) idag. Folks kunskap är = 0... man litar på att bilen löser allt. Och sen när man går utanför/längre än dessa hjälpmedel kan klara så går det åt helvete.

Många av de systemen ska vara avstängda på vintern (snö) för att man ska kunna köra säkert. T.ex ESPn i VW bilar.
Står så i manualen till bilen, ESPn är nästan alltid av i min a4 quattro för det går fan inte att köra på vintern med skiten på.
Samma med bilen på jobbet, stänger man inte av sakerna så fastnar man flera gånger per dag för att det inte driver i snö :/

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Notera att den du citerar skrev specifikt om folk som kört klart saktare på enfiliga delen av en 2+1 väg och sen gasar när andra kan köra om.
Kör sakta, det är inget fel med det men öka inte hastigheten när någon annan vill köra om. Detta gäller än mer på vanlig landväg men också 2+1.
Detta beteende skapar irriterade medtrafikanter och farliga situationer.

Det verkar som du har rätt i rörande vad han skrev, har nu ändrat vad jag citerade då jag missuppfattade hela det stycket. (Bör nog inte vara på forum med hög feber.) Ivf så har han fortfarande skyllt på de som kör långsammare så behåller de delarna. Verkar även finnas en hel del utav den inställningen i tråden så lämnar det som ett öppet svar.

Ivf, rörande omkörningar. Man ska aldrig höja hastigheten när någon påbörjat en omkörning, det är riktigt illa. I värsta fall sakta ner men alldrig accelerera. Det är väl till och med ett (implicit?) brott mot trafiklagarna att accelerera när någon påbörjat en omkörning. Nej, bara för att man kör 80km/h på en 100km/h väg så betyder det inte att man har rätt att accelerara till 100km/h när man vill.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

kör dagligen firmabil i Malmö har nog sätt det mesta tänker man men var dag ör det något nytt. Var senast i fredags en kärring med telefonen i örat tyckte hon skulle tränga sig och nästan pressa mig av vägen.. Men är ju lite så här i gettot på med varningsblinkers så kan du parkera hur du vill även mitt i vägen (jepp händer dagligen alltid några som står så vid möllan bla).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Håller med 100%.

Det första jag gjorde första vintern jag hade fått mitt kort var att ta en stor parkering och öva. Öva på att tappa kontrollen, öva på att sladda och lära mig hur det känns. Jag brukar öva varje vinter jag får chansen (inte så mycket snö här nere längre), så man håller instinkten och vanan inne. Är faktiskt ganska kul att glatta runt och både lära nya knep och leka lite också. Man får snabbt en känsla hur bra bilden är på att hantera det.

Har ni chansen, även med "50 års erfarenhet" så öva. Se bara till att det kan ske på säkert sätt, utan någon trafik/hinder. För varje bil hanterar detta olika, och man behöver känna det. Speciellt känna hur det känns utan hjälpmedel, om du kan stänga av dem (typ antisladd brukar man kunna stänga av).

Detta tror jag är största faran med både fyrhjulsdrift och alla hjälpmedel (ABS, antisladd, nöd/autobroms osv) idag. Folks kunskap är = 0... man litar på att bilen löser allt. Och sen när man går utanför/längre än dessa hjälpmedel kan klara så går det åt helvete.

Precis, man bör kunna och veta begränsningen i hjälpmedlen. ABS tycker jag vara krav att det fungerar, prefekt när man ska panikbromsa om det är halt och även indikation om det är snorhalt ute (om ABS lätt aktiveras). Resten är mer lyx och går ju utan problem köra fram fordon säkert utan dessa hjälpmedel (men skulle personligen inte köra en bil utan ABS, kortar ner bromssträckan rejält i många situationer).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Att det inte är olagligt att trycka på alla knapparna i hissen för att det "annars går för fort" för eget smak och tycke, betyder inte att det på något sätt är bra att göra så och att alla som har invändningar mot det är stressade egoister...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det ska för övrigt aldrig handla om att "våga" göra nånting i trafiken. Om en manöver kräver mod ska den inte utföras.

Angående mod så håller jag helt med dig, således bör dessa pestråttor till sengångare sälja bilen och välja annat färdmedel.

Edit: Det är inte för inte som jag skaffat dashcam som även filmar bakåt...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Otori:

Edit: Det är inte för inte som jag skaffat dashcam som även filmar bakåt...

Bakåt, varför då ? Som ditt resonemang går så kommer väl ingen i kapp dig eller menar du att du i smyg kör så sakta att någon annan skulle kunna komma i kapp dig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Som sagt så är det inte den låga hastigheten i sig som är orsaken till olyckor, utan bristande uppmärksamhet.

Där har vi olika åsikt. T.ex. just vid påfart till motorväg finns det inget alternativ än att anpassa farten till trafikrytmen. Att försöka stanna på påfarten för att väja är rent ut sagt förenat med livsfara.

Skrivet av Exxovion:

Men givetvis så ska man inte hålla en omotiverat låg hastighet. Man ska anpassa hastigheten efter väglaget och trafiken.
Kör man med släpkärra på motorvägen så får man inte köra fortare än 80 km/h, men det är inte alltid lämpligt att köra så pass fort.

Precis så är det, vi är helt ense där. Fast med släpkärra så är det i min meningen inte ett giltigt skäl att köra sakta för att man inte surrat lasten ordentligt (jag påstår inte att du sagt det, jag har bara sett lite för många dåligt lastade släp på vägarna).

Skrivet av Paddanx:

SKITSNACK!
De som kör sakta, orsakar inte ett skit. De får enligt lag lov att köra långsamt, om detta behövs för att anses köra säkert. Mao, de får, ska och kommer fortsätta köra den hastighet de anser säkert.

Trafikförordningen, 2:a kap, 1 §: "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik".
Trafikförordningen, 3:e kap, 16 §: "En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Detta motiverar ibland Polisen att ingripa och bötfälla personer som kör för sakta, så folk får inte alls lov att köra hur långsamt som helst, t.ex.:
http://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-han...
https://www.expressen.se/motor/trafik/10-onodiga-boter--sa-un...

Givetvis ska man köra i en lägre hastighet när det är påkallat, se 3:e kap, §§ 14 och 15 i Trafikförordningen. Gissningsvis finns där ett rätt stort spelrum innan man anses köra så sakta att man riskerar böter. Sen ska väl sägas att såvitt jag vet så finns det inget som talar för att olycksrisken skulle öka om man kör lite under hastighetsbegränsningen på t.ex. en landsväg.

Skrivet av Paddanx:

Det ligger i allas ansvar att anpassa farten efter rådande omständigheter.

Precis, jag har inte hävdat annat heller.

Skrivet av Paddanx:

Att en kör 40-80 på 90 vägen, är en rådande omständighet du bakom SKA anpassa dig mot. Mao, du ska inte hålla högre fart än att du kan hinna stanna för hinder på vägen.

Om någon kör 40 km/h med en personbil på en motorväg/motorled så är det i min mening inte en rådande omständighet, utan snarare ett oförutsett hinder, men visst man ska kunna stanna för sådana också.

Skrivet av Paddanx:

Så sluta ffs skyll ifrån er stress, dålig körning och vansinnighet på andra. Det är ni som gör fel, och endast ni som kör om på detta vansinnes sätt. Har ni bråttom... kör iväg tidigare, eller planera bättre.

Jag tycker nog inte att jag skyller ifrån mig på något alls. Däremot menar jag på att förare som beter sig så att andra förare stressas också har ett ansvar för en osäkrare trafikmiljö. Jag anser att man inte kan ignorera vår mänskliga natur; stressade människor begår helt enkelt lättare misstag.

Exempel: Om någon skulle ligga en halvmeter bakom dig och stressa dig som fan så att du missar nåt, t.ex. att du sent uppfattar något vilt som skuttar upp och kolliderar med det. Föraren bakom dig hann dock se viltet, nitade och fick inte en skråma på sin bil. Tycker du inte att det i detta exempel vilar ett visst ansvar på föraren av bakomvarande fordon?

Jag ser ingen principiell skillnad på exemplet ovan mot att framförvarande uppvisar ett beteende som stressar upp andra förare. T.ex. på en fin torr 2+1 väg där hastighetsgränsen är 100 km/h så kör en förare sakta i 90 km/h så länge som det är enfiligt, men så fort det blir tvåfiligt så gasar föraren på till 110. Detta är ett beteende som inte är alltför ovanligt och som stressar och hindrar andra förare. Visserligen får ju varje förare ta ansvar för sina dumheter, men en del av ansvaret för omständigheterna som ledde fram till dumheten vilar även hos den som körde sakta och hindrande.

Om en förare som av någon anledning anser att 90 km/h är lagom på vägen i fråga, så kan denne ju vara snäll och visa hänsyn genom att hålla samma tempo på de tvåfiliga delarna och låta andra köra om där. På så sätt minskar det stressen och även risken för olyckor.

Skrivet av Paddanx:

Med detta sagt, självklart är det bättre om de kan ligga i rådande hastighet på vägen. Men ingen lag, regel eller liknande tvingar dem.

Jag håller med om att det är bättre om folk håller "rådande hastighet" (jag gillar inte uttrycket riktigt, men jag tror vi menar samma sak). Däremot tycker jag nog att trafikförordningen är rätt tydlig. Ska man köra saktare, så ska det vara rimligt motiverat att göra så. T.ex. kan man under uppkörning kuggas just för att man kör för sakta.

Skrivet av philipborg:

Detta är i min åsikt väldigt skevt tänkt. Hela trafiken ska inte behöva anpassas efter stressade människor som aldrig ens bör ha varit på vägen. Kan man inte hantera att köra bakom ett fordon i 80km/h på en 100km/h väg utan att bli stressad och riskera olyckor är man fan i med inte lämplig i trafiken. Är det lastbilens fel också när det inte ens får köra över 80/90 km/h? Långsammare fordon kan vara en utlösande faktor för lätt stressade människor, men att hävda att de har ansvar för andra människors handlingar är helt jäkla skevt.

Vi har helt enkelt olika åsikt där. Jag menar att man inte kan ignorera vår mänskliga natur, utan att trafiken måste anpassas till oss människor. Blir man stressad begår man lättare misstag. Varför ska man försvara beteenden som stressar andra förare? Ock då menar jag inte stress som att någon är 20 minuter sen till dagis utan t.ex. sånt som jag tog upp i svaret till @Paddanx ovan.

Som jag ser det, om man genom sitt beteende skapar en otryggare trafiksituation, ja då har man också ett ansvar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Att köra med sommardäck på vintern är egentligen inte problemet, utan boven är 4 hjuldriften (man känner inte lika bra hur dåligt grep man har, från man kommer till en kurva eller bromsar). Helt enkelt dessa herrar underskattar hur halt det är tills det är försent.

Just sommardäck på vinterväglag är en synnerligen dum idé. Många sommardäck blir såphala vid minsta lilla snö. Att ge sig ut att köra under dom förutsättningarna tycker jag är tämligen dumdristigt.

Skrivet av Paddanx:

Det första jag gjorde första vintern jag hade fått mitt kort var att ta en stor parkering och öva. Öva på att tappa kontrollen, öva på att sladda och lära mig hur det känns. Jag brukar öva varje vinter jag får chansen (inte så mycket snö här nere längre), så man håller instinkten och vanan inne. Är faktiskt ganska kul att glatta runt och både lära nya knep och leka lite också. Man får snabbt en känsla hur bra bilden är på att hantera det.

Har ni chansen, även med "50 års erfarenhet" så öva. Se bara till att det kan ske på säkert sätt, utan någon trafik/hinder. För varje bil hanterar detta olika, och man behöver känna det. Speciellt känna hur det känns utan hjälpmedel, om du kan stänga av dem (typ antisladd brukar man kunna stänga av).

Det där tycker jag är ett bra och riktigt beteende som jag själv praktiserat ända sen jag tog körkortet. Parkeringsplatser kan vara bra, men se upp för dolda hinder!

Om man är ute och kör ensam på någon lagom väg så kan man t.ex. prova att köra med ena hjulparet i mittsträngen. Det viktiga är att se till att det finns gott om plats att parera samt att man är ensam på vägen och kan upptäcka annan trafik i god tid. Se provar man sig fram försiktigt och börjar långsamt.

Tyvärr så blir det inte så mycket övande sen jag flyttade till Skåne.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde även vara lag på sommardäck på sommaren och "åretruntdäck" borde totalförbjudas då de är usla oavsett väderförhållandena.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde även vara lag på sommardäck på sommaren och "åretruntdäck" borde totalförbjudas då de är usla oavsett väderförhållandena.

Alla är inte dåliga, körde Oslo-Sthlm i snöstorm med allround. XC90.
Continental nånting har jag för mig.

*edit* På 4 timmar glömde jag nämna

Visa signatur

"Jag railade dig i ögat.. så aegd" ... hmm jag va orb.. ett vandrande jätteöga svårt..
.:. www.professionalgrow.com .:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Håller med det du skriver.

Visst, många regler är väldigt viktiga men samtidigt så är det flera regler i trafiken som nästan Måste böjas för att trafiken ska fungera.

Vi kan ta Autobahn som exempel.. "Fria sträckan". Kör en bil i 110-120 i vänsterfilen, och en bil kommer i 200 bakom, då flyttar sig 99/100 bilister från filen(de som kör sakta). Trafikvett helt enkelt. I sverige är det inte alls så. En person som ligger & blockar "kör sitt race" och tar gärna och kör 50-100m ytterligare när en omkörning är klar.

Ligger runt hastighetsbegränsningen enligt GPS, men kör jag om och nån kommer ikapp mig så stressar jag fan inte ihjäl mig för att köra in i högerfilen, jag tar sträckan jag anser jag behöver för att få en hyffsat bra lucka mellan mig och omkörda bilen.

Det är du som kör för fort, det är su som får anpassa dig! Hur jävla många sekunder förlorar du på att ligga bakom en bil 50-100m extra? Inte ens en sekund, det är 100m mellan varje vägstolpe på motorvägen.

Olämpligt språkbruk
Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Ligger runt hastighetsbegränsningen enligt GPS, men kör jag om och nån kommer ikapp mig så stressar jag fan inte ihjäl mig för att köra in i högerfilen, jag tar sträckan jag anser jag behöver för att få en hyffsat bra lucka mellan mig och omkörda bilen.

Om jag ser att bakomvarande verkar anpassa sin hastighet och ämnar lämna en lucka med gott avstånd så kan det tänkas att jag trycker på lite extra för att det ska gå smidigt, dvs verkar föraren av bakomvarande fordon visa hänsyn och en vilja att det ska gå smidigt så vill ju inte jag vara sämre heller.

Nu vet jag ju inte vad som lärs ut numera, men när jag tog körkort så sas det att det var lagom att gå in i högerfilen igen när man kunde se hela fordonet (som man precis kort om) i backspegeln. Jag hatar när folk ska kasta sig in två cm framför en, så jag försöker undvika att vara en sån förare själv.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag håller själv på att ta körkort nu och har observerat att så fort förare ser min gröna skyllt ska de ligga och blåsa mig i nackhåret. Men om skylten nu skulle trilla ner (sitter med sugproppar på insidan) så minskar det med 90%. Har mina misstankar om att det handlar om att människor blir otåliga när de ser den gröna skylten. Jag hindrar inte framkomligheten för andra själv ligger jag alltid vid hastighetsbegränsningen ( så länge situation och väglag tillåter). Upplever också betydligt mer vansinnesomkörningar skylten sitter kvar.

Själv ser jag väldigt många brister i utbildningen. Körskollärarna jag mött förstår vad en viss sak är men inte varför saker sker. T.ex deformationszoner. De förstår att de skyddar oss då vi utsätts för mindre kraft. Men de vet inte varför vi utsätts för mindre kraft. Vilket inte ens stämmer då vi utsätts för samma kraft med eller utan deformationszoner, däremot utsätts vi för mindre retardation då kraften fördelas under längre tid.

Sedan blev jag riktigt arg när vi under risk tvåan fick se en krocktestad bil från volvo som hade krockat en 100% frontalkrock i 70km/h och läraren som höll i risktvåan sa "tänk er hur stor skadan skulle blivit ifall bilen hade krockat med en mötande bil som också färdats i 70km/h". 70+70 är inte lika med 140.

Körskolelärare kan man bli på ca 2 år. Att studera till svenska lärare är 5 år, själv tycker jag det är konstigt. Mer människor har nog dött pga ytlinlärning av bilkörning än svenska. Tycker kraven på körkort ska vara mycket högre man ska inte klara sig på ytinlärning. Om man förstår biologin och fysiken bakom bilkörning förstår man också riskerna betydligt bättre.

Längtar som barra den tills självkörande bilar kommer på riktigt. Tror att de kommer bli bättre för alla, de som ser bilar som A-B och ett hinder för deras facebookande, men även för sådana som mig som finner nöje i att köra. Skulle själv inte bli arg om det endast blir lagligt med självkörande bilar i Sverige. Går att hålla sig till banor för nöjeskörning.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Om jag ser att bakomvarande verkar anpassa sin hastighet och ämnar lämna en lucka med gott avstånd så kan det tänkas att jag trycker på lite extra för att det ska gå smidigt, dvs verkar föraren av bakomvarande fordon visa hänsyn och en vilja att det ska gå smidigt så vill ju inte jag vara sämre heller.

Nu vet jag ju inte vad som lärs ut numera, men när jag tog körkort så sas det att det var lagom att gå in i högerfilen igen när man kunde se hela fordonet (som man precis kort om) i backspegeln. Jag hatar när folk ska kasta sig in två cm framför en, så jag försöker undvika att vara en sån förare själv.

Fortfarande samma.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerade*

Vänligen håll en trevlig och saklig ton

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Själv ser jag väldigt många brister i utbildningen. Körskollärarna jag mött förstår vad en viss sak är men inte varför saker sker. T.ex deformationszoner. De förstår att de skyddar oss då vi utsätts för mindre kraft. Men de vet inte varför vi utsätts för mindre kraft. Vilket inte ens stämmer då vi utsätts för samma kraft med eller utan deformationszoner, däremot utsätts vi för mindre retardation då kraften fördelas under längre tid.

Jag tror att du blandar ihop kraft och energi. En välkänd formel är F = m * a, där F är kraften, m är massan och a är accelerationen. Om man minskar accelerationen så minskar man också kraften (massan torde ju vara konstant).

Den kinetiska energin är däremot konstant för en given hastighet oavsett deformationszoner. Deformationszonerna gör två saker, dels absorberar dom den kinetiska energin istället för att överföra den till direkt till förare och passagerare och dels är deformationszonerna ofta konstruerade för att styra undan komponenter så att vi inte ska få dom i knät, t.ex. ser till så att motorn åker in under bilen istället för in i knät på de som sitter i framsätet.

När deformationszonen absorberar energin fungerar det precis som när man bromsar från t.ex. 100 km/h; nitar man från hundra hänger man ju i bältet och kan göra passagerare illa om dom inte är beredda, men bromsar man lite nätt och fint över en längre tid så upplever ingen något obehag. I båda fallen har man dock hanterat samma mängd kinetiska energi (och omvandlat den till värme), men med den stora skillnaden att man i det senare fallet gjort det under längre tid och därmed utsatt förare och passagerare för lägre krafter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Crumple_zone
http://www.crashtest.org/crumple-zone/

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungK7:

Alla är inte dåliga, körde Oslo-Sthlm i snöstorm med allround. XC90.
Continental nånting har jag för mig.

*edit* På 4 timmar glömde jag nämna

Dessa så kallade "allround-däck" är oftast "dubbfria vinterdäck".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag håller själv på att ta körkort nu och har observerat att så fort förare ser min gröna skyllt ska de ligga och blåsa mig i nackhåret. Men om skylten nu skulle trilla ner (sitter med sugproppar på insidan) så minskar det med 90%. Har mina misstankar om att det handlar om att människor blir otåliga när de ser den gröna skylten. Jag hindrar inte framkomligheten för andra själv ligger jag alltid vid hastighetsbegränsningen ( så länge situation och väglag tillåter). Upplever också betydligt mer vansinnesomkörningar skylten sitter kvar.

Själv ser jag väldigt många brister i utbildningen. Körskollärarna jag mött förstår vad en viss sak är men inte varför saker sker. T.ex deformationszoner. De förstår att de skyddar oss då vi utsätts för mindre kraft. Men de vet inte varför vi utsätts för mindre kraft. Vilket inte ens stämmer då vi utsätts för samma kraft med eller utan deformationszoner, däremot utsätts vi för mindre retardation då kraften fördelas under längre tid.

Sedan blev jag riktigt arg när vi under risk tvåan fick se en krocktestad bil från volvo som hade krockat en 100% frontalkrock i 70km/h och läraren som höll i risktvåan sa "tänk er hur stor skadan skulle blivit ifall bilen hade krockat med en mötande bil som också färdats i 70km/h". 70+70 är inte lika med 140.

Körskolelärare kan man bli på ca 2 år. Att studera till svenska lärare är 5 år, själv tycker jag det är konstigt. Mer människor har nog dött pga ytlinlärning av bilkörning än svenska. Tycker kraven på körkort ska vara mycket högre man ska inte klara sig på ytinlärning. Om man förstår biologin och fysiken bakom bilkörning förstår man också riskerna betydligt bättre.

Längtar som barra den tills självkörande bilar kommer på riktigt. Tror att de kommer bli bättre för alla, de som ser bilar som A-B och ett hinder för deras facebookande, men även för sådana som mig som finner nöje i att köra. Skulle själv inte bli arg om det endast blir lagligt med självkörande bilar i Sverige. Går att hålla sig till banor för nöjeskörning.

70+70 är 140, så det är nog vettigt att utveckla att du gissningsvis syftar på den kinetiska energin vid fördubbling av hastighet?

Angående att folk är otåliga när de ser folk med övningskörningsskylt.
Vissa har en tendens att bli stillastående vid korsningar, såpass att man som bakomvarande lika gärna kan stänga av motorn. Förstår att folk vill om.
Sen är det väl positivt att man som övningskörare får lära sig att det finns idioter i trafiken, och att alla runt om inte är helt förutsägbara.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Där har vi olika åsikt. T.ex. just vid påfart till motorväg finns det inget alternativ än att anpassa farten till trafikrytmen. Att försöka stanna på påfarten för att väja är rent ut sagt förenat med livsfara.

Precis så är det, vi är helt ense där. Fast med släpkärra så är det i min meningen inte ett giltigt skäl att köra sakta för att man inte surrat lasten ordentligt (jag påstår inte att du sagt det, jag har bara sett lite för många dåligt lastade släp på vägarna).

Vid motorvägspåfarterna är det "ömsesidig hänsyn" som gäller. Kör man t.ex. med vanligt släp eller husvagn så är det max 80 km/h som gäller när man ska ut på motorvägen.

Nej ett "dåligt" lastat släp hör inte hemma på någon väg, utan bredvid i en parkeringsficka. Däremot så kan det finnas en hel del andra klart godkända skäl till att hålla en "låg" hastighet.

En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vid motorvägspåfarterna är det "ömsesidig hänsyn" som gäller. Kör man t.ex. med vanligt släp eller husvagn så är det max 80 km/h som gäller när man ska ut på motorvägen.

Ömsesidig hänsyn brukar förespråkas och är väl rimligt i mina ögon, men...

"Huvudansvaret för att påfarten görs utan fara eller onödigt hinder för motorvägstrafiken ligger på föraren som vill köra in på motorvägen. Det är denne som ska anpassa sin hastighet till trafiken på motorvägen och det är denne som väljer rätt tillfälle att byta körfält från accelerationsfältet till motorvägens högra körfält." - Enligt svar från Bo Göingberg, Transportstyrelsen, i denna artikel.

Ett svar som f.ö. är läsvärt då det även förklarar var den ömsesidiga hänsynen kommer in. Det är även intressant att läsa frågan, då personen som ställer den uppenbarligen varit övertygad om att bilarna på motorvägen har väjningsplikt mot de som kommer från påfarten...

Eller som Trafikförordningen 3:e kap 23 § lyder: "En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder."

Ett ekipage med släp eller husvagn, eller för den delen en lastbil, kan ju inte förväntas komma upp i motorvägshastigheten och i den mån de utgör ett hinder så är det inte onödigt. Däremot, om en förare, modell bromskloss, i sin normala personbil gör samma sak så kan det anses vara ett onödigt hinder (ja, om det nu inte finns någon rimlig orsak till varför det inte går att anpassa hastigheten).

Att det kan förekomma fordon som inte kan anpassa hastigheten till motorvägshastigheten är inte detsamma som att alla inte behöver göra det. Fast det är kanske bättre att uttrycka det som att man ska anpassa hastigheten efter bästa förmåga.

Skrivet av Exxovion:

En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning

Jo, jag är givetvis medveten om den text jag själv citerade i mitt inlägg, inklusive det du fetstilat

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Jag håller själv på att ta körkort nu och har observerat att så fort förare ser min gröna skyllt ska de ligga och blåsa mig i nackhåret. Men om skylten nu skulle trilla ner (sitter med sugproppar på insidan) så minskar det med 90%. Har mina misstankar om att det handlar om att människor blir otåliga när de ser den gröna skylten. Jag hindrar inte framkomligheten för andra själv ligger jag alltid vid hastighetsbegränsningen ( så länge situation och väglag tillåter). Upplever också betydligt mer vansinnesomkörningar skylten sitter kvar.

Själv ser jag väldigt många brister i utbildningen. Körskollärarna jag mött förstår vad en viss sak är men inte varför saker sker. T.ex deformationszoner. De förstår att de skyddar oss då vi utsätts för mindre kraft. Men de vet inte varför vi utsätts för mindre kraft. Vilket inte ens stämmer då vi utsätts för samma kraft med eller utan deformationszoner, däremot utsätts vi för mindre retardation då kraften fördelas under längre tid.

Sedan blev jag riktigt arg när vi under risk tvåan fick se en krocktestad bil från volvo som hade krockat en 100% frontalkrock i 70km/h och läraren som höll i risktvåan sa "tänk er hur stor skadan skulle blivit ifall bilen hade krockat med en mötande bil som också färdats i 70km/h". 70+70 är inte lika med 140.

Körskolelärare kan man bli på ca 2 år. Att studera till svenska lärare är 5 år, själv tycker jag det är konstigt. Mer människor har nog dött pga ytlinlärning av bilkörning än svenska. Tycker kraven på körkort ska vara mycket högre man ska inte klara sig på ytinlärning. Om man förstår biologin och fysiken bakom bilkörning förstår man också riskerna betydligt bättre.

Längtar som barra den tills självkörande bilar kommer på riktigt. Tror att de kommer bli bättre för alla, de som ser bilar som A-B och ett hinder för deras facebookande, men även för sådana som mig som finner nöje i att köra. Skulle själv inte bli arg om det endast blir lagligt med självkörande bilar i Sverige. Går att hålla sig till banor för nöjeskörning.

Tror många missat vad den gröna skylten står för är ju meningen att fordon som ser den skylten inte ska stressa ovan förare i onödan och köra aggresivt. Alltså visa hänsyn, inte tuta i korsningar om man får käringstop t.ex.

Hela halkkörningen är ett skämt idag, du får inte testa på riktigt att tappa greppet och rädda situationen.

Vet en situation, där jag räddade min bil från hamna i diket (körde i 50/60). Var halt hade vinterdäck, bakänden höll på att kasta ut i en kruva, tack vare man blixtsnabbt kompensera det så blev det inte mer än otäck upplevelse.

Det man får lära sig i halkörningen, är att man ska köra i diket på rätt sida av vägen än köra över mötande körbana (personligen om man inte har möte, så är det ju helt vansinnigt att köra i diket). Att orsaka skada på sig själv och bilen i onödan, är ju galet. Vist är väll bättre än att flera bilar krockar (så det är ju upp till situationen vad som är bäst, inte välja diket även om man kan rädda sig själv och bilen utan orsaka någon olycka).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar