i3 desktop till i5 laptop båda med Win10 Pro Licens?

Permalänk
Medlem

i3 desktop till i5 laptop båda med Win10 Pro Licens?

Är det något som jag ej har koll på så är det regler osv för licnser och dess olika format.
Mamma har köpt en Lenovo laptop med Windows 10 Pro.
Hennes gamla dator är en Dell desktop med en uppdaterad Windows 7 Pro (OEM Licens lapp) till Windows 10P X64.
Jag kan klona hennes desktop och starta denna på laptoppen utan problem men kan ej aktivera Windows.
Båda datorerna har Äkta Licens men jag förstår ej vad som är felet då jag ej kan klona en W10P till en annan W10P när båda har licens.
Kör ja en recovery på laptopen så blir det aktiverat och funkar men direkt efter klon så säger Microsoft att jag ej har giltig Digital Licens.
Har ringt Microsoft och frågat men de tror mer att jag försöker köra pirat eller något?
Någon som kan förklara detta för mig för jag kan spara en massa jobb särskilt då mor glömt de flesta lösenord på auto & bara vill ha det att fungera.

MVH Henrik.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

OEM licenser är bunda till datorn till skillnad från t.ex Retail licenser, därav är de även billigare. MS ser att licensen inte används på den dator den är köpt för därav att du inte kan aktivera.

Edit:
Du kan kanske använda kommandot slmgr -rearm och sedan slmgr.vbs /ipk i powershell för att byta sn på licensen men då måste nog även ändra så det står lenovo i windows registret och inte dell. Men bara att testa. Minns inte alla licens bitar doc.
https://www.howtogeek.com/245445/how-to-use-slmgr-to-change-r...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Home och Pro är
Enhets kryptering -> Väldigt viktigt för mig finns bara på Pro
Domän anslutning -> Väldigt viktigt för mig som har företag också att kunna ansluta till företagets domän för komma åt företags grejer.
Grupppolicyhantering -> Inte så viktigt för privata folk och ens för vissa företag.
BitLocker -> Väldigt viktigt för mig
Fjärranslutning -> Inte så viktigt då det finns oftast så klart även konkurenter man kan köra med istället än den inbygga i Windows 10 Pro
Hyper-V -> kör med dagligen så det är ett måste
Max Ram -> För folk som vill passera 128GB så är ju Home inget Pro stöder 512GB

Skulle aldrig kunna tänka mig köra på en Home version av något Windows därför har jag alltid valt Pro, Ultimate i WIndows 7 alltid kört på den max versionen för småa företag och för privatpersoner som föredrar säkerhet framför något annat.

Skulle aldrig kunna vara utan Enhets krypterning, Bitlocker, eller Hyper-V, och enhetskrypterning blir bara ännu mer viktigare på bärbara datorer som man bär med sig.

OME Licenser i Windows 10 är ungefär som Fullversionen nu för tiden när man kan binda den till Microsoft konto tidigare var det när man byte moderkort med OME licens så behövde man köpa en ny licens det behöver man inte på en fullständig version då det är bara formatera den andra datorn så kan man flytta licensen över till det nya moderkortet eller datorn.

Men så fungerar de även än idag med Windows 10 om man inte binder licensen till ett Microsoft konto.

Är licensen bunden så ska du köra aktiverings felsökning processen för se till återaktivera den.