Moddare får moderkort med 100-seriens styrkretsar att fungera med Coffee Lake

Permalänk
Medlem

Hoppas alla moderkort från 100 och 200 serien blir upplåsta!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Kanske för att det behövdes en bios update på äldre moderkort?
Lite småklurigt med AMD idag för de som köper de nya cpuerna och inte har ett "ready" moderkort, men men AMD skulle väl skicka ut CPUer för att kunna uppdatera biosen? känns ju ändå lite jobbigt för slutkunden...

Nja, AMD-situationen är annorlunda då de inte släppt några nya moderkort för de nya processorerna. Intel kunde ha släppt både 300-serien och gjort de äldre moderkorten kompatibla via en BIOS-uppdatering, d.v.s. precis samma sak de gjorde föregående generation.

Permalänk
Medlem

Intressant, men detta var som sagt inte helt oväntat heller.

Det får mig däremot att fundera lite; ASUS tillät tidigare för överklockning på H170-moderkort trots att det inte 'ska' gå egentligen (detta också på grund av artificiella begränsningar från Intel). Frågan är om de kanske kommer ta ytterligare ett steg framåt i den kampen och kanske till och med göra sina existerande Z170/Z270-moderkort kompatibla med Coffee Lake? Vore intressant.

Hade mitt Z170M-PLUS varit kompatibelt med Coffee Lake hade jag förmodligen redan suttit med en 8700k. Är däremot inte så sugen på att behöva köpa både nytt moderkort och processor för att uppgradera

Permalänk
Medlem

Det stavas Covfefe Lake.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning till att misstro den tidigare förklaringen:
* Intels (minimi-)krav gällande strömförsörjningen för moderkort med chipset i 100- och 200-serierna är inte nog för att garantera funktionen hos de sexkärniga Coffee Lake processorerna.
* Eftersom Intel därmed inte kan garantera funktionen kan de inte ta det juridiska ansvaret som det skulle innebära att officiellt hjälpa moderkortstillverkarna med "upplåsning" av äldre moderkort för Coffee Lake.

Därefter följer affärsmässiga och juridiska bedömningar ifall det skulle vara bra för Intel att officiellt:
1. Medge att chipseten i 100- och 200-serien i princip fungerar med Coffee Lake, men att...
2. Det är upp till moderkortstillverkaren att avgöra om befintlig strömförsörjning på respektive moderkort uppfyller kraven, samt att...
3. Intel kan hjälpa moderkortstillverkare som vill klassa sina äldre kort som kompatibla med Coffee Lake att få fungerande UEFI.

Den stora risken är ju att några moderkort klassas som fullt kompatibla, andra som kompatibla endast med Core i3 och några inte alls kompatibla. Som upplagt för misstag och missnöje bland dem som har äldre moderkort och vill köpa ny processor...

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Du vet att Intel redan har gjort det en gång va? Dom sålde en CPU utan HT där man kunde låsa upp HT mot extra kostnad.

Ljuger och ljuger, CF använder fler pins tilll strömförsörjning än SKL/KBL. Sen om det behövs för att få processorerna att fungera (allra helst vid stock) är väl en annan femma. Tror inte jag skulle vilja pusha 1.4V genom en 8700k på ett Z170/Z270 kort dock.

Du vet att man kört OC med 7700K upp till 2.00 V utan att kortet har bråkat? Så det är inte mer än en lögn att det inte skulle gå att köra 8700K på 100/200-seriens mammakort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Ljuger och ljuger, CF använder fler pins tilll strömförsörjning än SKL/KBL. Sen om det behövs för att få processorerna att fungera (allra helst vid stock) är väl en annan femma. Tror inte jag skulle vilja pusha 1.4V genom en 8700k på ett Z170/Z270 kort dock.

Skrivet av Olle P:

Jag ser ingen anledning till att misstro den tidigare förklaringen:
* Intels (minimi-)krav gällande strömförsörjningen för moderkort med chipset i 100- och 200-serierna är inte nog för att garantera funktionen hos de sexkärniga Coffee Lake processorerna.
* Eftersom Intel därmed inte kan garantera funktionen kan de inte ta det juridiska ansvaret som det skulle innebära att officiellt hjälpa moderkortstillverkarna med "upplåsning" av äldre moderkort för Coffee Lake.

Därefter följer affärsmässiga och juridiska bedömningar ifall det skulle vara bra för Intel att officiellt:
1. Medge att chipseten i 100- och 200-serien i princip fungerar med Coffee Lake, men att...
2. Det är upp till moderkortstillverkaren att avgöra om befintlig strömförsörjning på respektive moderkort uppfyller kraven, samt att...
3. Intel kan hjälpa moderkortstillverkare som vill klassa sina äldre kort som kompatibla med Coffee Lake att få fungerande UEFI.

Den stora risken är ju att några moderkort klassas som fullt kompatibla, andra som kompatibla endast med Core i3 och några inte alls kompatibla. Som upplagt för misstag och missnöje bland dem som har äldre moderkort och vill köpa ny processor...

Tror nog detta är varför ASUS tycker det är lite dåliga argument, de har nog säkert redan alla extra pinnar fungerande. Förmodligen är det billiga moderkort som skulle få problem. Varför det har tagit så extremt länge att få konsumentchipset är min fråga, då det i praktiken bara har varit att tricksa med firmware (vilket redan var klart med high end chipset). Valideringen av konsumentbräderna kan knappats ha legat så långt efter high end grejerna då de redan fanns på hyllorna.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Bryr mig inte så mycket - uppgraderar inte proppen varje år utan runt var tredje - och då vill jag ha nytt moderkort ändå eftersom det hänt så mycket vad gäller det perifera, såsom HDMI, USB med mera.

.

Du har rätt. Det har hänt en del med hårdvaran sedan 2000.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker att EU eller någon myndighet bör straffa Intel då detta leder till ökad mängd elektroniskt avfall vilket innebär gifter och skador på miljön.
Det här borde ses som miljöbrott.

Hur borde man straffa mobiltelefonibranschen isf
Bygga telefoner i glas som knappt håller 1-2år borde inte det också ses som miljöbrott isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Du har rätt. Det har hänt en del med hårdvaran sedan 2000.

Ja, det är nog läge att uppgradera snart

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur borde man straffa mobiltelefonibranschen isf
Bygga telefoner i glas som knappt håller 1-2år borde inte det också ses som miljöbrott isf?

Skickades från m.sweclockers.com

För att inte tala om Apple som medvetet slöade ner äldre telefoner, med motiveringen att batteriet skulle hålla längre då

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Tror nog detta är varför ASUS tycker det är lite dåliga argument, de har nog säkert redan alla extra pinnar fungerande. Förmodligen är det billiga moderkort som skulle få problem. Varför det har tagit så extremt länge att få konsumentchipset är min fråga, då det i praktiken bara har varit att tricksa med firmware (vilket redan var klart med high end chipset). Valideringen av konsumentbräderna kan knappats ha legat så långt efter high end grejerna då de redan fanns på hyllorna.

Har det inte med att göra att dom lägre chipset skulle få nya funktioner som inbyggt wifi? Z370 är ju trots allt bara Z270 med nytt namn. CL va ju från början planerad för 2018 och Z370 var nog inte ens menat att existera från början.

Permalänk
Medlem

Snart kommer en firmware uppdatering från Intel

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Höhö now lets defend Intel on the next page!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnarok:

Jag köpte z270 (ix hero & 7700k) och sedan z370 (x hero & 8700k). Skulle jag haft kvar ix hero om 8700k hade fungerat på det, det är mycket troligt. Spelar det någon större roll i långa loppet, ~2990kr hit eller dit. Nej inte jätte mycket för mig.

Jag skulle troligen haft kvar ix hero av bekvämlighetsskäl, att det är smidigare att bara byta cpu än att byta moderkort.

Jag tar gärna emot dessa 2990 SEK eftersom det är hit eller dit. I för sig kan jag inte lova samma sketna beteende som Intel men du blir i alla fall av med dessa överflödiga pengar som inte betyder något.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av anon127948:

Jag tar gärna emot dessa 2990 SEK eftersom det är hit eller dit. I för sig kan jag inte lova samma sketna beteende som Intel men du blir i alla fall av med dessa överflödiga pengar som inte betyder något.

Sure, när det släpps (ska vi gissa på att det kommer heta z470 & 9700k) och du har ett nytt moderkort över så köper jag det av dig för 2990kr, det blir bra.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnarok:

Sure, när det släpps (ska vi gissa på att det kommer heta z470 & 9700k) och du har ett nytt moderkort över så köper jag det av dig för 2990kr, det blir bra.

Aldrig i livet att jag ger pengar till Intel. Är inte speciellt kåt på att bli behandlad som skit av företag jag ger mina pengar till.

Permalänk
Medlem

Nu är jag förvisso typen som uppgraderar CPU och moderkort samtidigt, men ändå, vilken jävla dickmove av Intel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!