Permalänk
Medlem

Northbridge temp ligger på 72C

Halloj!

Jag har ett ganska gammalt moderkort med socketen LGA1366 och moderkortet heter Asus X58 Sabertooth. Jag laddade ner speedfan för någon vecka sedan för att fixa ett problem med en fläkt och såg då att min NB låg på 70C efter några timmars surfande på internet. Den ligger fortfarande på samma temperatur nu som för en vecka sedan. Det som förundrar mig är att den inte går upp något i temperatur när jag stresstestar på CPU och GPU utan stannar på 72C, går även ner något när jag stresstesta med Prime95. Jag undrar vad man kan göra för att fixa problemet? Jag har ett GTX 780 med en Titan kylare på som är blower style. Kan den täcka för något så att NB inte får någon luft? Har någon haft samma moderkort och stött på samma problem och ifall hur fixade ni det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

Det jag snarare undrar är, vad är problemet?
lite varm och go är den men ser inget direkt fel med det.
Vad jag kan hitta så är allt mellan 60-90c vanligt på ett X58 Sabertooth. Vill du ha lägre temperaturer så får du placera en fläkt som puffar på den eller liknande lösning.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Utan att göra en novell av det, men:

Nordbryggan sköter kommunikation mellan CPU, RAM och exempelvis grafikkort. När du kör stresstest, vad kör du då? Om testet inte kommunicerar mycket mellan CPU och GPU utan istället ger instruktioner till dem individuellt så blir Nordbryggan inte så belastad.

Jag vet inte om 70-75 grader är för mycket på Nordbryggan eller ej. Det låter inte så farligt i mina öron, reserverar mig dock för att jag inte kan tillräckligt om den generationen.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det jag snarare undrar är, vad är problemet?
lite varm och go är den men ser inget direkt fel med det.
Vad jag kan hitta så är allt mellan 60-90c vanligt på ett X58 Sabertooth. Vill du ha lägre temperaturer så får du placera en fläkt som puffar på den eller liknande lösning.

Aha tänkte att den låg allt för högt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Halloj!

Jag har ett ganska gammalt moderkort med socketen LGA1366 och moderkortet heter Asus X58 Sabertooth. Jag laddade ner speedfan för någon vecka sedan för att fixa ett problem med en fläkt och såg då att min NB låg på 70C efter några timmars surfande på internet. Den ligger fortfarande på samma temperatur nu som för en vecka sedan. Det som förundrar mig är att den inte går upp något i temperatur när jag stresstestar på CPU och GPU utan stannar på 72C, går även ner något när jag stresstesta med Prime95. Jag undrar vad man kan göra för att fixa problemet? Jag har ett GTX 780 med en Titan kylare på som är blower style. Kan den täcka för något så att NB inte får någon luft? Har någon haft samma moderkort och stött på samma problem och ifall hur fixade ni det?

X58 kort och framförallt ASUS varianter har usel koppling mellan NB och dess kylfläns.
Om du har original TIM är den numera hård som betong och måste skrapas bort.
Så lite förebyggande underhåll kanske behövs

Sen bump jag vet lol

Permalänk
Medlem

Hade samma problem på ett liknande moderkort men det jag kom fram till är att det är normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Halloj!

Jag har ett ganska gammalt moderkort med socketen LGA1366 och moderkortet heter Asus X58 Sabertooth. Jag laddade ner speedfan för någon vecka sedan för att fixa ett problem med en fläkt och såg då att min NB låg på 70C efter några timmars surfande på internet. Den ligger fortfarande på samma temperatur nu som för en vecka sedan. Det som förundrar mig är att den inte går upp något i temperatur när jag stresstestar på CPU och GPU utan stannar på 72C, går även ner något när jag stresstesta med Prime95. Jag undrar vad man kan göra för att fixa problemet? Jag har ett GTX 780 med en Titan kylare på som är blower style. Kan den täcka för något så att NB inte får någon luft? Har någon haft samma moderkort och stött på samma problem och ifall hur fixade ni det?

Hade ett asus moderkort där nordbryggan var varm, låg därikring. inga konstiga temperaturer direkt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"