Prisvärd mobil, bra byggkvalitet i lägre mellanpris.

Permalänk
Medlem

Prisvärd mobil, bra byggkvalitet i lägre mellanpris.

Som rubriken säger. Vad finns i prisklassen 3-3,5 tusen. Men som ändå har hyffsad byggkvalitet och stabil usb port som inte glappar eller kortsluts. Jag har inga direkta prestandakrav. Mobilen används för web browsing och email. Storleksmässigt som en google pixel eller mindre.

Vad finns det för alternativ. Vad jag har funderat på är den nämnda första generations google pixel eller iphone se. Finns det något annat bättre alternativ. Båda telefonerna känns lite ålderstigna 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rist:

Som rubriken säger. Vad finns i prisklassen 3-3,5 tusen. Men som ändå har hyffsad byggkvalitet och stabil usb port som inte glappar eller kortsluts. Jag har inga direkta prestandakrav. Mobilen används för web browsing och email. Storleksmässigt som en google pixel eller mindre.

Vad finns det för alternativ. Vad jag har funderat på är den nämnda första generations google pixel eller iphone se. Finns det något annat bättre alternativ. Båda telefonerna känns lite ålderstigna 2018.

Mobil.se hade ett test för mobiler under 4000:- där vann Sony Xperia XA2 och Samsung Galaxy A5 på delad förstaplats, kanske kan vara ett alternativ?

Letar själv efter en mobil i detta segment, A8 verkar också intressant men aningen dyrare runt 4500:-

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att du kikar på Honor 8, kan du få för under 3000kr dessutom.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Moto G5S+ till dottern och jag blev mycket överraskad över hur välbyggd den var. Skärmen var bättre än väntat och då är jag ändå fan av oled-skärmar.

Nu hittar man den telefonen för 2200:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4430865

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

På jobbet använder vi Samsung A3, Samsung Xcover 4 och Iphone SE i det prissegmentet. Verkar funka helt OK för de som använder dem.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Hade helt klart kört på en Nokia. Dom verkar har bäst approach till att hålla Android rent o fräscht framöver.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Oneplus, har haft 2 st själv och är mer än nöjd med båda.

Permalänk

Jag är sedan flera år helt såld på Xiaomi. Nu har även netonnet börjat sälja, Xiaomi Mi A1 64 GB för 2790. Då är det rent android alltså inte deras MIUI-skal som man antingen älskar eller hatar. Själv har jag alltid köpt från utlandet, men förstår om det känns tryggare från en svensk sida.

Visa signatur

Not long ago, the Black Gate of Armonk swung open. The lights went out, my skin crawled, and dogs began to howl. I asked my neighbor what it was and he said, 'Those are the nazgul. Once they were human, now they are IBM's lawyers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bdea:

Jag kan rekommendera Oneplus, har haft 2 st själv och är mer än nöjd med båda.

Helt värdelös batteritid på 3an, även vid normalanvändning.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Tycker att det enda som man i dagsläget får pruta på när det handlar om mobiler i mellanklassegmentet är kameran, allting annat är helt enkelt så bra ändå så steget upp till toppmodellerna är närmast obetydliga.

Permalänk
Hedersmedlem

Lenovo kommer snart med nya modeller i Moto-serien, G6 och G6 plus. Väntar själv på dom då både jag och frun är i uppgraderingstankar. Det snackas om release 19:e April.
Har själv en G4 plus och frun en G5, vi är båda riktigt nöjda och kom sen tidigare från då mer etablerade flaggskeppsmodeller.
Skulle tro att G6 plus hamnar på cirkus 3000 kr men det är såklart en spekulation.

Precis som tidigare nämnts i tråden om andra modeller har Moto fördelen att levereras med mer eller mindre "rent" Android.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Comviq har just nu ett bra erbjudande på Huawei P20:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4722331
Man kan köpa mobilen för 2400 kr, 24 månaders bindingstid.

Permalänk
Medlem

Nu har TS fått förslag på 14 olika telefoner, så nu är det ett lätt val

Själv funderar jag på någon av dessa två, Xiaomi och Nokia https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4479157,4700444

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Helt värdelös batteritid på 3an, även vid normalanvändning.

Har själv Oneplus 5 och batteriet håller i ca 48h med normal användning skulle jag säga. Laddar telefonen varannan natt.
Riktigt bra telefon för pengarna. Går inte och jämföra med Samsung A-serie etc som tidigare nämnts här i tråden.

Nokia är nog ett bra alternativ också. Inte så påläst på Nokia, men läst av andra användaren att de blir mycket telefon för pengarna.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Comviq har just nu ett bra erbjudande på Huawei P20:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4722331
Man kan köpa mobilen för 2400 kr, 24 månaders bindingstid.

Visst, med en jäkla hög månadsavgift. Gud så bra...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk

Lägger min röst på Moto G5s som går att hitta för runt 17-1800kr med jämna mellanrum på tex Elgiganten.
Köpte min själv för 1790kr men det går upp och ner hela tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urioz:

Comviq har just nu ett bra erbjudande på Huawei P20:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4722331
Man kan köpa mobilen för 2400 kr, 24 månaders bindingstid.

Det är fan sjukt bra pris 295:-/24 mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Det är fan sjukt bra pris 295:-/24 mån.

Håller med. Det är en bra deal. Jag hade nog kört på den dealen alternativt köpt en xiaomi m1a1 eller nokia ....

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Gluttonius:

Jag är sedan flera år helt såld på Xiaomi. Nu har även netonnet börjat sälja, Xiaomi Mi A1 64 GB för 2790. Då är det rent android alltså inte deras MIUI-skal som man antingen älskar eller hatar. Själv har jag alltid köpt från utlandet, men förstår om det känns tryggare från en svensk sida.

Xiaomi är bra på allt möjligt. De kommer ta över stor del av elektronikvärlden om de släpper sina produkter till bra pris i övriga länder. Har köpt allt möjligt av dom (dock inte telefoner, polarens tjej har en som hon är nöjd med) som jag är jättenöjd med. Inte billigast men lagom pris med bra kvalité. Har eller har haft:
- Bluetooth högtalare
- MiBand 2 aktivitetsarmband
- Robotdammsugare
- Hörlurar

Kan tipsa om den här kanalen om man vill se vad de mer sysslar med, de är gigantiskt stora i Kina och gör allt från luftfuktare till smarta sängmadrasser och paraplyer (snubben har varit iväg i två månader så därför tunt med videos senaste tiden):
https://www.youtube.com/watch?v=C0H5Yn7oJBU&list=PLKIDiZj6qw2...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Kan rekommendera att du kikar på Honor 8, kan du få för under 3000kr dessutom.

Varit nere i 2200kr, då är det prisvärt.

För mig stod det mellan Honor 8 och Pixel, då Honor 8 gick upp i pris och Pixeln ner så tog jag Pixeln.

För mig är den perfekt även om den känns liten efter en OneplusOne, fast det hade Honor 8 också gjort, kameran är grymt mycket bättre på pixeln också.

Permalänk
Avstängd

Gillar min experia xz1 compact och har 2-2.5 dagar batteritid och känns ganska robust och kanske kan vara nått ...finns ju 2an nu men vet inte hur den ligger till på batteritiden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Xiaomi är det enda valet imo. Kanske Moto G5, men de är lite för dyra tycker jag. Moto G6 kommer nog vilken dag som helst också, så kanske vänta på den eller en prissänkning på femman.

På min Redmi Note 3 brukar jag få ut ca 2 dagars användning med 6-8h skärmtid, tycker det är helt ok. Nu kör jag dock custom roms utan sociala medier och google trams. Det enda jag saknar är en bättre kamera, den är verkligen usel men förväntade inte mig mycket mer för 1300kr.

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi A1
Sjukt prisvärd lur med rent android. Tillräckligt med prestanda och minne för nästan alla användare.
Och kameran i den är bland det bästa jag testat sub 2000 kr, som dessutom blir ännu bättre med mjukvaran från Google Pixel telefonerna.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi A1 https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/xiaomi-m... Sjuk telefon, bra med ram och snabb processor.

Permalänk
Medlem

Komplett har Sony XZ1 med snapdragon 835 och 4 GB ram för 3 500 kr. Riktigt bra pris och jag blev själv lite sugen... men vad är det för fel på den då eftersom den är så billig?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Oukitel K10! Eller K1000. Köpte den bara för batteriet, kan nästan starta en bil med 10Ah. Fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Komplett har Sony XZ1 med snapdragon 835 och 4 GB ram för 3 500 kr. Riktigt bra pris och jag blev själv lite sugen... men vad är det för fel på den då eftersom den är så billig?

/hulle.

Dom är helt ok men kameran var lite knepig i början men patchades upp och batteritiden på vanliga xz1 är inte lika bra som compact modellen som är samshit men mindre 720p skärm "märks inte att den är så låg res" men får bättre batteritid och har samma cpu som s8 så är jävla rapp mobil men bara 32gb lagrings minne och kostade 170kr för ett 32gb sd kort

Det jag gillar med min är att den är sval liten smidig och snabb med bra batteritid och har kört långa videos i 4k utan problem och ligger man på runt 7 timmar skärmtid klara man 2 dagar på en laddning och dom kommer mer oreo

nackdelen med dom är mest att dom ser lite gamla ut ...just ja sony egna bildprogram som visar bilder är ganska kass så kör på googles foto i stället annars är dom great ^^

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Dom är helt ok men kameran var lite knepig i början men patchades upp och batteritiden på vanliga xz1 är inte lika bra som compact modellen som är samshit men mindre 720p skärm "märks inte att den är så låg res" men får bättre batteritid och har samma cpu som s8 så är jävla rapp mobil men bara 32gb lagrings minne och kostade 170kr för ett 32gb sd kort

Det jag gillar med min är att den är sval liten smidig och snabb med bra batteritid och har kört långa videos i 4k utan problem och ligger man på runt 7 timmar skärmtid klara man 2 dagar på en laddning och dom kommer mer oreo

nackdelen med dom är mest att dom ser lite gamla ut ...just ja sony egna bildprogram som visar bilder är ganska kass så kör på googles foto i stället annars är dom great ^^

Tack för infon. Ja jag tycker nog att den ser lite väl gammal ut. Sedan hade jag en Z2 och gillar egentligen inte Sonys kameramjukvara osv.

Jag är väldigt inne på en Nokia 7 Plus nu, den verkar bli universellt hyllad som den bästa mobilen under flaggskeppen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Helt värdelös batteritid på 3an, även vid normalanvändning.

Ursäkta att jag "bumpar" lite, men vad är värdelös batteritid för dig? För mig håller min OnePlus 3 för det mesta utan problem. Och vad är normalanvändning enligt dig? Normalanvändning är ett som stort begrepp när det gäller mobiler

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tack för infon. Ja jag tycker nog att den ser lite väl gammal ut. Sedan hade jag en Z2 och gillar egentligen inte Sonys kameramjukvara osv.

Jag är väldigt inne på en Nokia 7 Plus nu, den verkar bli universellt hyllad som den bästa mobilen under flaggskeppen.

/hulle.

Måste hålla med om Nokia 7 Plus, enormt bra byggd telefon med i Android One så man får en renare Android version jämfört med alla andra blotade saker på marknad. Det enda som var udda är aspect ration på skärmen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.