Lite info ang. en fläktlös PSU, NJ450-SXL

Permalänk

Lite info ang. en fläktlös PSU, NJ450-SXL

Hejsan!
Jag ville bara dela med mig av ett svar jag fick angående silverstones kommande fläktlösa PSU, NJ450-SXL. Sökte på forumet men hittade inga tidigare posts. Hittade heller inte några nyheter med uppdaterad info angående release, mest äldre nyheter från 2017. Jag mailade silverstone och frågade angående mer information om den och fick detta som svar;

"Hi Victor,
Thank you for your request.
NJ450-SXL will go to production soon,
and should be available in Europe latest
in August 2018.
Beste Grüße / Best regards
Ludwig Dawo"

Här är en förhandstitt som finns från i våras. Jag tycker det verkar najs med en fläktlös PSU och hade tänkt köra med en sådan i mitt kommande chassi Ghost S1. Dock ska jag säga att jag inte vet/kan så mycket om nätagget (hur pass bra/dålig den är ur olika scenarion), ville mest dela med mig av infon!

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

Tack för delning av information. Det är ett spännande nätagg som jag också själv tänkt använda i mitt Ghost S1. Vi får hoppas att nätagget håller bra kvalitet och inte har spoltjut.

Permalänk
Medlem

Brukar semi-passiva PSU gå på temp eller belastning? Om de går på temp borde man ju kunna få en duglig kylning bara av att sätta öppningen upp mot chassit och låta chassi-fläktarna (som ofta är fler in än ut) trycka luft igenom det.
Nån som vet mer/testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Brukar semi-passiva PSU gå på temp eller belastning? Om de går på temp borde man ju kunna få en duglig kylning bara av att sätta öppningen upp mot chassit och låta chassi-fläktarna (som ofta är fler in än ut) trycka luft igenom det.
Nån som vet mer/testat?

Dom flesta bra designade nätagg tar hänsyn till både temp och belastning. Detta nätagg, om du googlar lite, har inga ventilationshål, det är helt inbyggt i kylflänsar. Det är tänkt att klara 40C i omgivande temperatur, innan egenskaperna försämras. Bara det existerar någon typ av ventilation i chassit så tror jag inte det blir några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Dom flesta bra designade nätagg tar hänsyn till både temp och belastning. Detta nätagg, om du googlar lite, har inga ventilationshål, det är helt inbyggt i kylflänsar. Det är tänkt att klara 40C i omgivande temperatur, innan egenskaperna försämras. Bara det existerar någon typ av ventilation i chassit så tror jag inte det blir några problem.

Hur kan ventilationshålens vara eller icke vara bero på om jag googlar?

Jag behövde dock inte googla nått eftersom det fanns en länk i första inlägget som jag redan varit inne o kollat på. Så hur denna PSU fungerar var inte det jag frågade om utan om semi-passiva. Om du googlar lite så får du fram att det alltså är nätaggregat som har en fläkt men bara nyttjar den när det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Hur kan ventilationshålens vara eller icke vara bero på om jag googlar?

Jag behövde dock inte googla nått eftersom det fanns en länk i första inlägget som jag redan varit inne o kollat på. Så hur denna PSU fungerar var inte det jag frågade om utan om semi-passiva. Om du googlar lite så får du fram att det alltså är nätaggregat som har en fläkt men bara nyttjar den när det behövs.

Jo, jag såg att du frågade om semi-passivt, och jag vet vad det är. Förstod dock inte varför du frågade om semi-passivt nätagg i denna tråd som inte har någonting att göra med semi-passiva nätagg, så jag antog att du skrev fel (att du menade fläktlöst). Menade inget illa med att "googla", då det återigen baserade sig på antagandet att du inte sett bild på detta nätagg eftersom du frågade om ventilationshål som det inte har... Men strunt samma.

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter.
Väntar spänt på att få byta till sfx. Går ju inte förens det är fläktlöst.
Speciellt trevligt när det finns så mkt bra sff chassin därute som inte sväljer atx psu er.
Hade ju hellre sett att det var seasonic som gör det men kan nöja mig med silverstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Trevliga nyheter.
Väntar spänt på att få byta till sfx. Går ju inte förens det är fläktlöst.
Speciellt trevligt när det finns så mkt bra sff chassin därute som inte sväljer atx psu er.
Hade ju hellre sett att det var seasonic som gör det men kan nöja mig med silverstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, precis! Längtar tills Ghost S1 är här och jag för börja bygga!

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

Ja eller Dan eller rent av ett silverstone milo. Har inte bestämt mig för var datorn ska stå så chassitanken är fri. Men hade gärna sett bara 2 fläktar totalt. En in en ut. Noctuas pin färska så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Efter kontakt med Silverstone så har jag lite mer info. Postar mailen jag skickat/fått.

Hi!
I e-mailed Cablemod this;
"Hi! Will you be adding cables for Silverstones fanless PSU NJ450-SXL when it releases?
Regards Falukorvig
"
Their reply;
"Hi Falukorvig, Sorry but we haven't verified that make/model. You could check with Silverstone if this has the same connectors and pinouts as some of our other offerings. If Silverstone verifies it as compatible you would be fine to purchase under their verified listing. Kind regards, Matt"
So, now Im wondering if NJ450 uses the same connectors and pinout as some cablemods offerings?
Cablemod offers custom cables on these;
(Här skrev jag upp alla modeller från Silverstone som Cablemod stödde, känns onödigt att ta med nu då det var så många)

Regards
Falukorvig
-------------------------------------------

Hello Falukorvig,
Many thanks for your request.

We can confirm that NJ450-SXL has got same pinout like SX500-LG, SX700-LPT or SX800-LTI.
Best regards,
Carsten Buss"

Det här betyder att om man som jag planerar att köpa PSU-kablar från tex Cablemod så kan man välja kablar som passar antingen SX500-LG, SX700-LPT eller SX800-LTI. Om det nu är så att NJ450-SXL inte finns att välja (som det var på cablemod just nu).

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |