Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005

REST - Scratchbygge

Då var det dags för ännu ett projekt och den här gången tänkte jag äntligen ta tag och göra ett eget litet chassi. Chassit/ramen kommer vara bockat stål med detaljer utskurna med laser. Tanken med detta bygge är att agera renderingsdator/streamingdator men även vara lite av en testbänk med en öppen övre del för att lätt kunna byta komponenter ifall man skulle behöva göra det. Det kommer vara soft tubing eftersom hard tubing helt skulle döda idén med att lätt kunna byta saker och då eliminera idén med testbänk...

Delar som kommer användas i detta bygge...
CPU: AMD Ryzen 7 2700X
Mobo: MSI X470 Gaming 7
GPU: MSI 1050 Ti 4GB Gaming X
RAM: Team Group Delta Black RGB 3000Mhz 2x8GB
SSD: Team Group Delta Black RGB 250GB
PSU: be quiet! Straight Power 11 850W
Fläktar: be quiet! SilentWings 3 PWM (2200rpm och 1450rpm)

Vattenkylning
Samtliga delar för vattenkylningen kommer från Alphacool och dessa tänkte jag gå igenom lite mer noggrant i ett kommande inlägg. Tanken är iaf en 360 radiator i fronten av chassit med pump och reservoar på den övre delen. Pass through kommer binda samma alla komponenter så att det får lite av ett minimalistiskt utseende...

Chassi
Än så länge har jag bara snabbskissat i paint och klurat lite på mått samt vart saker och ting ska placeras för bästa lösning. Men snart ska det göras om till CAD så det kan skäras ut. Bilder på komponenter och framsteg kommer så fort någon komponent infinner sig här hos mig eller något framsteg på chassit har hänt.

Jag hoppas ni vill följa min resa till mitt första scratchbygge!

Ett stort tack till samtliga mina sponsorer som gör detta projekt möjligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2013

Sjukt taggad, kommer följas! //Mattias ^^

WS: | Define R5 | Corsair RM850 | ASUS X99-A | i7 5820k | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Lenovo Thinkpad X1 Carbon | 20A8-S0P1MN |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2004

Nice Roger! Ser fram emot updates

Mina skapelser:
Spectrum Spegel
Kontakt:
Facebook Youtube Instagram

Trädvy Permalänk
Testpilot
Discokungen
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Peppen!

Intel 7820X - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus RVI Apex - Intel 900p - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 980 HoF -> EVGA 1080 FE

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Colorful:

Sjukt taggad, kommer följas! //Mattias ^^

Skrivet av Forsberg Customs:

Nice Roger! Ser fram emot updates

Skrivet av Flamso:
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006

Följer ofc

Aquatic Ambiance | Vattenkylning i CaseLabs Mercury S3 (Work in progress)
Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1.
Magmoor V2 | Byggd på EK Fluid Gaming Kit
Tristram | Unik loop med X-Flow radiatorer
Cairodrome | Vattenloop i det enorma Tower 900

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av ggalaxyy:

Följer ofc

Awesome

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005

Första komponenten har trillat in...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Intressant! Kommer följas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Who wants a haaaam!?

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av ciikU:

Intressant! Kommer följas!

Varmt välkommen!

Skrivet av Jonny Myran:

Who wants a haaaam!?

Skinka? Ja varför inte

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005

Idag dök det upp nåt trevligt på posten

Kommer gå igenom samtliga komponenter mer grundligt när allt anlänt och jag kan starta upp systemet.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005

Häromdagen kom dessa underbara saker hem till mig...

Väntar bara på nätaggregat som är på väg från Tyskland... Men har fått låna ett nätaggregat av en vän och imorgon kommer jag sätta ihop allt för att se till att allt fungerar som det ska och för att kunna börja streama framöver. Chassit är som sagt det som kommer ta tid i detta projekt. Men inom kort bör det finnas i form an en CAD-fil iaf

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005

Sista delen för bygget har anlänt...

850W Straight Power 11, fullt modulärt gold psu från be quiet!

Nu är det upp till mig att sätta igång med chassibygget. Ska bli så j***a skoj att få göra ett eget scratchbygge med vettiga maskiner och att kunna utforma chassit exakt så som jag vill ha det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Följer! trevligt att se en lokal moddare!
Otroligt nyfiken på chassit.
Lycka till!

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Wastafari:

Följer! trevligt att se en lokal moddare!
Otroligt nyfiken på chassit.
Lycka till!

Välkommen!

Ja jag är själv smått nyfiken då jag är ganska klar på grundutförandet, men har tusentals olika detaljer i min skalle... så det blir en surprise för oss alla

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Grymt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2012

Scratchbyggen är alltid lika kul att se, klart som korvspad ( vad nu då, är jag inte vegetarian längre...? ) att jag följer

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200 | ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Xeon E5-2670 | 32 Gb DDR3 | Kingston HyperX Predator 480 Gb HHHL | Asus Hyper M.2 X4 Mini+OCZ RD400 256 Gb | Intel Ethernet Server Adapter I210-T1
BOINC : asteroids@home | einstein@home | enigma@home | milkyway@home | seti@home | TheSkyNet POGS | universe@home

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av robstar:
Skrivet av Techs:

Scratchbyggen är alltid lika kul att se, klart som korvspad ( vad nu då, är jag inte vegetarian längre...? ) att jag följer

Varmt välkomna gubbar och flickor

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005

Update! Äntligen har det hänt lite saker... min mancave är åter i min ägo och möjligheten att modda när andan faller på är inget större projekt längre. Så jag tog tag i delen att såga till och modifiera moderkortsplåten och ta bort en massa överflödiga partier på den.

Dock kommer jag ha sönder både golv och eisplateau om jag håller på och sågar och filar i aluminium. Så jag förpassade mig ner till källaren istället...

Efter en bra stunds filande för hand med tillhörande blodutgjutning så har jag slutligen fått bort alla ojämna och vassa kanter. Har även mätt så att det kommer passa in i chassit jag inom kort ska bygga.

Har även bytt namn på projektet då mina planer för detta ändrats en aning... Rest är kort för "Rendering and Streaming" vilket är två av denna dators användningsområden