Permalänk
Entusiast

REST - Scratchbygge

Då var det dags för ännu ett projekt och den här gången tänkte jag äntligen ta tag och göra ett eget litet chassi. Chassit/ramen kommer vara bockat stål med detaljer utskurna med laser. Tanken med detta bygge är att agera renderingsdator/streamingdator men även vara lite av en testbänk med en öppen övre del för att lätt kunna byta komponenter ifall man skulle behöva göra det. Det kommer vara soft tubing eftersom hard tubing helt skulle döda idén med att lätt kunna byta saker och då eliminera idén med testbänk...

Delar som kommer användas i detta bygge...
CPU: AMD Ryzen 7 2700X
Mobo: MSI X470 Gaming 7
GPU: MSI 1050 Ti 4GB Gaming X
RAM: Team Group Delta Black RGB 3000Mhz 2x8GB
SSD: Team Group Delta Black RGB 250GB
PSU: be quiet! Straight Power 11 850W
Fläktar: be quiet! SilentWings 3 PWM (2200rpm och 1450rpm)

Vattenkylning
Samtliga delar för vattenkylningen kommer från Alphacool och dessa tänkte jag gå igenom lite mer noggrant i ett kommande inlägg. Tanken är iaf en 360 radiator i fronten av chassit med pump och reservoar på den övre delen. Pass through kommer binda samma alla komponenter så att det får lite av ett minimalistiskt utseende...

Chassi
Än så länge har jag bara snabbskissat i paint och klurat lite på mått samt vart saker och ting ska placeras för bästa lösning. Men snart ska det göras om till CAD så det kan skäras ut. Bilder på komponenter och framsteg kommer så fort någon komponent infinner sig här hos mig eller något framsteg på chassit har hänt.

Jag hoppas ni vill följa min resa till mitt första scratchbygge!

Ett stort tack till samtliga mina sponsorer som gör detta projekt möjligt!

Permalänk
Medlem

Sjukt taggad, kommer följas! //Mattias ^^

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Proffsmoddare

Nice Roger! Ser fram emot updates

Visa signatur
Permalänk
Discokungen

Peppen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Colorful:

Sjukt taggad, kommer följas! //Mattias ^^

Skrivet av Forsberg Customs:

Nice Roger! Ser fram emot updates

Skrivet av Flamso:
Permalänk
Medlem

Följer ofc

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggalaxyy:

Följer ofc

Awesome

Permalänk
Entusiast

Första komponenten har trillat in...

Permalänk
Medlem

Intressant! Kommer följas!

Permalänk
Medlem

Who wants a haaaam!?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ciikU:

Intressant! Kommer följas!

Varmt välkommen!

Skrivet av Jonny Myran:

Who wants a haaaam!?

Skinka? Ja varför inte

Permalänk
Entusiast

Idag dök det upp nåt trevligt på posten

Kommer gå igenom samtliga komponenter mer grundligt när allt anlänt och jag kan starta upp systemet.

Permalänk
Entusiast

Häromdagen kom dessa underbara saker hem till mig...

Väntar bara på nätaggregat som är på väg från Tyskland... Men har fått låna ett nätaggregat av en vän och imorgon kommer jag sätta ihop allt för att se till att allt fungerar som det ska och för att kunna börja streama framöver. Chassit är som sagt det som kommer ta tid i detta projekt. Men inom kort bör det finnas i form an en CAD-fil iaf

Permalänk
Entusiast

Sista delen för bygget har anlänt...

850W Straight Power 11, fullt modulärt gold psu från be quiet!

Nu är det upp till mig att sätta igång med chassibygget. Ska bli så j***a skoj att få göra ett eget scratchbygge med vettiga maskiner och att kunna utforma chassit exakt så som jag vill ha det!

Permalänk
Medlem

Följer! trevligt att se en lokal moddare!
Otroligt nyfiken på chassit.
Lycka till!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Wastafari:

Följer! trevligt att se en lokal moddare!
Otroligt nyfiken på chassit.
Lycka till!

Välkommen!

Ja jag är själv smått nyfiken då jag är ganska klar på grundutförandet, men har tusentals olika detaljer i min skalle... så det blir en surprise för oss alla

Permalänk
Medlem

Grymt

Permalänk
Medlem

Scratchbyggen är alltid lika kul att se, klart som korvspad ( vad nu då, är jag inte vegetarian längre...? ) att jag följer

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Entusiast
Skrivet av robstar:
Skrivet av Techs:

Scratchbyggen är alltid lika kul att se, klart som korvspad ( vad nu då, är jag inte vegetarian längre...? ) att jag följer

Varmt välkomna gubbar och flickor

Permalänk
Entusiast

Update! Äntligen har det hänt lite saker... min mancave är åter i min ägo och möjligheten att modda när andan faller på är inget större projekt längre. Så jag tog tag i delen att såga till och modifiera moderkortsplåten och ta bort en massa överflödiga partier på den.

Dock kommer jag ha sönder både golv och eisplateau om jag håller på och sågar och filar i aluminium. Så jag förpassade mig ner till källaren istället...

Efter en bra stunds filande för hand med tillhörande blodutgjutning så har jag slutligen fått bort alla ojämna och vassa kanter. Har även mätt så att det kommer passa in i chassit jag inom kort ska bygga.

Har även bytt namn på projektet då mina planer för detta ändrats en aning... Rest är kort för "Rendering and Streaming" vilket är två av denna dators användningsområden

Permalänk
Entusiast

Tråkigt nog blev detta projekt nerlagt...

Hade anlitat ett företag här i byn för hjälp med utskärning och bockning av ståldelarna till chassit. Tyvärr så lovades det mycket, men inget hände och tiden för att ansöka till Dreamhack Winter rann ut. Så nu sitter man här och har lovat diverse saker till höger och vänster, löften man ej kunde leva upp till pga detta debakel! Känner inte för att samarbeta med detta företag då det ställt till det ganska så ordentligt för mig. Förhoppningsvis är mina sponsorer mer förlåtande än vad jag är...

Har dock informerat samtliga sponsorer och be quiet! har som tur är försett mig med ett chassi som jag fått hem och börjat kika och mäta på, så ett nytt projekt kommer dyka upp väldigt snart så man kan se till att samtliga delar hamnar i ett projekt!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra!

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jejk0b:

Tråkigt att höra!

Jo, det har gått flertalet månader utan att nånting hänt... det jobbiga var att jag var beroende av dessa delar för att kunna göra nånting. Men men, ingen mening att fortsätta gråta över spilld mjölk... bara att bryta ihop sen resa sig och ta nya tag!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Shit happens. Lycka till med nya bygget, så ser jag fram emot den dag du kan förverkliga din dröm REST.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

På´t igen ba. Ypperligt tillfälle att skaffa en lite lättare CNC maskin till mancave´n Skämt åsido, tråkigt att höra att planerna gick i stöpet men ser fram emot vad det nu än blir

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

Shit happens. Lycka till med nya bygget, så ser jag fram emot den dag du kan förverkliga din dröm REST.

Tack vännen!
Ja på ett eller annat sätt så kommer det byggas... förmodligen i ett helt annat utförande än jag tänkt mig

Skrivet av Nagelfar:

På´t igen ba. Ypperligt tillfälle att skaffa en lite lättare CNC maskin till mancave´n Skämt åsido, tråkigt att höra att planerna gick i stöpet men ser fram emot vad det nu än blir

Ja för fan, inte låter man ett hinder stoppa en... det är bara att gå runt det om man inte kan hoppa över