Permalänk
Medlem

Byta Leds i Phanteks Enthoo Luxe till WS2812

Fick en ide att byta ut Led slingorna i mitt Enthoo Luxe chassi, för hade en rulle med ws2812 leds liggandes.

Chassit har som original inbyggda RGB led slingor som följer på var sida av chassit. Med den inbyggda kontrollern kan man växla mellan 8 olika statiska färger. Har sedan tidigare lagt till en RGB slinga inuti chassit som jag bara kopplade på den befintliga.

Tänkte göra ett snabbt projekt bara så det blir en simpel ny kontroller som ersätter den gamla rakt av. I framtiden kanske jag bygger en ny med mer avancerad styrning som går att kontrollera inifrån windows över usb.

Här är chassit som original.

Började med att ta isär framsidan och toppen

De gamla Ledslingorna var lätta att få loss.

Nya slingor med ws2812 leds monterade.

Eftersom slingan mellan framsidan och toppen måste sitta efter varandra fick jag göra nya hål i toppen för att få in kablarna.

Test av toppen.

Nästa steg blir att designa och tillverka det nya kontrollerkortet.

Permalänk
Medlem

Blir riktigt snyggt det där!

Permalänk
Medlem

Kretskort

Designade den nya kontrollern runt en AT Tiny85. Den har precis tillräckligt med IO. Behöver 3st IO för den vanliga RGB slingar inuti chassit och en IO för data till ws2812 slingan. Sedan behövs en IO för knappen.

Originalkontrollern hade inget skydd för matningarna, så lade till PTC säkringar på 5v och 12v matningarna. Det ger i alla fall något skydd ifall kortslutning skulle uppstå.

Den färdiga designen. Använder inte de FET-arna som är i designen utan kommer att montera IRLML0040TRPBF istället.

Kretskortet som följde med chassit.

Det nya kortet har samma dimensioner, hål placeringar och position på knappen. Satsade på att hålla layouten enkelsidig på ett så enkelt kort.

Laminatet tillskuret och mönstret printat på OH film.

Etsat.

Hål borrade och lödmask applicerad.

Undersidan monterad.

Ovansidan monterad. Kändes ovärt att beställa bara en kontakt för RGB slingan så tog en från originalkortet.

Bänktest och kontakter monterade på alla kablar.

Den stora nackdelen med att använda adresserbara LED slingor likt ws2812 är att de snabbt drar väldigt mycket ström. Redan med bara hälften av dioderna tända drar slingan redan 2A. Men det lär ändå inte vara några problem för ett PC nätagg.