Kan samhället och politiken få konsumenter att välja produkter med längre livslängd?

Permalänk
Medlem

Tror inte R&D och livslängd alltid behöver stå i något motsatsförhållande.
Men det beror ju på vad målet är såklart.

Om målet för R&D är att få fram billiga produkter som produceras i massor och att man ska kunna göra vinst på det så visst, då är det så.
Men titta på Apple, dom investerar rätt mkt i R&D och gör produkter som lever längre än några andra i sitt segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Länge leve byråkrati, när robotarna tar över så får vi arbetare istället bli byråkrater.

Jag sysslar mycket med gamla saker dessa hade bra kvalite, men samtidigt hade de en drös nackdelar som att de var dyra vid inköp, tunga, energitörstiga, obekväma, få funktioner, dålig prestanda o.s.v.

Inom många områden finns saker som har bättre kvalite, tar vi laptops kan man köpa maskiner för ungefär det dubbla priset som är riktigt bra . Jag har en rätt så medioker laptop som under 7års tid har ingen nertid med än frivilliga omstarter, där allt är som ny och inte ens fläktarna har börjat låta än, datorn kostade dock över 40 000kr i inköp. -Jag tror de flesta hade köpt en för halva priset med halva livslängden.

Nå byråkrati skapar en massa problem, jag tror mer på lösningen att folk kopplar in sina datorer i ett gemensamt nätverk, låt oss kalla detta för internet. Där sedan folk gör olika tester på grejerna, någon kanske testar hur en telefon tål repor: https://www.youtube.com/watch?v=U4d7430ccE4
Andra testar hur de tål vatten, droptester och mängder av tidigare köpare skriver betyg om hur deras saker fungerar över en längre tid.

Resultatet av detta datanätverk blir betydligt bättre än någon statlig byråkrati.

Sedan på övriga enklare saker finns garanti, det kostar pengar att göra dåliga saker.
Butiker själva kan ha kundbetyg, vilket alla större bra kedjor har. Ta Clas Olsson som har det mesta, ibland säljer de bra saker ibland dåliga. Men när folk som här skriver att duschslangen går sönder nästan direkt så är det mer än 1000 gånger så bra information än vad tillverkaren skulle kunna ge:
https://www.clasohlson.com/se/Duschslang/40-7357

Så jag ifrågasätter om behovet av byråkrati ens behövs?
Om ni pratar om miljön, så är det antalet människor som är det stora problemet.

*edit*
Någon obligatorisk märkning typ QR/ZAPCODES etc på produkter borde finnas. Så användarna enkelt får upp information om produkten där de i sin applikation får upp olika val, gå till produktens hemsida, sök på den i valfri sökmotor, eller annan sida som prisjakt.

Problemet med prisjakt är att detta kan leda till att småbutiker kan slåss ut, då de ej kan konkurrera med de stora kedjorna. Man kan diskutera om detta är ett problem eller ej?

Ligger lite i detta, kan ta Volvo som exempel.

Om vi tänker deras äldre bilar som i princip bara hade ombyggda traktormotorer. De var relativt dyra, drog mycket bensin och olja men var otroligt driftsäkra, inte ovanligt att se gamla modeller idag med 40-50 000 mil på mätaren. Nyare bilar är betydligt mer komplexa, de har massor med funktioner och är betydligt snålare i termer om bränsle konsumption. Däremot är marginalerna mindre, det finns massor av saker som kan gå sönder och de byts ut relativt fort.

Det är väl lite av en regel att ju mer komplext något blir, desto mer kan gå sönder.

Eller varför inte kylskåp. Mitt 35 år gamla Electrolux kylskåp har stått inkopplat 24/7 utan problem. Visst den drar lite mer ström än ett modernt skåp, men ett nytt lär aldrig(!) hålla såpass länge. Samma sak med mikrovågsugnar. Mina föräldrars mikro var sisådär 35-40 år gammal men de ville ha något nytt då den såg ganska trist ut. Detta var för ca 7 år sedan och de har redan förbrukat 2 nya (dyra, märkes) mikrovågsugnar.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av Baxtex:

Ligger lite i detta, kan ta Volvo som exempel.

Om vi tänker deras äldre bilar som i princip bara hade ombyggda traktormotorer. De var relativt dyra, drog mycket bensin och olja men var otroligt driftsäkra, inte ovanligt att se gamla modeller idag med 40-50 000 mil på mätaren. Nyare bilar är betydligt mer komplexa, de har massor med funktioner och är betydligt snålare i termer om bränsle konsumption. Däremot är marginalerna mindre, det finns massor av saker som kan gå sönder och de byts ut relativt fort.

Det är väl lite av en regel att ju mer komplext något blir, desto mer kan gå sönder.

Eller varför inte kylskåp. Mitt 35 år gamla Electrolux kylskåp har stått inkopplat 24/7 utan problem. Visst den drar lite mer ström än ett modernt skåp, men ett nytt lär aldrig(!) hålla såpass länge. Samma sak med mikrovågsugnar. Mina föräldrars mikro var sisådär 35-40 år gammal men de ville ha något nytt då den såg ganska trist ut. Detta var för ca 7 år sedan och de har redan förbrukat 2 nya mikrovågsugnar.

Problemet med att jämföra med äldre saker är dock överlevnadsjäv. Allt skräp som tillverkades under samma tidsperiod har redan skrotats och försvunnit och kvar är bara det som var tillräckligt väldesignat och välunderhållet för att klara sig, samtidigt som allt skräp är borta. Medan för moderna saker så ser vi i realtid allt som går sönder konstant hela tiden.
Samtidigt som saker blir mer komplicerade i tillverkning förbättras också toleranserna i tillverkningsteknik, vilket också gör att du klarar dig med mindre marginaler. En jetmotor idag är betydligt mer komplicerad än samma pryl från 60-talet, men samtidigt har tillförlitligheten blivit bättre, effektiviteten högre, ljudnivån lägre osv. Källa

Exempel på avvägningar för glödlampedesign, optimera för effektivitet eller livslängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Problemet med att jämföra med äldre saker är dock överlevnadsjäv. Allt skräp som tillverkades under samma tidsperiod redan skrotats och försvunnit och kvar är bara det som var tillräckligt väldesignat och välunderhållet för att klara sig. Samtidigt som allt skräp är borta. Medan för moderna saker så ser vi i realtid allt som går sönder konstant hela tiden.
Samtidigt som saker blir mer komplicerade i tillverkning förbättras också toleranserna i tillverkningsteknik, vilket också gör att du klarar dig med mindre marginaler. En jetmotor idag är betydligt mer komplicerad än samma pryl från 60-talet, men samtidigt har tillförlitligheten blivit bättre, effektiviteten högre, ljudnivån lägre osv. Källa

Exempel på avvägningar för glödlampedesign, optimera för effektivitet eller livslängd?
https://www.byggahus.se/forum/attachments/lamp_life_measurements-jpg.16317/

Sant, hade inte tänkt på det faktiskt.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju, om man nu använder bilar som exempel, att deras livslängd med allt mer komplicerad teknik sjunker rejält.
Vem vill t.ex. köpa en beggagnad bil som inte får buggfixar och där tillverkaren inte har något ansvar för produkten?
Lösningen tror jag ligger i att tillverkarna inte bara ska tjäna pengar vid försäljningstillfället, såsom det i mångt och mycket är idag.
En del av lösningen handlar kanske om det jag skrev tidigare, man köper produkterna som tjänst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Ligger lite i detta, kan ta Volvo som exempel.

Om vi tänker deras äldre bilar som i princip bara hade ombyggda traktormotorer. De var relativt dyra, drog mycket bensin och olja men var otroligt driftsäkra, inte ovanligt att se gamla modeller idag med 40-50 000 mil på mätaren. Nyare bilar är betydligt mer komplexa, de har massor med funktioner och är betydligt snålare i termer om bränsle konsumption. Däremot är marginalerna mindre, det finns massor av saker som kan gå sönder och de byts ut relativt fort.

Det är väl lite av en regel att ju mer komplext något blir, desto mer kan gå sönder.

Eller varför inte kylskåp. Mitt 35 år gamla Electrolux kylskåp har stått inkopplat 24/7 utan problem. Visst den drar lite mer ström än ett modernt skåp, men ett nytt lär aldrig(!) hålla såpass länge. Samma sak med mikrovågsugnar. Mina föräldrars mikro var sisådär 35-40 år gammal men de ville ha något nytt då den såg ganska trist ut. Detta var för ca 7 år sedan och de har redan förbrukat 2 nya mikrovågsugnar.

Tar vi gamla hederliga Volvo 240 med B21 motor på hundra hästar, som drack runt 1l per mil. Så var det hela tiden att strula med tändningen och problem var det att få bilen klara avgaskraven på besiktningen. Rostade som tusan gjorde bilen också, hade man ej en migsvets och hade en volvo 240 så fick man ha schyssta vänner eller en stor plånbok.

Detta med att konsumtion ökar av teknik leder självklart till att teknikutvecklingen också ökar. Någon nämnde sin Samsung s7 och den trots 2år fungerade bra än idag. Visst det kan låta som att utvecklingen har gått trögt, men samtidigt kostade mobilen 7000kr för 2 år sedan och idag kan man få någon liknande för runt 3500kr.

Och det är kanske just denna extrema teknikutveckling som kan vara räddningen för vår planet? Det stora hotet är främst att teknikutvecklingen ej hänger med vårt behov.

Sedan vet jag ej vad folk gör med sina prylar, jag har köpt mängder och det enda som har gått sönder är trådbundna hörlurar, där jag väntar på bra trådlösa.
Har folk verkligen något större problem med dåliga kvalite? Mobiler har sitt batteri som är svårt att byta, inte bättre blir det med telefon ip68. Samtidigt hur stor är en mobil? Om folk kastar dem på elektronikåtervinningen så kommer de flesta metaller som guld tillbaka.
Så om en mobil håller 5 år är inte så farligt, jämfört emot allt annat.

Bilar som du pratade om är problemet snarare ineffektiv användning, folk köper en bil som i många fall typ 98% av tiden står helt still. Det behövs självkörande bilar som man bokar och de kör en dit man ska. Då går det dessutom bygga bilar som är dyrare men som håller längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Problemet är ju, om man nu använder bilar som exempel, att deras livslängd med allt mer komplicerad teknik sjunker rejält.
Vem vill t.ex. köpa en beggagnad bil som inte får buggfixar och där tillverkaren inte har något ansvar för produkten?
Lösningen tror jag ligger i att tillverkarna inte bara ska tjäna pengar vid försäljningstillfället, såsom det i mångt och mycket är idag.
En del av lösningen handlar kanske om det jag skrev tidigare, man köper produkterna som tjänst.

Jag tror och hoppas på att vi kommer gå mer mot delad ekonomi. Istället för att varje hushåll köper saker de sällan använder, kan man istället hyra eller "låna" dem. Och då ska det vara kvalitetsgrejer, inte billigt skit som går sönder direkt.

Skrivet av anon159643:

Tar vi gamla hederliga Volvo 240 med B21 motor på hundra hästar, som drack runt 1l per mil. Så var det hela tiden att strula med tändningen och problem var det att få bilen klara avgaskraven på besiktningen. Rostade som tusan gjorde bilen också, hade man ej en migsvets och hade en volvo 240 så fick man ha schyssta vänner eller en stor plånbok.

Detta med att konsumtion ökar av teknik leder självklart till att teknikutvecklingen också ökar. Någon nämnde den Samsung s7 och den fungerade bra än idag. Visst det kan låta som att utvecklingen har gått trögt, men samtidigt kostade mobilen 7000kr för 2 år sedan och idag kan man få någon liknande för runt 3500kr.

Och det är kanske just denna extrema teknikutveckling som kan vara räddningen för vår planet? Det stora hotet är främst att teknikutvecklingen ej hänger med vårt behov.

Sedan vet jag ej vad folk gör med sina prylar, jag har köpt mängder och det enda som har gått sönder är trådbundna hörlurar, där jag väntar på bra trådlösa.
Har folk verkligen något större problem med dåliga kvalite? Mobiler har sitt batteri som är svårt att byta, inte bättre blir det med ipv8. Samtidigt hur stor är en mobil? Om folk kastar dem på elektronikåtervinningen så kommer de flesta metaller som guld tillbaka.
Så om en mobil håller 5 år är inte så farligt, jämfört emot allt annat.

Bilar som du pratade om är problemet snarare ineffektiv användning, folk köper en bil som i många fall typ 98% av tiden står helt still. Det behövs självkörande bilar som man bokar och de kör en dit man ska. Då går det dessutom bygga bilar som är dyrare men som håller längre.

Japp, som sagt tror jag på t ex bilpooler eller liknande. T ex när vi har självkörande bilar så känns det ju värdelöst att den ska stå på parkeringen 90% av tiden. Då blir det antagligen att man bokar en bil eller "kallar" på en bil när man behöver den, ungefär som taxi. Jag kan ju ta min egen skruvdragare som exempel. Köpte den för ca 6000kr. Jag använder den kanske 1-2 tillfällen om året. Kan tänka mig att det krävs oerhört mycket resurser för att ta fram produkten och sedan ligger den 99% i sin låda. Visst, jag kunde ju köpt något biltema skit, men då får man väl vara glad om den håller ihop tills det att man öppnar förpackningen.

Permalänk
Medlem

Det är intressant som några belyser rörande mobiler, dom har ju faktiskt fått längre livslängd än tidigare (om man väljer en vettig tillverkare) och numera så kör folk telefoner rejält mkt längre än tidigare.
Ser bara på tjejjen som fortfarande kör en iPhone 4S på jobbet, synd bara att den inte får uppdateringar, hade den fått det så hade den varit ok i ett par år till.

Batteribyte idag är inte mkt dyrare än det var för några år sedan att köpa ett löst batteri och seriösa tillverkare erbjuder ju den tjänsten hos auktoriserade handlare.

Permalänk
Medlem

Samma sak gäller skrivare som har en räknare som säger hur länge skrivaren ska funka. Jag har dock ett program som nollställer den där räknaren genom att man flashar om programmet som sitter i skrivaren. Tillverkarna vill inte att dessa program ska gå att ladda ner någonstans då det minskar försäljningen. Jag hann i alla fall få tag i mitt flashprogram till min Samsung ML-1640

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Nu berörde du ett område jag inte kan sluta vara grinig över, skrivare.
Där borde någon direkt straffa tillverkare som slutar supportera sina skrivare.
Har (eller hade) en perfekt fungerande enkel laserskrivare hemma där HP slutat göra drivrutiner så den fungerar inte i nyare OS.
Missförstå mig inte, jag kan självklart köpa att HP inte ser någon vinst i att snickra ihop drivrutiner till gammalt "skrot", men min lösning hade varit att HP faktiskt sålt nya drivare för några hundringar. Hade lätt köpt detta.

Nu brukar jag efter lite trixande få igång skrivaren, men ändå.
Lösningen på detta problem skulle kunna vara
* Jag betalar HP för varje utskrift
* Jag betalar för drivrutinsuppgraderingar
* Jag betalar en årspremie för att få support på skrivaren.

Alla förslag ovan borde ju vara ett incitament för tillverkaren att hålla saker vid liv för att dom tjänar pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Jag tycker inte att iPhone 5s är jätteovanlig när man kollar lite i tunnelbanan. Visst kanske är iphone SE man ser... Men iaf om det är 5s så är det en fem år gammal modell som folk kör med. Kanske klarar den sex år?

Jag tror iphone 6s kommer bli en riktig långkörare. Särskilt om folk tar del av erbjudandet att bya batteri för 295 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Många mobiler klarar många år och jag har en z1 men batteriet är bra kass även en LGG2 som funkar som lagades och min 4 åring har kört på och har tom ganska bra batteri och båda bör ligga i 5år regionen sen en honor 7 som 4 åringen fick istället för g2an som säkert även den klarar 5 år och en p9 som batteriet är tämligen dött på så man går ju igenom en hel del mobiler i onödan

G2an är vass nog att klara spel än och är ingen arbetsuppgift som jag använder mobilen till den är för klen för och större problemet på både iphone och android mobiler är mer skärmar och batteri som om man inte byter själv blir så dyrt att det är mer värt att köra abonnemangs tiden ut och ta en ny mobil

Så ser det nog ut för många och jag kör 249kr månaden deal skiter ganska mycket i vilken mobil det är och just nu är det xz1 compact men köper jag en mobil för 3000-4000kr kör kontantkort hamnar jag på runt 200kr månaden på kontant kort så det blir billigare att byta mobil vart annat år vilket gör då det tar minst 5 år för att gå plus minus noll utan abonemang och oddset mobiler klarar 5 år är dåligt

Men även jag som skiter i mobiler har svårt att se en realistisk väg att kommer ur ekorrhjulet även om man hade motorola med okrossbar skärm med uber batteri så vet man att det kommer bli en ny mobil om 2 år i.a.f när alternativet är kontantkort för ungefär samma summa som abonemang och ändras prisbilden kör man på billigare mobil som är bättre än förra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Många mobiler klarar många år och jag har en z1 men batteriet är bra kass även en LGG2 som funkar som lagades och min 4 åring har kört på och har tom ganska bra batteri och båda bör ligga i 5år regionen sen en honor 7 som 4 åringen fick istället för g2an som säkert även den klarar 5 år och en p9 som batteriet är tämligen dött på så man går ju igenom en hel del mobiler i onödan

G2an är vass nog att klara spel än och är ingen arbetsuppgift som jag använder mobilen till den är för klen för och större problemet på både iphone och android mobiler är mer skärmar och batteri som om man inte byter själv blir så dyrt att det är mer värt att köra abonnemangs tiden ut och ta en ny mobil

Så ser det nog ut för många och jag kör 249kr månaden deal skiter ganska mycket i vilken mobil det är och just nu är det xz1 compact men köper jag en mobil för 3000-4000kr kör kontantkort hamnar jag på runt 200kr månaden på kontant kort så det blir billigare att byta mobil vart annat år vilket gör då det tar minst 5 år för att gå plus minus noll utan abonemang och oddset mobiler klarar 5 år är dåligt

Men även jag som skiter i mobiler har svårt att se en realistisk väg att kommer ur ekorrhjulet även om man hade motorola med okrossbar skärm med uber batteri så vet man att det kommer bli en ny mobil om 2 år i.a.f när alternativet är kontantkort för ungefär samma summa som abonemang och ändras prisbilden kör man på billigare mobil som är bättre än förra

Just mobiler är ju lite extra intressant. Precis som när PC gjorde intåg så var ju varje uppdatering eller generation väldigt stor. Var 6 månad kändes det som att allting fördubblades. Nuförtiden går det inte lika snabbt och behovet av att uppgradera minskar. Detsamma gäller mobiler. Idag kan du köpa en telefon för 1500kr som klarar 95% av allting som gemene man behöver. Det känns även som att märkeshysterin har lugnat sig i och med att Android tillverkarna skärpt till sig och Apple blivit allt sämre. Jag tror att de flesta uppgraderar för att deras abonnemang uppmuntrar till det eller löper ut. Jag tycker dock alltid det är kul när säljare ringer och säger "Ja och nu får du en mobil med ditt abonnemang!". Jag brukar svara; "Ja vadå får? Jag betalar ju för den ändå"

Permalänk
Medlem

Problemet med tillverkare som kör Android är ju att det inte finns något incitament att uppdatera enheterna, så även om man kan byta batteri osv så sitter du med en lur som kan vara direkt dålig att ha uppkopplad mot nätet.
Nu verkar det ju dock som Google börjar ta ansvar iom Android One så framtiden för Androidnallar med längre support ser ljus ut och det tjänar vi alla på.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är många här som gärna säger "det var bättre förr". Hur mycket förr egentligen? Den slit-och-släng-kultur vi har idag i västvärlden har ju vart med oss på ett tydligt sätt sedan minst 1950-talet. Som andra vart inne på, de grejer från dåtiden som fortfarande är med oss nu, är med oss just för att de hållt länge. Skräpet har vi skrotat för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Många mobiler klarar många år och jag har en z1 men batteriet är bra kass även en LGG2 som funkar som lagades och min 4 åring har kört på och har tom ganska bra batteri och båda bör ligga i 5år regionen sen en honor 7 som 4 åringen fick istället för g2an som säkert även den klarar 5 år och en p9 som batteriet är tämligen dött på så man går ju igenom en hel del mobiler i onödan

G2an är vass nog att klara spel än och är ingen arbetsuppgift som jag använder mobilen till den är för klen för och större problemet på både iphone och android mobiler är mer skärmar och batteri som om man inte byter själv blir så dyrt att det är mer värt att köra abonnemangs tiden ut och ta en ny mobil

Så ser det nog ut för många och jag kör 249kr månaden deal skiter ganska mycket i vilken mobil det är och just nu är det xz1 compact men köper jag en mobil för 3000-4000kr kör kontantkort hamnar jag på runt 200kr månaden på kontant kort så det blir billigare att byta mobil vart annat år vilket gör då det tar minst 5 år för att gå plus minus noll utan abonemang och oddset mobiler klarar 5 år är dåligt

Men även jag som skiter i mobiler har svårt att se en realistisk väg att kommer ur ekorrhjulet även om man hade motorola med okrossbar skärm med uber batteri så vet man att det kommer bli en ny mobil om 2 år i.a.f när alternativet är kontantkort för ungefär samma summa som abonemang och ändras prisbilden kör man på billigare mobil som är bättre än förra

Ptja man kan ju byta till vimla och betala 100 kr (50 kr de första månaderna) istället för att sitta med ett dyrt 249 kr och inbilda sig att man går telefonen ”gratis”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Nå byråkrati skapar en massa problem, jag tror mer på lösningen att folk kopplar in sina datorer i ett gemensamt nätverk, låt oss kalla detta för internet. Där sedan folk gör olika tester på grejerna, någon kanske testar hur en telefon tål repor: https://www.youtube.com/watch?v=U4d7430ccE4
Andra testar hur de tål vatten, droptester och mängder av tidigare köpare skriver betyg om hur deras saker fungerar över en längre tid.

Resultatet av detta datanätverk blir betydligt bättre än någon statlig byråkrati.

Jag tycker det är jättebra att vi har så mycket konsumentinformation på nätet. Det gör det lättare för oss att göra ett informerat köp. Grejen är att det inte nödvändigtvis räcker för att driva marknaden tillräckligt långt i riktningen om hållbarhet, därför så kan det vara en idé att se vad man kan göra från lagstiftningshåll. Lagstiftning behöver inte betyda byråkrati. Det kan vara något så enkelt som en minimal lagstadgad garantitid för olika produktkategorier. Det kan också handlar om en minimal lagstadgad tid då tillverkare ska tillhandahålla reservdelar och programvaruuppdateringar för säkerhetsproblem.

En annan aspekt är att det tar tid att göra marknadsresearch. Det är inget man gör när man står i en butik. Det är faktiskt en fördel med internethandel som man inte tänker så mycket på. Det är mycket lättare och naturligare att som konsument undersöka marknaden och produkterna online än i en butik. Det kan leda till att det man köper online är grundat på bättre information än det man köper i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är många här som gärna säger "det var bättre förr". Hur mycket förr egentligen? Den slit-och-släng-kultur vi har idag i västvärlden har ju vart med oss på ett tydligt sätt sedan minst 1950-talet. Som andra vart inne på, de grejer från dåtiden som fortfarande är med oss nu, är med oss just för att de hållt länge. Skräpet har vi skrotat för länge sedan.

Du har en poäng och mkt handlar nog om att "det var bättre förr" känslan är en glorifierad känsla där vi faktiskt glömt en hel del.
VIssa saker stämmer dock, borrmaskiner, verktyg osv kostade betydligt mer "förr" och höll en högre kvalitet.

Problemet idag är ju att saker är för billigt och att nöjer oss med det eller inbillar oss att bara för att det ser likadant ut eller har samma spec så är det likadana prylar.

Det går dock inte, som vanligt, att generalisera. Vissa saker var bättre, vissa inte.
Sen missar vi ju vissa andra aspekter när vi pratar "förr" hur miljövidrig var inte viss industri samt de ämnen som användes vid tillverkningen.
När Kalle kotte kläcker ur sig att hans altan han byggde 1980 minsan höll dubbelt så länge så missar han gärna att både arsenik och krom användes och skördade många snickares liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Sett från ett annat perspektiv så spenderade du hela fritiden under hela sommare + inköp av verktyg i utbyte mot ved för halva vintern och spara 1000kr. Tror det kan vara knepigt att sälja in den dealen för de flesta?

Håller dock med om att billiga skräpverktyg ofta leder till att man i slutändan ändå behöver lägga pengar på att köpa vettiga saker. Problemet här är väl lite att veta i vilka sammanhang du betalar för märket och vilka du betalar för att prylen faktiskt objektivt är bättre.
Kylskåpet hemma är något Electrolux standardhärke som kom med huset när det byggdes i slutet av 90-talet. Bytt termostat en gång men i övrigt funkar det tillräckligt väl. Skulle en Miele för antagligen dubbla kostnaden hålla längre? Är det värt det för att slippa byta termostat för 250kr en gång?

Ja, det är ju en övervägning för folk. Spendera en timma att laga mat eller jobba en extratimma och spendera 25% av det på restaurang, osv. I den väldigt snäva jämförelsen borde det vara ett uppenbart val att alltid äta på restaurang. Samma gäller städning, handla, och hundratals andra vardagssysslor. Jag tror man gör det som passar en själv, och "köper in" andra tjänster.

Som i mitt fall med trädet, jag tror ingen tycker det är en klok idé att spendera månader på att spara en tusenlapp. Idag hade jag nog inte gjort det valet som jag gjorde, men då var varje inkommen krona redan budgeterad för åtminstone 10 månader fram, iomed stort behov av många (dyra) nyinköp. Iomed att jag köpte ett hus i stort behov av renovering kunde jag inte göra arbetet i den takt jag hade kunnat då jag saknade verktyg. Nya golv, tapeter, fler fönster än jag hade gardiner, osv osv. Jag hade mer fritid än verktyg, så att säga.

Så jag hade tid att renovera men saknade verktygen, och såg en chans att få in verktyg snabbare. Men största faktorn var egentligen bara att ha en ursäkt att komma ut dagtid i det fina sommarvädret, liksom många jobbar jag mycket inomhus. Byggde bra med muskler på köpet. Det var också ganska kul att se hur mycket arbete det egentligen krävdes för att "demontera" ett enstaka träd, för hand.

Hade det inte varit för alla dessa extrafaktorer hade jag pyntat för att forsla bort trädet. Men trots det tycker jag det är bra att folk har en hobby, och att renovera/fixa, lappa/laga är bättre fritidsintressen är det låter.

Edit:
På tråden om billiga/dyra produkter, nu när det fint väder är jag ute och fixar och donar i trädgården, atm klipper jag till rosenbuskarna (som inte gjorts på antagligen 10 år). Jag hittade inte min gummivadderade sekatör (dyrare inköp) så tog en som fanns i ladugården när jag köpte huset (gammal, tydligt billigare inköp). Idag har jag blåsor på ett av fingrarna pga friktionen (även genom mina grepphandskar, vad dom nu heter, också dyrare inköp relativt sett). Den billigare sekatören är väl åtminstone 20-30 år gammal och fungerar än, men på trådens huvudämne, räcker det att saker fortfarande fungerar eller ska de ha lite kvalité också? Min gummivadderade sekatör är åtminstone 8år och fungerar klockrent, men ger inte blåsor av användning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raphaei:

Ja, det är ju en övervägning för folk. Spendera en timma att laga mat eller jobba en extratimma och spendera 25% av det på restaurang, osv.

Så billigt är det ändå inte att gå på restaurang. Om vi tar ett räkneexempel på 25 000 kronor/månad i lön, och vi höftar på 150 timmar/månad arbetstid, så ger det en timlön på 25000/150 = 166 kr. Sedan ska du betala skatt på det. Om vi hittar på att skatten är på 25% (rätt storleksordning iaf) så är vi nere på 125 kr/timme efter skatt.

25% av detta typ 31 kr. Det räcker inte ens till ett Happy Meal på McDonalds.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på idén om restaurang, jag funderade på. Vi människor har ju på något sätt behov av att lägga pengar på saker. Saker som kanske inte är nödvändiga, men som vi upplever höjer upp vår livskvalitet.

Samtidigt så är ju en levererad tjänst, t.ex. ett restaurangbesök eller hemstädning eller vad det nu kan vara ett betydligt mer hållbart sätt att producera ekonomisk aktivitet utan att nödvändigtvis tära mer på jordens resurser. Genom att välja tjänster framför produkter så får man också mer fritid.

Tjänsteleverantörer har ju också en tendens att köpa mer hållbara produkter för professionellt bruk. På det sättet så kan man resonera att det kan vara mer ekologiskt hållbart att köpa tjänster framför att göra saker själv med halvtaskiga verktyg och maskiner.

En intressant "morot" om man vill få ner "onödig" konsumtion av produkter är väl alltså att se om vi kan subventionera tjänster? Just nu är ju faktiskt produkter artificiellt billiga eftersom de produceras i utlandet där vi har låga löner, medan tjänster är dyra eftersom de "måste" vara närproducerade.

Kan det vara så att en nyckel för att få ner konsumtion av produkter är att göra tjänster mer attraktiva? Där kan lagstiftare gå in med skatteavdrag, som t.ex. RUT/RIT-avdrag. Jag tror aldrig jag hört någon argumentera för RUT/RIT ur perspektivet att det tar konsumentpengar från att köpa onödiga prylar för att istället uppmuntra att man konsumerar hållbart levererade tjänster. (ROT går inte riktigt att argumentera för på samma sätt. Att renovera köket i "onödan" för att det är billigt innebär ju mer onödig konsumtion av prylar.)

Kanske dags för ett generellt skatteavdrag för tjänster som levereras till privatpersoner? Fast det kanske är en annan tråd.

Permalänk
Medlem

Längre garantitider borde ju ganska snabbt ge resultat på hur länge saker håller, i princip tvinga tillverkarna att bygga bättre grejor som även är lätta att reparera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Sett från ett annat perspektiv så spenderade du hela fritiden under hela sommare + inköp av verktyg i utbyte mot ved för halva vintern och spara 1000kr. Tror det kan vara knepigt att sälja in den dealen för de flesta?

Skrivet av Raphaei:

Som i mitt fall med trädet, jag tror ingen tycker det är en klok idé att spendera månader på att spara en tusenlapp. Idag hade jag nog inte gjort det valet som jag gjorde, men då var varje inkommen krona redan budgeterad för åtminstone 10 månader fram, iomed stort behov av många (dyra) nyinköp. Iomed att jag köpte ett hus i stort behov av renovering kunde jag inte göra arbetet i den takt jag hade kunnat då jag saknade verktyg. Nya golv, tapeter, fler fönster än jag hade gardiner, osv osv. Jag hade mer fritid än verktyg, så att säga.

Så jag hade tid att renovera men saknade verktygen, och såg en chans att få in verktyg snabbare. Men största faktorn var egentligen bara att ha en ursäkt att komma ut dagtid i det fina sommarvädret, liksom många jobbar jag mycket inomhus. Byggde bra med muskler på köpet. Det var också ganska kul att se hur mycket arbete det egentligen krävdes för att "demontera" ett enstaka träd, för hand.

Hade det inte varit för alla dessa extrafaktorer hade jag pyntat för att forsla bort trädet.

Utöver bortforslingen så tillkommer ju vedens värde, så det rör sig säkert mer om 5-6k. Björkved är inte helt billigt, även om det i slutänden är en ganska kostnadseffektiv uppvärmningsmetod.

Som du själv är inne på sparade du även in gymkortet, och slapp ölmagen som @Apanx förespråkade.

Nej, klart björken skulle in i ugnen, inget snack om saken oavsett vad majoriteten skulle göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Längre garantitider borde ju ganska snabbt ge resultat på hur länge saker håller, i princip tvinga tillverkarna att bygga bättre grejor som även är lätta att reparera.

Jag är inte helt säker på att längre garantitider per automatik ger bättre kvalitet, inte utan att det kommer med motkrav.
Sen beror det ju på hur garantin utformas, tittar man på bilar så låter det som många märken erbjuder oerhört generöra garantier men när man tittar igenom det finstilta så brukar det vara en annan historia.

Men är ändå helt klart för längre garantitider, speciellt om det innebär att tillverkaren måste supportera enheter i form av uppdateringar.
Även där skulle man ju kunna utforma det så att man köper garanti och support löpande, då finns det ju ett incitament för tillverkaren att erbjuda det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Just mobiler är ju lite extra intressant. Precis som när PC gjorde intåg så var ju varje uppdatering eller generation väldigt stor. Var 6 månad kändes det som att allting fördubblades. Nuförtiden går det inte lika snabbt och behovet av att uppgradera minskar. Detsamma gäller mobiler. Idag kan du köpa en telefon för 1500kr som klarar 95% av allting som gemene man behöver. Det känns även som att märkeshysterin har lugnat sig i och med att Android tillverkarna skärpt till sig och Apple blivit allt sämre. Jag tror att de flesta uppgraderar för att deras abonnemang uppmuntrar till det eller löper ut. Jag tycker dock alltid det är kul när säljare ringer och säger "Ja och nu får du en mobil med ditt abonnemang!". Jag brukar svara; "Ja vadå får? Jag betalar ju för den ändå"

Det som blivit bättre är kameran men i övrigt så är skillnaden liten när man använder dom och mest irriterande tycker jag är att mobilerna inte är kompatibla med nyare os utan att köra haxxade versioner vilket inte ska vara något problem att ta fram och är iof ingen jätte skillnad mellan android 6 eller 7 men känns bra att ha bra uppdaterad mjukvara

Sen är det så det är ju avbetalning på mobil + abonemang men det vet väll alla som köper dom så men kostnaden är faktiskt ganska bra om man väljer en deal som är under en drive men håller med vist byter man mobil för ofta och är oftast mycket låtsas argument för man vill ha en ny än ett verkligt behov

Skrivet av PlogarN97:

Ptja man kan ju byta till vimla och betala 100 kr (50 kr de första månaderna) istället för att sitta med ett dyrt 249 kr och inbilda sig att man går telefonen ”gratis”.

Skickades från m.sweclockers.com

Är väll ingen som tror det egentligen men räknar man på det idag med samma kriterier som min deal xz1 compact 249kr månaden 5gb surf fria samtal så är kostnaden sammanlagt 5976 med abonnemang och mobil på 24 månader och köper man den kontant kostar den 3999kr idag och 4gb med fria samtal på vimla är 150kr månaden = 3600kr på 24 månader - 225kr för 3 halvapriset månader = 7374kr och är 1400kr dyrare än att köra på abonnemang då jag betalar 110kr månaden = 2640kr för mobil och 145kr månaden = 3480kr för abonemang

Så under 24 månader är abonnemang svårslaget och lockar till nyköp utan tvivel även om köpen är onödiga rättfärdigar man det ekonomiskt eller ser det som en status pryl man vill flasha med och själv har jag kommit över det en del som tv kör jag till dom dör dator kan jag få infall och köpa ny och är mycket onödiga uppgraderingar man gör egentligen men är lätt att se på hårdvara långsiktigt men lätt att få infall ibland och är en dålig utveckling mot tex amiga tiden och äldre telefoner man körde i väggen och idag är det mycket skrytvara som har status standard och ett svårt problem att lösa då synsättet är fel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w