Noctua gör kylare för LGA 3647 – sockeln för Intels 28-kärniga processor

Permalänk
Melding Plague

Noctua gör kylare för LGA 3647 – sockeln för Intels 28-kärniga processor

När Intel planerar ännu en sockel för datorentusiaster möter Noctua upp med kylare för denna. Den österrikiske aktören ställer sig samtidigt skeptisk till sockel LGA 3647 som något för konsumenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nja, de där kylarna kommer ju inte vara tillräckligt bra nog för att kyla Intel's 28 core CPU om de nu behövde denna anläggning:

http://www.guru3d.com/news-story/that-28-core-cpu-that-intel-...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Citat:

Noctuas representant på plats lyfter dock ett varningens finger för LGA 3647 och berättar att monteringen är omständlig, då processorn först monteras på kylaren och sen i själva sockeln. Det här gör det också svårt att eventuellt byta processor eller kylare vid ett senare tillfälle då risken för olyckor är stor.

Känns ju inte direkt som att LGA 3647 är designat för "vanliga" användare på samma sätt som TR4 är, inte helt otippat med tanke på att den mest troligt aldrig var designad för HEDT till att börja med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv

Jupp, den kan man steka ägg på

Skulle vilka säga att socket 2066 inte var HEDT utan bara en lite förvuxen variant av 115x sockeln , påhitt av Intel i brist på konkurrens så de skulle kunna mjölka folk på mycket mer pengar.

I och med LGA 3647 kommer vi se äkta HIGH END prylar. Om det ska heta HEDT ska det också vara RIKTIGA HIGH END prylar.

Om jag ska pröjsa massa £$€ ska det vara det bästa, har tröttnat på att vara Intels mjölkkossa.

Permalänk
Medlem

Hela Intels upplägg på deras announcement av sin 28 kärninga processor för konsumenter i 5GHz luktade snakeoil. Så fort man började skrapa på ytan som blev det hela bara ett hopkok av existerande delar pressades långt utanför ramar som kan anses vara ens i närheten av normala.

Att kanabalisera sin egen Xenon familj för att ens kunna visa upp något och sedan köra systemet så CPUn drar 1000W och kyls av en kylare som drar ytteliggare 1000W kan få vilken tänkade individ somhelst att klia sig i huvudet och undra vad de håller på med.

Hade AMD gjort något liknande och pratat om en CPU som går i 2.7GHz som att det är en 5GHz processor så hade Intel skrivit en massa skit om dem som de brukar. Om "sub ambient" overklockningar är vad som skall sätta hastigheten på CPUer så har ju i så fall både Intel och AMD 7GHz CPU:er. Men så missvisande har ingen tidigare marknadsfört sina processorer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Citat:

då processorn först monteras på kylaren och sen i själva sockeln

Låter ju jätte konstigt.
kan man anta att den levereras utan heatspreader?

Permalänk
Inaktiv

Ett klipp när de monterar en LGA 3647 https://www.youtube.com/watch?v=gfP9cQT85PE

Men det är bra att användare kan öva hemma hur de monterar processorer på servrar, även om det brukar vara så att man ej brukar göra det på företag utan anlita en tekniker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowsers:

Känns ju inte direkt som att LGA 3647 är designat för "vanliga" användare på samma sätt som TR4 är, inte helt otippat med tanke på att den mest troligt aldrig var designad för HEDT till att börja med.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vilka säga att socket 2066 inte var HEDT utan bara en lite förvuxen variant av 115x sockeln , påhitt av Intel i brist på konkurrens så de skulle kunna mjölka folk på mycket mer pengar.

I och med LGA 3647 kommer vi se äkta HIGH END prylar. Om det ska heta HEDT ska det också vara RIKTIGA HIGH END prylar.

Om jag ska pröjsa mycket £$€ ska det också vara det bästa, har tröttnat på att vara Intels mjölkkossa.

Permalänk
Medlem

Jag förstår Noctuas kritik om problemaik för slutanvändare att bygga dator med en sådan socket, om jag inte minns helt fel så ska först CPU'n föras in i en lös hållare, inte helt olikt TR4 fast helt löst från socket, sedan skruvas kylaren fast i hållaren, sist så klämms hela rasket fast på moderkortet, för att sist skruvas ytterligare några skruvar på moderkortet

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem

Någon som tror att dessa kylare hamnar i många servrar?

Intel tar en befintlig serverprocessor (Haswell?) och visar att den presterar bra när man använder "exotisk" kylning och överklockar den. Är det något att hetsa upp sig över?

Permalänk
Medlem

Förstår att det kan bli problem för konsumenter med denna sockel. Det är ytterst sällan man själv monterar eller byter ut processorerna i en server, vilket är vad sockeln ursprungligen var avsedd för. Lyckligtvis med LGA förstör man "bara" moderkortet för kanske 8000:- om man böjer en av dessa hårstråtunna pinnar, processorn för 35 000:- klarar sig.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

"It is not clocked at 5Ghz at stock, rather it’s base frequency is 2.7Ghz and has a boost clock near to 4Ghz. So, the information of stock frequency of 5Ghz is misleading and can be said that it is actually false. Intel didn’t provide how this processor got at this much frequency at the Computex and therefore we started to believe that Intel actually brought up this beast of a processor."
Källa:
https://www.xtremegaminerd.com/intel-provides-incorrect-infor...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon162230:

Skulle vilka säga att socket 2066 inte var HEDT utan bara en lite förvuxen variant av 115x sockeln , påhitt av Intel i brist på konkurrens så de skulle kunna mjölka folk på mycket mer pengar.

I och med LGA 3647 kommer vi se äkta HIGH END prylar. Om det ska heta HEDT ska det också vara RIKTIGA HIGH END prylar.

Om jag ska pröjsa mycket £$€ ska det också vara det bästa, har tröttnat på att vara Intels mjölkkossa.

Citerar dig, men är inte riktat specifikt till dig då detta verkar vara en väldigt vanlig missuppfattning (även teknikpressen ska ha en känga då minimal research hade tagit död på en hel del gissningar och rykten som flyter runt).

Ända sedan Nehalem har Xeon bestått av modeller både för server, vilket är majoriteten av alla SKUs, men även modeller specifikt riktade mot arbetsstationer. De modellerna riktade mot arbetsstationer känns lätt igen på att det finns ett "W" i namnet, ovanligt logiskt för att vara Intel...

Så var då verkligen i9-7980XE något Intel slängde ihop i brinnande panik efter man sett ThreadRipper och var LGA2066 en plattform man tog fram enbart för den <1% av marknaden som köper HEDT?

Ställ er frågan, känns ovan marknadsmässigt vettigt? Brukar Intel göra saker bara för att det är "coolt", inte för att de är övertygade att de i slutändan kommer tjäna pengar?

Kan absolut vara så att i9-7940X till i9-7980XE initialt inte skulle lanseras, man hade innan bara pratat om modeller upp till i9-7920X. Redan här borde i alla fall teknikpressen kunna lägga ihop ett och ett. Varför tänkte man lanserar i9-7920X då det skulle bli den enda SKL-X modell baserad på HCC kretsen, LCC kretsen maxar på tio kärnor.

Snabb titt i Intels produktkatalog borde göra det hela rätt uppenbart, i9-7980XE är endast en något kastrerad Xeon W-2195 (128 GB RAM vs 512 GB RAM, saknar ECC vs har ECC, 44 vs 48 PCIe). Notera även lanseringsperiod för Xeon W-2195, Q3 2017 vilket märkligt nog är precis när i9-7980XE lanserades...

LGA2066 är därför inte primärt framtagen för HEDT, den är framtagen för "single socket" Skylake Xeons.

För mig har hela HEDT-konceptet känts rätt krystat ända sedan det introducerades. Vem är den tänka kunden? Enda poängen jag ser och cyniker i mig är övertygad att det är väldigt nära hela orsaken till HEDT är att genom att stämpla "konsumentprodukt" på HEDT började teknikpressen som riktar sig mot konsumenter testa dessa CPUer.

D.v.s. enda poängen är PR. De personer som faktiskt har nytta av sådana CPU-modeller och sådana plattformar kör rimligen Xeon, inte E/X-serien.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av biew:

Jag förstår Noctuas kritik om problemaik för slutanvändare att bygga dator med en sådan socket, om jag inte minns helt fel så ska först CPU'n föras in i en lös hållare, inte helt olikt TR4 fast helt löst från socket, sedan skruvas kylaren fast i hållaren, sist så klämms hela rasket fast på moderkortet, för att sist skruvas ytterligare några skruvar på moderkortet

Nästan rätt i monteringsförfarandet, plastramen som du sätter CPU i skruvas dock inte i kylaren utan den snäpps fast bara.
Sedan kläms allt ihop i sockeln på moderkortet.

Videon som länkades här känns dock ganska amatörmässig, man använder T30-mejsel för skruvarna och inte som man såg en skruvmejsel med flat huvud..

Man behöver se till att köpa en T30-mejsel med tillräckligt långt skaft för kylaren, de utfrästa hålen i kylaren har inte utrymme för bitsmejslar eller liknande.

Precis som på Threadripper (TR4) så har LGA3647-sockeln ett optimalt vridmoment när man fäster paketet, Intels sockel är dock mycket smidigare än TR4 och här måste man inte ha någon momentnyckel även om tillverkarna rekommenderar det.
Du känner när det tar stopp och skruvarna är mycket kraftigare än dem i fästanordningen för TR4. Skruvarna sitter här även i CPU-kylaren och inte på moderkortet, så du måste inte göra RMA på hela moderkortet om du skulle bryta av en.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

Skulle vilka säga att socket 2066 inte var HEDT utan bara en lite förvuxen variant av 115x sockeln , påhitt av Intel i brist på konkurrens så de skulle kunna mjölka folk på mycket mer pengar.

Sockel 2066 är en lättare vidareutveckling av sockel 2011-serien, vilken har existerat i flera år och tidigare varit avsedd närmast uteslutande för xeon (de erbjöd upp till 10-12 kärnor vill jag minnas för HEDT-konsumenter de senaste åren, varav förr-förra årets generation var helt galet snordyr i förhållande till prestanda man fick, typ 18000 spänn för största modellen eller nått sånt?) Också, skylake-x/s2066 har FIVR voltregulering, vilket nuvarande sockel 1150-processorer inte har vad jag vill åminna mig (haswell s1150 var väl enda generationen som hade det och sedan frångick de igen i nästa generation.)

Hörde dock snack om att cannonlake konsumentversion/s115x skulle återgå till FIVR, men det var länge sedan, och det var väl mest bara allmänt prat utan närmare specifikationer, så man får ta med lite salt kanske...

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Citerar dig, men är inte riktat specifikt till dig då detta verkar vara en väldigt vanlig missuppfattning (även teknikpressen ska ha en känga då minimal research hade tagit död på en hel del gissningar och rykten som flyter runt).

Ända sedan Nehalem har Xeon bestått av modeller både för server, vilket är majoriteten av alla SKUs, men även modeller specifikt riktade mot arbetsstationer. De modellerna riktade mot arbetsstationer känns lätt igen på att det finns ett "W" i namnet, ovanligt logiskt för att vara Intel...

Så var då verkligen i9-7980XE något Intel slängde ihop i brinnande panik efter man sett ThreadRipper och var LGA2066 en plattform man tog fram enbart för den <1% av marknaden som köper HEDT?

Ställ er frågan, känns ovan marknadsmässigt vettigt? Brukar Intel göra saker bara för att det är "coolt", inte för att de är övertygade att de i slutändan kommer tjäna pengar?

Kan absolut vara så att i9-7940X till i9-7980XE initialt inte skulle lanseras, man hade innan bara pratat om modeller upp till i9-7920X. Redan här borde i alla fall teknikpressen kunna lägga ihop ett och ett. Varför tänkte man lanserar i9-7920X då det skulle bli den enda SKL-X modell baserad på HCC kretsen, LCC kretsen maxar på tio kärnor.

Snabb titt i Intels produktkatalog borde göra det hela rätt uppenbart, i9-7980XE är endast en något kastrerad Xeon W-2195 (128 GB RAM vs 512 GB RAM, saknar ECC vs har ECC, 44 vs 48 PCIe). Notera även lanseringsperiod för Xeon W-2195, Q3 2017 vilket märkligt nog är precis när i9-7980XE lanserades...

LGA2066 är därför inte primärt framtagen för HEDT, den är framtagen för "single socket" Skylake Xeons.

För mig har hela HEDT-konceptet känts rätt krystat ända sedan det introducerades. Vem är den tänka kunden? Enda poängen jag ser och cyniker i mig är övertygad att det är väldigt nära hela orsaken till HEDT är att genom att stämpla "konsumentprodukt" på HEDT började teknikpressen som riktar sig mot konsumenter testa dessa CPUer.

D.v.s. enda poängen är PR. De personer som faktiskt har nytta av sådana CPU-modeller och sådana plattformar kör rimligen Xeon, inte E/X-serien.

Det kan handla om prispress också.
Det är möjligt att dom genom stympningar kan pressa priserna lite extra. Men framförallt så kan dom hålla marginalerna kvar på samma nivå på Xeon plattformen... kan tänka mig att intel har rätt goda marginaler där. Apple lär ju fått rätt bra erbjudanden på plattformen när dom lanserade sin Mac Pro "papperskorg", då det blev svårt för PC byggare att kunna matcha prestandamässigt utan att det blev klart dyrare, i alla fall i förhållande till toppmodellerna.

Vilken som är intels stora målgrupp för detta segment vet jag inte.
Men för musikskapare som inte drar in massa pengar på sin musik, så kan det vara en intressant plattform, om den hamnar inom vad dom kan ha råd med. Men visst, om dessa musikskapare hade råd, så hade dom inte haft något emot att kunna köra på xeon plattformen och maxa med RAM. (att 128GB ram är max för Windows 10 Home vs Pro 2TB som kostar ca 1000 kr mer, lär ju knappast vara en avgörande faktor)
Men det kan finnas andra målgrupper också, jag har inte full koll på vilka som skulle kunna dra nytta av en sådan plattform. Än så länge verkar det ju inte direkt vara en plattform för gamers, då eventuell extra prestanda inte direkt kan motivera prisskillnaden. Och för arbetsstationer, så är ju xeon en bättre plattform.

För mig verkar det dock inte som ett helt ologiskt steg att införa ett segment mellan det som tidigare var topp entusiast-processorerna och pro processorerna, då det fanns ett glapp där. Att minska glappet, kan ju också ta bort en psykologisk barriär, så att dom kan locka över fler till Xeon plattformen, det är lättare att övertyga folk att ta det där lilla steget och köpa något dyrare än dom tänkt sig, än att få folk att ta ett stort steg... och om kundens sikte är inställt på detta nya segment, så blir det ju lättare att övertyga dom att ta steget till xeon, än det var när steget var stå stort som det var förut.

Men sen är det ju möjligt att du har rätt i PR aspekten. Trots att Mac Pro har kört på Xeon, så har den plattformen inte fått mycket uppmärksamhet inom entusiast kategorin för Windows användare. Så kanske är det bara ett trick för att få uppmärksamhet till Xeon plattformen.

Hur mycket det är ett svar på vad AMD presenterat är ju svårt att avgöra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

För mig verkar det dock inte som ett helt ologiskt steg att införa ett segment mellan det som tidigare var topp entusiast-processorerna och pro processorerna, då det fanns ett glapp där. ...
Men sen är det ju möjligt att du har rätt i PR aspekten. ... Så kanske är det bara ett trick för att få uppmärksamhet till Xeon plattformen.

Jag tror på delvis andra orsaker:
1. PR-värdet av att ha högsta prestandan i "konsument"-segmentet. (En effekt av detta blir att men "fyller glappet".)
2. Möjligheten att kränga chip som producerats för server-marknaden men inte klarat testkraven. Hellre sälja dem till ett lägre pris än att kassera dem.