Rollspel från förr

Permalänk
Medlem

Rollspel från förr

Ibland hittar man verkligen en låda med spelminnen ifrån förr.
Som glad rollspelsnörd i början av 90-talet ägnades många timmar åt Star Wars rollspelet (gamla d6-systemet) samt drakar och demoner.
10-12 år innan Star Wars Galaxies så fick fantasin flöda och de sexsidiga tärningarna rulla mot stormtrupper, jawas och annat otyg.
Minns att jag letade ihjäl mig efter Encyclopedia Galactica och Imperium-delarna till SW-rollspelet.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

@Fenix:
Såg den här tråden, och tog några kort på delar av vad jag har i bokhyllan

Tror att dom 4 böckerna bredvid d&d chronopia är dom enda 4 extradelar som gjordes.

Har även en rollspelstidning med en "fortsättning" på Nidland.

Har mycket tennfigurer också, då jag nördade väldig mycket....
En d&d box med omålade figurer bland annat, vi började med varhammer fantasy battle strax efter jag köpte den..

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Trevligt
Tyvärr vet jag inte vart resten av mina d&d och mutant-böcker är. Eventuellt ligger de hemma hos en kompis

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Spelade också mycket rollspel under 90-talet, tänkte lägga upp lite bilder men så hittade jag denna guldklimp från förr!

Det är ett hemmagjort spel gjort av mig som är väldigt baserat på ett Wing-Commander(1)-liknande universum, med halvskrotiga skepp, energisköldar och pansar som knycklas i en rymdopera där laser dels låter, men även låter i rymden. Tjio-tjio! Krooiintch (ljudet av laser och pansar som skjuts sönder)! Fanns medaljer, doftgranar att dra av plasten på och så vidare. Det här spelade vi väldigt mycket och mellan uppdragen gick spelarna upp i rank, fick ett och annat erfarenhetspoäng att öka skjut- eller flygskickligheten med. Det hela var mer som att man agerade legosoldat och fick hålla med eget skepp och egna uppgraderingar på det istället för att tilldelas ett.

Det hela gick ut på att spelarna fick ett uppdrag som vanligen blev att åka till ett eller flera nav points och bekämpa de fiender som uppehöll sig där. Ibland handlade det om att spränga ett transportskepp, ibland var det att skydda ett eget större skepp och ibland vanlig rutinpatrull.

Väldigt mycket tärningsrullande och spelledarens roll (det vill säga jag) skötte motståndarna. Var det svagare skepp kanske det fanns 1T6 mindre attackskepp vid ett nav point, men i och med att det var så mycket tärningsrullande var inget för givet. "Äsch, det är lugnt, 1T4 Za-Chriih stridsskepp, oj det blev 4 (det var farliga saker)! Då ska vi se.. blir det 1 på en T10 så är en ett äss, oj det var visst ett äss (det var en karaktär som fick ett namn och hade betydligt bättre färdighetsnivå)" Ofta klarade sig spelarna några uppdrag men det fanns vissa som överlevde ett 20-tal och "lever" fortfarande eftersom de överlevde senaste uppdraget de flög, för sisådär 20 år sedan.

Mellan uppdragen fick man reparera sina skador på skeppet och köpa nya vapen och annan extra utrustning. Beroende på rank man uppnått och hur mycket förtroende man hade ungefär så fick man låna av Konfederationen. Räntan var på 100%, lånade man 25000 crediter skulle man betala tillbaka 50000. Denna ränta berodde på att det var väldigt många som inte kom levande tillbaka så förmodligen gick de som lånade ut back ändå.. Uppdragen betalade oftast bra nog för att reparera skadorna och köpa till lite extra.

Jolly good times!

I slutet av varje uppdrag när spelarna återvände till sitt moderskepp och landat fick de ett omdöme av mekanikern beroende på hur trasigt skeppet var (direkt plankat från Wing Commander).

"You got away pretty clean, sir"
"Looks like it got a little hot our there, sir"
"You sure got yourself shot up, sir"
"Glad you made it out back alive, sir"

Jolly good times. Nästan så jag är sugen på renskriva alltihop. Nå'n dag!

Finns lite fler ströbilder jag tog på imgur bara för shits and giggles. Space War

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Nötte sjukt mycket rollspel när man var liten.
Drakar och Demoner, Kult, Mutant (1 &2), Stjärnornas Krig, Sagan om Ringen.
Men mest av allt spelade vi Combat Cars och Champions (ruskigt bra stat system i Champions!).
Alla boxar och äventyr är sparade, och det är nog 2 fulla garderober lol.

Gjorde massor av "äventyr" själv till Mutant och D&D och spelade nästan alltid med våra egna regler (en dvärg springer lika snabbt som en alv ? no way !).
Har säkert en trave kollegieblock med "Bestiarys" till D&D och massa olika vapen till Mutant.

Permalänk
Datavetare

Körde väldigt mycket Drakar och Demoner, D&D och Warhammer Fantasy Battle när det begav sig. Har kvar Warhammer och lite annat smått och gått

Spelades också en hel den "brädspel" (table top games), något som händer än idag i form av Ticket to ride (har rätt många av boxarna), Carcassonne och Settlers of Catan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Tror att dom 4 böckerna bredvid d&d chronopia är dom enda 4 extradelar som gjordes.

Finns ett gäng till. Riotminds hade dem för gratis nedladdning på sin hemsida (inkl äldre versioner av Drakar och Demoner) men de verkar ha tagit bort dem nu, jag hittar dem iaf inte (men har alla nedladdade).

Vi drog igång igen för 4 år sen eller så när vi kom på att vi kunde testa över skype (polarn som drog tag i det igen har flyttat till Norrland).
Vi hittade roll20.net med så man smidigt kan dela kartor och ha digitala tärningar.
Episk kampanj i Wheel of Time baserat på DnD 3.0 reglerna.

Jag var med och kickstartade Drakar och Demoner 2016 och vi har kört det några gånger med.
Inte riktigt imponerade dock, de förenklade det lite väl mycket.

En kortare kampanj i shadowrun och ett testskott på western med gurps regler har vi hunnit med också.

Givetvis fortsatta det eskalera och jag gick all in på Kult kickstartern, såhär 1,5 år efter det skulle levereras har jag iaf fått grundreglerna som pdf
Ser fram emot det, var nog det jag tyckte var roligast av allt vi körde förr såsom neotech, viking, star wars, mutant, mutant chronicles och säkert några jag förträngt.

Var med i ereb altor kickstartern också, men har inte alltför stora förväntningar och det är för bedrövligt dåligt av riotminds att inte ha lagt ut nån uppdatering sen februari.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."