Stänga av thumbnail cache

Permalänk
Inaktiv

Stänga av thumbnail cache

Tjo svejs, hur stänger man av thumbnail cache på Windows 10? 8.7 GB efter några dagar är alldeles för mycket :/

Permalänk
Medlem

Första svaret på Google.
Press “Windows key + X” and click on “Control Panel”.
Double click on “Folder Options”.
Click the “View tab”.
Uncheck the following option, “Display file icons on thumbnails”.
"Always show icons, never thumbnails".
Click on Apply and OK.

Permalänk
Inaktiv

Har du stängt av bilder eller ser du inte min andra bild?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka filer i mappen blir så stora?
När man googlar på detta hittar man främst folk som klagar på motsatsen, den sätter gränsen för lågt.

thumbcache_96.db t ex verkar vara begränsad till 349 MB. Är din större?
Om den är (långt) större så är det nog en bugg att de tar så mycket plats.
Jag har tyvärr inga konkreta tips på lösningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Inaktiv

Lite för stor hehe.

Permalänk
Medlem

I verktyget Disk Cleanup för respektive lagringsenhet borde du kunna se valet att radera Thumbnails. Det borde väl åtminstone lösa det temporärt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Inaktiv

Jag provade Disk Cleanup tidigare och jag fick "Total amount of disk space you gain: 539 MB"

Permalänk
Medlem

Tenforums har en guide där de har en batchfil som tömmer den "manuellt" om du inte får cleanup verktyget att fungera. Batchfilen stänger kort av skrivbordet genomn att döda explorer.exe för den processen låser filerna, sen startar den upp den igen.
https://www.tenforums.com/tutorials/5655-clear-reset-thumbnai...

Windows 10 thumbnail cache är i övrigt helt värdelös.

På en helt nyinstallerad dator med senaste Windows 10 1803 så hade jag ett par mappar som jag ville ha thumbnails på. Så jag ställde in det i visningsläget och gick man dit direkt efteråt lästes alla thumbnails in direkt från cachen. Nu ett par dagar senare kollar jag på samma mapp och då börjar den generera om thumbnails som att den aldrig gjort det tidigare. Totalt värdelös funktion alltså. Nej, cache-filerna har inte nått något tak, det var inte så många bilder.