Permalänk
Medlem

Problem med min uppkoppling

Jag har haft problem sedan Augusti 2017. Det är främst iRacing, Twitch och Netflix där jag märkt det mest.

I iRacing blir jag hela tiden "disconnectad" från EU-servrar, US går hur bra som helst men tyvärr kan man inte välja server när man kör race. Det är nästan 100% "fail" på EU servrar. Det som händer är att den vänstra Q-bar(quality of connection, eller nåt liknande) blir röd och omedelbar "disconnect".

Netflix och Twitch är det ibland omöjligt att få se i högre än 360/480p, har man tur kanske 720p. Detta är dock betydligt mer sällan än iRacing men mest under "prime time"(kvällar efter 17 till runt 23 dock inte varje dag men kanske ~2-3 dagar per vecka i värsta fall).

Jag har haft bahnhof som leverantör ett bra tag före Augusti 2017 och fram till början av Januari när jag bytte till Universal Telecom. Varför jag bytte var att bahnhof sade att dom hade kapacitetsproblem i mitt område och hade ingen aning om när det skulle fixas.
Varför jag ens började fundera på att byta var att nedladdningen gick från ~95Mbps till 1-3Mbps med bahnhof. Den låga nedladdningen började någonstans runt November 2017 dock var det inte ofta det sjönk så lågt. Men mot slutet av December var det minst 3-4 dagar per vecka under "prime time" som jag hade max 3Mbps så det föranledde då bytet till Universal Telecom.

Sedan bytet har hastigheten varit ganska stadigt runt 90-95Mbps med vissa undantag ner till runt 20-30Mbps men det är VÄLDIGT sällan. Så hastigheten kan jag inte klaga på men att spela funkar sådär, iRacing som sagt inte alls men även problem i CSGO med "konstiga" lagg. CSGO är det enda FPS-spelet jag kört sedan problemen startade. Sen att man inte alltid kan se netflix/twitch i "fullt klös" är väldigt irriterande, inte roligt att kolla på pixliga filmer eller annan streaming.

Gjorde ett par pingplotter bägge utan router, direkt in i fiberkonvertern...
Till en iRacing server:

Testade till det sista "hoppet" med alltele adress:

Jag bor i villa.

Kan det vara nåt i min utrustning som felar, i så fall vad? Nätverksporten på mitt Asrock z97m Pro4 moderkort? Fiberkonvertern?
Till saken hör att strax innan alla problem började anslöts en ny omgång med hushåll till stadsnätet även några inom samma område som mig. Jag har pratat med några och även en granne samt på andra områden i mitt stadsnät har dom märkt problem med "pixliga filmer" när dom streamar detta som jag förstod det under "prime time".
Vi har olika leverantörer så det bör ju utesluta dessa tycker man.

Detta är väldigt irriterande när det stör ut det jag gör mest, spela och streama film/twitch. Sen aldrig kul när man inte kan spela ett spel man betalat flera hundra dollar(iRacing) för genom åren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra med information, föredömlig trådstart.

Jag reagerade direkt på att det var kapacitetsbrist som fick dig till att byta, var det möjligtvis mitt i arbetet med Bahnhofs jätteomläggning till deras nya nät? Det måste inte bero på kapacitetsproblem nära dig (tänker jag). Sedan byter du till Universal Telecom som är en del av AllTele som håller på med en jätteomläggning efter att ha köpt T3 och upplever problem och störningar. Spontant här nu, jag hade nog bytt till en annan leverantör som har mer kapacitet att kolla på problem liknande dina. Just nu tror jag det är tufft att få snabb hjälp från UTC etc, speciellt vid sommarsemester.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T