Scammail eller inte?

Permalänk
Medlem

Scammail eller inte?

Hej!

Fick ett mail om att mitt konto på outlook kommer att låsas om jag inte uppgraderar det. Antar att det är scam och fejk. Någon som vet?

Bild: https://imgur.com/a/8z4tRRi

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Känns som scam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej!

Fick ett mail om att mitt konto på outlook kommer att låsas om jag inte uppgraderar det. Antar att det är scam och fejk. Någon som vet?

Bild: https://imgur.com/a/8z4tRRi

Högst troligt scam, men du kan ju kolla vilken mail-adress det kommer ifrån för att bli ännu säkrare?

Permalänk
Medlem

Ja det låter ju rimligen som scam.

- Om man är tvungen att uppgradera, varför görs det då inte automatiskt?
- Vilken respektabel mailtjänst tvingar sina användare att uppgradera eller dö?
- Om man nu ändå måste göra så är det inget man länkar till i ett mail utan man ber sin användare gå in och utföra det som krävs.

osv osv osv ... finns många varningsklockor här.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Känns som scam.

Skrivet av ClubT:

Högst troligt scam, men du kan ju kolla vilken mail-adress det kommer ifrån för att bli ännu säkrare?

Skrivet av Beatnutz:

Ja det låter ju rimligen som scam.

- Om man är tvungen att uppgradera, varför görs det då inte automatiskt?
- Vilken respektabel mailtjänst tvingar sina användare att uppgradera eller dö?
- Om man nu ändå måste göra så är det inget man länkar till i ett mail utan man ber sin användare gå in och utföra det som krävs.

osv osv osv ... finns många varningsklockor här.

Skrivet av pv2b:

Tvärsäker på att detta är scam

Tack för svar från er alla! Då låter det som att det är scam. Kollade mailadressen och mailet är skickat ifrån sofia.axell@kungsbacka.se. Så jag kommer inte bry mig om detta mail.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

scam, kollar vem det är skickat ifrån, då ser du om det tex. är en fake adress.

Vanligtvis står det typ admin@supportoutlook.com, istället för admin@outlook.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tack för svar från er alla! Då låter det som att det är scam. Kollade mailadressen och mailet är skickat ifrån sofia.axell@kungsbacka.se. Så jag kommer inte bry mig om detta mail.

man kan också kolla på var länken går till (som de vill att du ska klicka på). Där brukar man får små hints om det nu skulle vara äkta. Men tror inte Microsoft skulle skicka ut mass mail från Kungsbacka

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tack för svar från er alla! Då låter det som att det är scam. Kollade mailadressen och mailet är skickat ifrån sofia.axell@kungsbacka.se. Så jag kommer inte bry mig om detta mail.

Förskolechef
Sofia Axell
0300-83 68 09
sofia.axell@kungsbacka.se

Bara ringa och fråga vad det handlar om

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tack för svar från er alla! Då låter det som att det är scam. Kollade mailadressen och mailet är skickat ifrån sofia.axell@kungsbacka.se. Så jag kommer inte bry mig om detta mail.

Sofia Axell är Förskolechef någonstans i Kungsbacka.
Antingen har hon lyckats få sin mail kapad, eller så har mailet hamnat helt fel och handlar egentligen om att de inom organisationen behöver uppdatera någon inställning för Office 365.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Sofia Axell är Förskolechef någonstans i Kungsbacka.
Antingen har hon lyckats få sin mail kapad, eller så har mailet hamnat helt fel och handlar egentligen om att de inom organisationen behöver uppdatera någon inställning för Office 365.

Man kan i princip skriva vad man vill som avsändare när du skickar ett mail dock.

Permalänk

Troligen inte Sofia Axell som skickat mailet. Jag sitter i IT support och vet att användare på företaget fått mail från VD:n som inte är från honom även fast adressen är hans. Bästa är att isåfall kolla mail-headern för att se vart det kommer ifrån. Detta är såklart ett scam mail och borde slängas direkt så man inte råkar klicka på något (talar av erfarenhet från användare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man kan i princip skriva vad man vill som avsändare när du skickar ett mail dock.

Absolut.
Men eftersom Kungsbacka faktiskt arbetar med någon form av övergång till Office 365, så kan man ju spekulera lite extra, om man vill. https://www.kungsbacka.se/Grundskolor/Iserasskolan/Nyheter1/O...

Tekniskt sett kan det ju vara ett scam-mail riktat mot anställda på kommunen som hamnat fel. Därav avsändare som finns inom organisationen.

Permalänk
Medlem

Bra tips att kunna för att vara säker på om det är scam mail är att kolla vem det är skickat ifrån och HOVRA över länken så du ser vart den leder någonstans. Vanligtvis så kan du se att länken är något riktigt märkligt som inte har med innehållet att göra.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB