Permalänk
Avstängd

Kylare till 8700k ej hardcore OC

Nu har jag gått och väntat och väntat på "ny hårdvara" men jag tror inte jag kan hålla mig mycket längre. Känns som Coffee Lake refresh inte kommer vara värt att vänta på och vad gäller de nya grafikkorten känns det som att de kan dröja till sent i år åtminstone så blir att köpa ett begagnat grafikkort.

Hur som... Jag har i princip bestämt mig för den hårdvaran jag ska ha men har SJUKT svårt att bestämma mig för vilken kylare jag ska ha. Nedan är det jag tänkt ha:
https://www.inet.se/produkt/b1017953/8700k

1. Jag vill helst inte ha vattenkylning men frågan är hur pass kompetent kylare man kan få om man beställer montering via Inet. Som känt så får den väga max 755g och de alternativen som i princip finns då är pure rock, 212 evo och Noctua NH-U12S men de alternativen känns inte speciellt tilltalande om man är ute efter tex en 4,8Ghz OC (Jag är egentligen inte sugen på att överklocka men det känns onödigt att inte göra det om man köper en 8700k - och anledningen till den vs 8600k är de extra trådarna, en i7a kommer alltid vara mer framtidssäker och vill jag streama duger den gott och väl).

2. Om man bestämmer sig för en kylare enligt ovan, alltså tex S24, har jag förstått att det mest fördelaktiga är att montera den i fronten. Min fråga blir då, kommer inte det påverka insuget av kall luft i chassit för att kyla övriga komponenter?

Hur kan det inte vara bättre att ha radiatorn i toppen tex med de 2 extrafläktarna i fronten?

Kort och gott, jag är vilse i CPU-kylar-världen och skulle vilja ha lite hjälp att bestämma mig för något som duger för mig. Som sagt jag är egentligen inte ute efter OC men känner att jag kommer behöva det i framtiden och då är det lika bra att ha en kompetent kylare från start.

Tex NH-U12S är lite dyr och är ju på gränsen till vad en D15/Dark rock pro 3 kostar...

En annan aspekt är att eftersom jag kommer ta det chassit kanske man bör satsa på att göra det lite snyggt via fönstret? Varför jag valt det chassit är för att det kommer passa perfekt där datorn ska stå, de måtten samt färgen.

Vad tycker ni?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du tar en kylare med 280mm radiator. Jag har EVGA CLC 280 i fronten i ett Define C TG och det fungerar mycket bra. Eftersom du tänkt köpa två HP-14 så kan du byta till dessa (som jag gjort 😉) vilket förbättrar både ljudnivåer och kylning.

Permalänk
Medlem

ska du bara köra spel och ej oc så räcker det med ett hydro h60 sån får du för 599:- på komplett nu, den kyler bra och låter inte å mkt

Permalänk

Om du inte vill gå vattenkylnings vägen så kan jag starkt rekomendera Cryorigs luftkylare. Kör en R1 Universal på min i7-7700k (hade en nzxt x62 som gick sönder innan) kunde inte blivit mer nöjd med min Cryorig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min personliga erfarenhet av AIO vattenkylare är inte bra. Jag hade en Corsair H115i, den lät konstigt från början och gav inte speciellt bra kylning. Hade 4st 140mm fläktar i chassit utöver vattenkylningen. Efter ca 3 månader pajade pumpen och jag bytte på garanti mot en Noctua NH-D15. Jag upplevde inte sämre tempereaturer och jag slipper oroa mig för att t.ex. en pump stannar. Luftkylning får mig att oroa mig mindre, enklare konstruktion och ska du inte överklocka speciellt mycket så keep it simple

Du kan inte få hjälp av någon att montera bara kylaren själv?

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk

tycker personligen en nzxt skulle va något då dom är sjukt snygga.

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Hjälpsam

Spontant skulle jag föreslå en Cryorig H7 om du tar det lugnt eller en H5 om du vill dra på lite.
Kompetenta och prisvärda för sitt segment.

AIO vatten är främst för att flytta värmehärden från mitten av chassit till ett luftutsläpp vilket är lämpligt i tighta chassin, men då du har en välventilerad Mechify så rekommenderar jag bra luftkylning framför AIO, avsevärt bättre kylning för pengarna och färre komponenter som kan faila.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Onödigt med en sån dyr kylare.. ta en Pure Rock, och köp Windows 10 från Ebay för typ 50:-

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Fungerar h60 v3 kylaren bra? Inskaffade den till min nya i7a

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag föreslår NH-D15 även jag,kör den själv på datorn i sign!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Skrivet av linde:

Jag föreslår NH-D15 även jag,kör den själv på datorn i sign!

Okej tänkte skaffa en sån men komplett hade erbjudande så..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

h60 håller min 8700k sval iaf har inga problem med den

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan kylare i en av mina datorer och är väldigt nöjd med den - tyst och gör sitt jobb bra, kostar inte alls mycket heller, och är relativt snygg (finns flera alternativ för färger på fläkten) om det spelar någon roll.

Jag vet inte hur det är med ditt moderkort och din processor, men min 8700k klarade -100mv offset med allt annat på Auto, och då var temperaturen väldigt bra. Jag tror att du kommer att vara nöjd med denna kylare.

Visa signatur

Acer 27" Predator XB271HU G-Sync 165Hz; AMD Ryzen 9 5900X, RTX 4090; MSI MEG X570 ACE; 32GB Corsair Vengeance @ 3400 MHz; 500 GB NVMe + 1000GB NVMe + 1000 GB SSD; Lian Li O11 ROG Edition; Custom loop EKWB, 360 PE+360 SE, Phanteks T30 + Noctua A12x25.

Permalänk

Du påpekade att Inet inte monterar kylare över 750g, det är fel. Dem monterar allting åt dig, men för att frakta en dator med en tung kylare så krävs det att du lägger cirka 500kr extra så att dem kan frakta den på pall åt dig. (Kom ihåg att prata med kundtjänst i förväg innan du beställer isåfall).