Marantz sr5006 - svagt ljud från VÄ front

Permalänk
Medlem

Marantz sr5006 - svagt ljud från VÄ front

Hej

Har en marantz sr5006 som driver 2 st ikon mk2 och en vokal mk 2 som jag är riktigt nöjd med.

Fram till för några dagar sedan var allt frid och fröjd tills jag lade märkte till att min högra front spelade högre än min vänstra. Min första tanke var att högtalaren gått, men kändes näää sällan en högtalare går sönder måste vara något annat. Så jag kopplade in min vänstra högtalare så att den blev höger i recivier och det fungerade bra. Så det utesluter att det var kablaget och högtalarna det var fel på och felet bör ligga i reciviern. Ljud finns, men inte lika högt. Har försökt kompensera ljudet i inställningar men icke.

Går det lösa på något sätt eller är det dags för att köpa en ny recivier?

Tack

Permalänk
Medlem

det är inte så att det är ljudsignalen IN som kan vara dålig? kollat det kabalget? ( om det nu är kopplat så )

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Kolla EQ också om det finns och inte bara volymerna?

Kan ju hända tex att autokalibreringen gjort en helkonstig anpassning för en akustisk feltolkning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

det är inte så att det är ljudsignalen IN som kan vara dålig? kollat det kabalget? ( om det nu är kopplat så )

Skrivet av AndreaX:

Kolla EQ också om det finns och inte bara volymerna?

Kan ju hända tex att autokalibreringen gjort en helkonstig anpassning för en akustisk feltolkning.

Hej, tack för tipsen. Jag testade att koppla bort allt kablage och kopplade in allt igen. Ingen skillnad

Stängde av EQ, ingen skillnad.

Testade att skuva upp volymen och spelade musik, på den vänstra fronten kunde jag nu höra ett skärande ljud, kopplade jag om den så att den blev höger så var allt som vanligt. Så det känns mer och mer som det är fel på receivern. Så blir nog till att byta ut, tråkigt då jag var tok nöjd med marantzen, skulle man ev kunna laga den som newbie?

Permalänk
Medlem

Laga en reciever är allt annat än lätt. Dom är modulbyggda och utan ett kopplingsschema får man ångest :). Sen omän man lyckas hitta felet är det inte säkert det är så billigt att laga så blir oftast bäst att köpa nytt.
Laga ett 2 kanals oldschool slutsteg är en dröm i jämförelse.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Aja, då blir det till att få köpa en ny då, tråkigt. Tips? Är inte sugen på att lägga ut allt för mycket just nu,så tittar lite på Onkyo TX-NR676E för ca 4000 kr. Finns massor med lull lull som jag inte är i behov av då jag inte har 4k tv och planerar inte på att köpa en de närmaste åren. Kanske man kan hitta någon vettig stärkare beg.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande fel på min Marantz, i en annan serie, där ljudet var starkare i höger . Det räckte med att nollställa den i inställningarna
Låter som att det är något annat hos dig men testa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har testat det mesta. Tror att det är ett glapp eller något i kontakten. Har provat att slå lite lätt på baksidan och då fungerar det igen och har nu fungerat i över en månad.