Byta äldre grafikkort (PCI Express 1.0)

Permalänk
Medlem

Byta äldre grafikkort (PCI Express 1.0)

Har en nu 9 år gammal dator med ett moderkort som heter Asus P5WDG2 WS Pro.
Vad jag kan se har den en grafikbuss som är PCI express 1.0.

Till det jag använder datorn funkar den kanon, har mycket ram, å SSD disk. DualCore 3,16 GHz.

Nu har grafikkortet börjat bli överhettat (datorn stänger ner ibland) å varnar för överhettning.
Har flera än ett fönster öppna för streaming (typ c-more sport) ofta och den orkar nu inte längre
med. Har fungerat bra länge även för detta men misstänker grafikkortsproblem nu. Får frysningar av
grafiken ibland allt oftare. Men som sagt den varnar för överhettat grafikkort. Fläkten funkar.

Det grafikkort jag har idag är är av typen nVIDIA GeForce 9600 GT 512MB så jag misstänker
minnesmängden där börjar bli lite på gränsen också.

Det var info, nu till frågan: nyare kort är PCI express 3.0. Passar dom på mitt moderkort eller är det olika socklar?
Eller säger det bara vilka hastigheter det klarar? Jag förstår att mitt moderkort/cpu inte kommer kunna nyttja
dessa korts kapacitet. Men passar dom ens? Min tanke är att om nyare kort går att använda att först byta
grafikkort och senare (har inte råd just nu) byta till nyare komponenter i övrigt (uppgradera MB, Minne och
CPU i ett paket) och då nyttja grafikkortet bättre.

Tack på förhand! MVH Pelle

Permalänk
99:e percentilen

PCIe är bakåt- och framåtkompatibelt, så inga problem där. Däremot har jag varit med om att BIOS på moderkort i färdigbyggda märkesdatorer vägrat acceptera ett nyare grafikkort än det som ursprungligen satt i datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Tack för snabbt svar. Datorn är helt "hembyggd" av separat köpta komponenter. Förstår vad du menar hade en Compaq märkesdator tidigare där det knappt gick å byta en pryl..... Då vågar jag köpa ett kort, huvudsak att det passar å går att använda. Kapaciteten får krämas ur bättre sen alla delar bytts. Måste börja här med felande komponenten... Kan passa på att fråga: har inte mekat så mycket med kylningen på grafikkort. Alltså kör "nödlösning" just nu typ att jag tagit av sidoplåten på datorn och har en bordsfläkt som blåser in mot undersida grafikkort. Å då funkar det "nästan"... Kan det vara värt å mecka lite med bättre kylning på grafiken? Plats finns. Inget sitter under kortet å gott om utrymme i datorlådan. Fast kanske inte värt det på ett gammalt kort?

MVH // Pelle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per_69:

Har en nu 9 år gammal dator med ett moderkort som heter Asus P5WDG2 WS Pro.
Vad jag kan se har den en grafikbuss som är PCI express 1.0.

Till det jag använder datorn funkar den kanon, har mycket ram, å SSD disk. DualCore 3,16 GHz.

Nu har grafikkortet börjat bli överhettat (datorn stänger ner ibland) å varnar för överhettning.
Har flera än ett fönster öppna för streaming (typ c-more sport) ofta och den orkar nu inte längre
med. Har fungerat bra länge även för detta men misstänker grafikkortsproblem nu. Får frysningar av
grafiken ibland allt oftare. Men som sagt den varnar för överhettat grafikkort. Fläkten funkar.

Det grafikkort jag har idag är är av typen nVIDIA GeForce 9600 GT 512MB så jag misstänker
minnesmängden där börjar bli lite på gränsen också.

Det var info, nu till frågan: nyare kort är PCI express 3.0. Passar dom på mitt moderkort eller är det olika socklar?
Eller säger det bara vilka hastigheter det klarar? Jag förstår att mitt moderkort/cpu inte kommer kunna nyttja
dessa korts kapacitet. Men passar dom ens? Min tanke är att om nyare kort går att använda att först byta
grafikkort och senare (har inte råd just nu) byta till nyare komponenter i övrigt (uppgradera MB, Minne och
CPU i ett paket) och då nyttja grafikkortet bättre.

Tack på förhand! MVH Pelle

Skrivet av Alling:

PCIe är bakåt- och framåtkompatibelt, så inga problem där. Däremot har jag varit med om att BIOS på moderkort i färdigbyggda märkesdatorer vägrat acceptera ett nyare grafikkort än det som ursprungligen satt i datorn.

Som Alling säger så bör de flesta PCI-e kort fungera utan knot.
Men det är ju inte heller någon poäng att spendera mer än en liten slant.
Kolla efter begagnade klipp, t.ex:
https://www.tradera.com/item/341372/322048002/nvidia-quadro-2...
Eller kanske rent av ett lite nyare:
https://www.tradera.com/item/341372/322184946/gigabyte-geforc...

Och om du vill känna dig lite "hands on" kan du ju alltid pillra bort kylflänsen på ditt grafikkort och byta ut kylpastan.
Den är nog stenhård vid det här laget.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Tack för svar! Jag tänker inom 6 månader uppgradera resten i datorn (MB, CPU, RAM) så gör inget om jag köper "lite för bra". Kommer ändå inte köpa nåt av de värsta korten. Men en budget på 2-2500kr till grafikkort har jag. Ska dock testa som du sa att byta kylpasta! Har silverpasta på tub hemma så det ska jag börja med! Kanske lika bra å göra på CPU med! Den har jag gjort om en gång men säkert 4-5 år sen... Grafikkortet har aldrig fått nån "kärlek" annat än dammsuga bort dammet ur fläkten....

MVH // Pelle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per_69:

@Svensktiger: Tack för svar! Jag tänker inom 6 månader uppgradera resten i datorn (MB, CPU, RAM) så gör inget om jag köper "lite för bra". Kommer ändå inte köpa nåt av de värsta korten. Men en budget på 2-2500kr till grafikkort har jag. Ska dock testa som du sa att byta kylpasta! Har silverpasta på tub hemma så det ska jag börja med! Kanske lika bra å göra på CPU med! Den har jag gjort om en gång men säkert 4-5 år sen...

MVH // Pelle

Skulle inte spenderat mer än en hundring eller 2 inklusive frakt
Men att ge grafikkort och CPU lite kärlek är ju ingen dum ide.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: börjar där! Klart överkomligt å köpa dessa begagnade kort också.... Mekargrejerna åker fram nu! Jag är van å greja med elektronik/datorer men inte så mycket på sista åren bara. Hade säkert gått å googla fram det jag funderade på. Men bättre fråga här då man vet man får "ordentliga" svar.... Kan väl låta frågan ligga ute under kvällen. Annars kan man låsa tråden enkelt? Känns inte som detta behöver bli nån lång tråd...

Permalänk
Avstängd

@Per_69: kortet du har hade det inte små oringar på baksidan för fläkten? Dessa vittrar sönder faller bort och kylkontakt med chipset försvinner.

Ett helt tyst zotac gts450 med 1gb minne har jag liggande om du vill uppgradera dvi-I, hdmi, disp.

Permalänk
Medlem

@nikitalord: ok! Demontering skall ske nu så får vi se. Pris på det kortet om det blir aktuellt?
Loggar ner ett tag nu då å kollar kortet....

MVH // Pelle

Permalänk
Medlem

Problemet löst troligen.

Ja men då har jag kommit en bit......

Grafikkortet hade helt riktigt uttorkad kylmassa mellan fläkt/cpu (bara smulor....) så det är åtgärdat! Sen satt
det små silikonmattor mot minneskretsarna. Inget fel där men bytte ut även dom mot färsk kylpasta istället.
Sen om man skruvade bort skyddsplåten ovanpå grafikkortet så såg det bra ut i kylflänsarna, men på var sida
gick 2 större luftkanaler som var helt igenbyggda av damm. Rensat. Detta såg man inte utan att demontera isär
täckplattor etc. Å vips gick temperaturen ner ordentligt!

Å sen har det nog vart en kombination av värmeproblem i datorn. Har inte kollat så ofta vilka temperaturer datorns
olika delar faktiskt visar. Men nu kollade jag innan jag började skruva och såg att CPU tempen var hög.
Närmare 90 grader trots låg belastning! Det visade sig att en plastdetalj för låsning av cpu-fläkt mot moderkortet
hade gått av! Den gick inte å laga (så en ny fläkt kan vara en god tanke) men jag kunde med andra "vanliga skruvar"
lösa detta tillfälligt. Detta ihop med ny kylpasta även där, och rengöring, så vips ner i 44 grader!

Kört igång några "streams". Körde 3 stycken samtidigt (c-more) och den jobbade på fint! Lite småstörningar som nog beror
på att ram och minne hos grafikkort används rejält då. Stängde jag en stream så rullade det på jättefint. Å tidigare idag
har jag inte kunnat köra en stream utan hack å krångel...... Men jag har nog ett lite väl svagt grafikkort med dagens mått
mätt i både kraft och minne (512MB). Men problemets akuta del löst! Tack till er som svarade.

MVH // Pelle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per_69:

Sen satt det små silikonmattor mot minneskretsarna. Inget fel där men bytte ut även dom mot färsk kylpasta istället.

Aj aj.
Utan "mattorna" kommer kretsarna inte att komma i kontakt med kylflänsen.
Det är nämligen ett mellanrum mellan kretsen om flänsen som vanlig kylpasta inte kan brygga.
Dom gör så för att själva GPUn måste ha tryck mot flänsen och det blir omöjligt/svårt att göra om flera kretsar gör samma sak.
Sen om minnena faktiskt behöver mer kylning är dom redan får via PCB'n är ju en helt annan sak

Men kul att grundproblemet är löst i alla fall

Permalänk
Medlem

Återmonterar "mattorna" mot minnena.

@Svensktiger: Ah! Jag sparade "mattorna". Alla är hela och fina. Då sätter jag dom åter i morgon! Sen efter å kört några timmar nu inser jag att fläkten nog är lite väl sliten... själva fläkten glappar lite och låter illa, blir tyst ibland, men kommer och går.... Blir nog ett nytt kort ändå med lite mer minne på ganska snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@Per_69: kortet du har hade det inte små oringar på baksidan för fläkten? Dessa vittrar sönder faller bort och kylkontakt med chipset försvinner.

Ett helt tyst zotac gts450 med 1gb minne har jag liggande om du vill uppgradera dvi-I, hdmi, disp.

Har ju fått mitt kort att fungera men fläkten är sliten... Vad vill du ha för ditt kort? Ska mixtra lite till men måste nog göra nåt fläkten hur som helst. Är ju inte värt å köpa fläkt etc antar jag. Inte lika billigt/lätt från Kina längre heller....Har jag tur har jag fläkt från nån gammalt slaktat kort, men får se om jag hittar.... Men nämn gärna vad du vill ha för ditt kort så får jag fundera!

Permalänk
Avstängd

@Per_69: Skickat PM ev har jag nog någon fläns fläkt mm

Permalänk
Medlem

Tack alla som engagerat sig/svarat! Sammanfattar kort:
- Ny kylpasta mot gpufläkten å "mattorna" åter mot minnena i komb med lite kylpasta. Temp. ner från ca 80 grader till ca 50 grader på GPU!
- En medlem påtalade privat att fläktarna skall kännas lite "glapp". Fick tips att försiktigt blåsa rent centernavet på fläkten med tryckluft å applicera (försiktigt) en droppe smörjmedel. Å sen täcka navet igen (sitter klisterlapp som skydd). Å nu är den tyst å fin!
- CPU fläkten hade ett låsben som gått av! Knappt det märktes men anläggningen blev inte korrekt! Åtgärdat och ny kylpasta. Ner från 90grader till 44grader i vila.....
- Tacksam för er som erbjudit lite delar och hela kort till vettiga pris! Skall låta datorn rulla på ett tag nu och återkommer om nåt behövs. Är ju lite väl lite minne på mitt kort ändå så det kan bli aktuellt med en "lagom" uppgradering med denna dators mått......