Permalänk
Medlem

Köpråd, 20-23k

Hej!

Är i behov av en ny dator men har aldrig haft någon vidare bra koll när det kommer till att bygga en egen. I nuläget använder jag den bara för spel, surfning och så vidare, men skulle ändå vilja ha något kraftfullt som håller framöver.

Jag har "kastat" ihop något runt den prisklassen jag kan tänka mig https://www.inet.se/produkt/b1027202/inte-den-blekaste däremot har jag som sagt ingen aning om vad som gäller när det kommer till dom individuella bitarna! Lite kort vad jag tänkt mig i alla fall:

1. SSD/vanlig hårddisk, lagom stora

2. Bra grafikkort som klarar alla spel, däremot behöver det inte vara på max

3. 16 GB ram verkar vara rekommenderat, så kör på det

4. https://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl Just nu har jag denna skärm, antar att den fungerar med vad som helst

5. Gärna en tystlåten dator överlag, alltid varit paranoid över en högljudd

Uppskattar alla som tar sig tid att hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11809727/

Snabbare, tystare och billigare. 1080 Ti är liiite onödigt för 1080p upplösning (som din skärm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rman:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11809727/

Snabbare, tystare och billigare. 1080 Ti är liiite onödigt för 1080p upplösning (som din skärm).

Tack! Snabb fundering bara, i datorbyggaren så står det "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet" och det går inte att lägga till, spelar det ingen roll?

En extra fläkt är inte något du skulle rekommendera heller?

För övrigt är det i stort sett vad jag letade efter, bra pris dessutom!

Permalänk
Medlem

Se till att välja 8700k processor, den är nyare och bättre än 6700k till typ lika pris

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eibon:

Tack! Snabb fundering bara, i datorbyggaren så står det "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet" och det går inte att lägga till, spelar det ingen roll?

En extra fläkt är inte något du skulle rekommendera heller?

För övrigt är det i stort sett vad jag letade efter, bra pris dessutom!

Moderkortets standardhastighet innebär bara högsta hastigheten minnet kommer gå i utan manuellt ställa in hastigheten. Har för mig standard är 2666MHz på det moderkortet alltså kommer kortet köra dem i den hastigheten även om minnet är snabbare från fabrik. Tror det finns en liten ruta du kan bocka i i datorbyggaren som tillåter högre hastigheter.

Jovisst lägg till en extra fläkt, skadar inte med lit extra cirkulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eibon:

Hej!

Är i behov av en ny dator men har aldrig haft någon vidare bra koll när det kommer till att bygga en egen. I nuläget använder jag den bara för spel, surfning och så vidare, men skulle ändå vilja ha något kraftfullt som håller framöver.

Jag har "kastat" ihop något runt den prisklassen jag kan tänka mig https://www.inet.se/produkt/b1027202/inte-den-blekaste däremot har jag som sagt ingen aning om vad som gäller när det kommer till dom individuella bitarna! Lite kort vad jag tänkt mig i alla fall:

1. SSD/vanlig hårddisk, lagom stora

2. Bra grafikkort som klarar alla spel, däremot behöver det inte vara på max

3. 16 GB ram verkar vara rekommenderat, så kör på det

4. https://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl Just nu har jag denna skärm, antar att den fungerar med vad som helst

5. Gärna en tystlåten dator överlag, alltid varit paranoid över en högljudd

Uppskattar alla som tar sig tid att hjälpa mig!

Använd komponentkoll.se istället. Brukar bli billigare att köpa från flera butiker. Det verkar som att priserna överlag är väldigt höga nu så jag hade väntat lite .. men här är ett exempel. RTX 2080 är snabbare än 1080Ti, även om det inte är så mycket (ännu). Det har däremot stöd för ny teknik som kan komma att göra att skillnaderna blir ännu större.

Lägg till mer lagring ifall du tycker det behövs - samt ändra chassi ifall du gärna vill ha glassida.

Jag hade som sagt väntat lite tills priserna svalnat lite och 9700K kommit ut (okt) för att köpa det istället. Det kommer däremot antagligen inte bli så stor skillnad i spelprestanda mellan 8700K och 9700K.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/b1027215/exempel
Detta är ett annat alternativ som säkert skulle funka bra för dig.
Bytte till nyaste generationens i5 istället för en 2 generationer gammal i7a samt billigare.
Bytte till ett moderkort som har användning av att CPUn är överklockningsbar. (lite dyrare).
Bytte till ett mindre nätagg, du behöver absolut inte ett nätagg på 1000w, blir också billigare.
Bytte till ett 1070TI, mest troligt mer än tillräckligt för dina behov, samt nästan halva priset.
Billigare SSD, 20GB större men samma hastighet.
Mindre HDD, 2TB istället för 4TB, dock snabbare och billigare.
Bytte även ram och cpu-fläkt till billigare men bra saker.
Bytte chassi till ett fraktal design som är ljuddämpat och har dammfilter, samt lite billigare.

Vill du ha lite snabbare ram, 4TB HDD och en i7a istället så finns detta exempel: https://www.inet.se/produkt/b1027221/exempel-2

Vill du stoppa in ett 1080TI (eller ett 2080 icke-ti för ganska likvärdig prestanda) så kan du lägga på ca 3-4,000kr på endera av exemplen. Något som mest troligt vore lite overkill för din del, samtidigt som det kanske ger lite längre livslängd.

Och självklart så går det att få hela altet lite billigare om du beställer från olika sidor där varje enskild del är billigare, eller där det finns likvärdiga produkter för ett billigare pris.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag har dessvärre inte tid att vänta på att nya delar ska släppas då min nuvarande har börjat strula rejält och jag har inga problem att betala lite mer.

Landat på detta https://www.inet.se/produkt/b1027231/

När det kommer till RAM så kommer jag inte hålla på att ställa in något själv utan det får gå på standard, har hört något om att man gärna vill köra på 2 stickor och inte 1 dock?

Extra fläkten är jag inte heller säker på men den har fått bra recensioner i alla fall!

Edit: Nu när jag ska byta dator helt och hållet, hur flyttar jag smidigast saker från min nuvarande hårddisk? Har diverse jobb, serier/film och spelrelaterade saker jag skulle vilja få med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eibon:

När det kommer till RAM så kommer jag inte hålla på att ställa in något själv utan det får gå på standard, har hört något om att man gärna vill köra på 2 stickor och inte 1 dock?

Standard för 8700K är DDR4-2666, så jag skulle föreslå att du skaffar åtminstone så snabba minnen. Att köra snabbare minnen än så kräver att man ställer in det själv som du säger. Men på Asus moderkort så innebär det att man går in i BIOS och sen väljer X.M.P.-profilen i en lista på första sidan som dyker upp, mer invecklat än så är det inte.

Och eftersom 8700K kör dual channel så vill du ha lika mycket minne i båda minneskanalerna, vilket betyder att det vettigaste så gott som alltid är att köpa ett paket med två stickor.

Skrivet av Eibon:

Nu när jag ska byta dator helt och hållet, hur flyttar jag smidigast saker från min nuvarande hårddisk? Har diverse jobb, serier/film och spelrelaterade saker jag skulle vilja få med!

Det enklaste är väl att bara koppla in den i den nya datorn och kopiera över det du vill ha.

Permalänk
Medlem

@Eibon: ja du gör som du vill men jag skulle inte betala omkring 8000 för ett gtx 1080ti när de nya generationen just har släppts.
köp ett 2080 istället, de presterar snäppet bättre än 1080ti men inte med mycket och de ligger i samma prisklass samt när det börjar komma nya spel med raytracing så har du möjligheten att använda det "med RTX 2080" sedan skulle jag välja några snabbare minnen typ i 3000MHz

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Standard för 8700K är DDR4-2666, så jag skulle föreslå att du skaffar åtminstone så snabba minnen. Att köra snabbare minnen än så kräver att man ställer in det själv som du säger. Men på Asus moderkort så innebär det att man går in i BIOS och sen väljer X.M.P.-profilen i en lista på första sidan som dyker upp, mer invecklat än så är det inte.

Och eftersom 8700K kör dual channel så vill du ha lika mycket minne i båda minneskanalerna, vilket betyder att det vettigaste så gott som alltid är att köpa ett paket med två stickor.
Det enklaste är väl att bara koppla in den i den nya datorn och kopiera över det du vill ha.

Aha ok, funkar detta bättre eller är det något annat du skulle valt? https://www.inet.se/produkt/b1027237/

#okunnig, men det är alltså bara att koppla in den gamla hårddisken och flytta saker, tack!

Skrivet av Ziggy_:

@Eibon: ja du gör som du vill men jag skulle inte betala omkring 8000 för ett gtx 1080ti när de nya generationen just har släppts.
köp ett 2080 istället, de presterar snäppet bättre än 1080ti men inte med mycket och de ligger i samma prisklass samt när det börjar komma nya spel med raytracing så har du möjligheten att använda det "med RTX 2080" sedan skulle jag välja några snabbare minnen typ i 3000MHz

Se länk ovan, är det grafikkortet du pratade om?

Permalänk
Medlem

@Eibon: jo i mina ögon ser det där bättre ut jag har bara hört bra saker om palit btw.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@Eibon: jo i mina ögon ser det där bättre ut jag har bara hört bra saker om palit btw.

Tack, kör på detta!