Permalänk
Medlem

Priskoll på grejer jag vill bli av med

Har haft en annons uppe med väldigt lite trafik. (Eller av folk som inte är seriösa)

Har lagt ut med detta priser:
Mekaniskt tangentbord: Logitech G810 Orion Spectrum - Pris: 800kr + Frakt.
Trådlös spelmus: Logitech G703 - Pris: 700kr + Frakt.
Spelmus: Zowie EC1a - Pris: 400kr + Frakt.
Spelskärm: Benq z2411z - Pris: 1500kr + frakt.

Vad skulle du säga att varje pryl är värd?

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

@Fantasy: De är värda så mycket som folk är villiga att ge. Sälj inte om de är värda mer för dig och av den anledningen inte tycker det är värt att sälja. Det är lätt att göra uppskattningar av vad saker borde vara värda för andra när det inte handlar om ens egna pengar. Ofta ligger då uppskattningarna i överkant. "vad kan någon annan tänka sig att ge, och vad kan jag själv tänka mig att ge?!"

Om vi tar skärmen exempelvis, så finns det säkert nån stackare som inte har råd med 2000:- som en ny 144Hz skärm går lös på. När jag då uppskattar vad den personen kan tänka sig att ge, så ja, möjligtvis 1500:-

Jag själv har råd med en ny skärm, så om jag skulle få för mig att köpa din, så skulle jag eventuellt kunna tänka mig att ge kanske 800 kr?! Om inte annat köper jag hellre en ny.

Felet med antaganden många kanske gör, är att de tror att det finns fler stackare där ute som är fattigare än de själva, men så är nödvändigtvis inte fallet. Många som köper begagnat, precis som jag själv, gör det för att vi är snåla... inte fattiga.

Sånt som andra har fingrat på däremot, (typ tangentbord och mus) skulle jag inte få för mig att köpa begagnat om det inte var typ gratis. Köper hellre nytt annars.

Tänk såhär: Om du gick på loppis och såg motsvarande grejer med de priserna du själv satt ut... Hade du köpt dom då?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Fantasy: De är värda så mycket som folk är villiga att ge. Sälj inte om de är värda mer för dig och av den anledningen inte tycker det är värt att sälja. Det är lätt att göra uppskattningar av vad saker borde vara värda för andra när det inte handlar om ens egna pengar. Ofta ligger då uppskattningarna i överkant. "vad kan någon annan tänka sig att ge, och vad kan jag själv tänka mig att ge?!"

Om vi tar skärmen exempelvis, så finns det säkert nån stackare som inte har råd med 2000:- som en ny 144Hz skärm går lös på. När jag då uppskattar vad den personen kan tänka sig att ge, så ja, möjligtvis 1500:-

Jag själv har råd med en ny skärm, så om jag skulle få för mig att köpa din, så skulle jag eventuellt kunna tänka mig att ge kanske 800 kr?! Om inte annat köper jag hellre en ny.

Felet med antaganden många kanske gör, är att de tror att det finns fler stackare där ute som är fattigare än de själva, men så är nödvändigtvis inte fallet. Många som köper begagnat, precis som jag själv, gör det för att vi är snåla... inte fattiga.

Sånt som andra har fingrat på däremot, (typ tangentbord och mus) skulle jag inte få för mig att köpa begagnat om det inte var typ gratis. Köper hellre nytt annars.

Tänk såhär: Om du gick på loppis och såg motsvarande grejer med de priserna du själv satt ut... Hade du köpt dom då?

Tjena tack för svaret! Så det bästa är helt enkelt en budgivning

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Skrivet av Fantasy:

Har haft en annons uppe med väldigt lite trafik. (Eller av folk som inte är seriösa)

Har lagt ut med detta priser:
Mekaniskt tangentbord: Logitech G810 Orion Spectrum - Pris: 800kr + Frakt.
Trådlös spelmus: Logitech G703 - Pris: 700kr + Frakt.
Spelmus: Zowie EC1a - Pris: 400kr + Frakt.
Spelskärm: Benq z2411z - Pris: 1500kr + frakt.

Vad skulle du säga att varje pryl är värd?

Logitech G810 Orion Spectrum skulle säga 400-500:- den har ju trots allt sålts ny för ner till 890:- flera gånger inom senaste året.
800:- plus frakten blir ju i stort sett samma pris eller högre som att köpa ett nytt när det varit nedsatt.

Logitech G703 skulle säga 400-500:- ligger på 880:- ny nu med frakten
700:- plus frakten blir ju i stort sett samma pris eller högre som att köpa ett nytt

Zowie EC1a 200-300 ligger för 649:- ny

Benq z2411z ca 1000-1500:- kanske. en gammal bugetspelskärm modell för ca 2200-2500:- när den såldes av seriösa butiker för sådär 2-3 år sedan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Man brukar i regel få ca 50% av nypriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantasy:

Har haft en annons uppe med väldigt lite trafik. (Eller av folk som inte är seriösa)

Har lagt ut med detta priser:
Mekaniskt tangentbord: Logitech G810 Orion Spectrum - Pris: 800kr + Frakt.
Trådlös spelmus: Logitech G703 - Pris: 700kr + Frakt.
Spelmus: Zowie EC1a - Pris: 400kr + Frakt.
Spelskärm: Benq z2411z - Pris: 1500kr + frakt.

Vad skulle du säga att varje pryl är värd?

Alltså dina príser är väldigt off, är det begagnad kringutrustning som du använt alltså inte bara testat någon timme eller så är det värt cirka 30-40% av nypriset

Skärmen är en budgetskärm som absolut inte är värd 1500kr... kanske 700-1000kr?

du får en likvärdig ny skärm för cirka 2000kr.

https://cdon.se/hemelektronik/acer-24-led-predator-gn246hlb-p...

av bilderna att döma i din annons så ser zowie musen rejält använd ut, den skulle jag inte betalat mer än 50kr för, kringutrustning är förbrukningsvaror men logitech grejerna såg ju helt okej ut i skicket men sänk dom till 400kr för musen och 450kr för tangentbordet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.