Blinkande skärm i olika färger efter att ha utökat RAM-minnen från 16GB till 32GB

Permalänk
Medlem

Blinkande skärm i olika färger efter att ha utökat RAM-minnen från 16GB till 32GB

Hej som titeln lyder så koommer jag inte in i Windows. Jag kan boota upp datorn o se BIOS och så vidare men det går inte in Windows.

Detta började ske efter att jag Satte i TVÅ stycken nyköpta Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB (2x8GB). De Minnen som har suttit i datorn är exakt likadana som de nya. De nya minnena är röda och de gamla svarta, produktkoden är dock exakt samma = CMK16GX4M2A2133C13R. De svarta har samma nummer fast utan R i slutet, antar att det är på grund av att de andra är röda.

Det funkar att komma in i windows med de nya minnena i moderkortet om jag använder en HDMI-Kabel direkt in i den integrerade GPUn... Är grafikkortet pajj eller vad fan har hänt? Det verkar vara GPUn då jag som sagt kommer in i WIndows via i-GPU.

All hjälp uppskattas enormt!

Setup:
MOBO: ASUS STRIX Z270E
CPU: I7 6700K
RAM: CORSAIR VENGEANCE LPX 32 GB, 2X8GB/2x8GB
GPU: Sapphire Radeon RX 580 8GB Nitro+
PSU: CORSAIR RM850X 850W

Permalänk
Medlem

Fungerar det igen om du tar ur de nya minnena? Vad händer om du endast använder de nya minnena?

Permalänk

du har inte råkat komma åt grafikkortet när du satte in minnena? se om det funkar om du tar ut och sätter in GPUn igen?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fungerar det igen om du tar ur de nya minnena? Vad händer om du endast använder de nya minnena?

Det fungerar med alla minnen i nu. Dock endast när jag använder den integrerade grafiken.
Är på jobbet just nu men ska felsöka mer senare.

Skulle det kunna vara grafikkortets drivrutin som krashar? Kanske borde testa att använda DDU..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@alex_farnstrom: För att komma åt och kunna få ut ramminnena så måste jag skruva bort fläkten på min vattenkylning och för att komma åt flläktens nedre skruvar så måste jag ta ur GPUn ur burken eftersom ajg inte kommer åt dom annars.

Funderar på om det kan vara något med nätagget...?? Det är ju dock ett 80+ guld 850W nätagg, vilket är ganska kraftigt...

Permalänk
Medlem

Verkar som att det var drivrutinerna!
Jag tog bort grafikkortsdrivrutinerna med DDU från Guru3D och valde "Clean and shutdown". Satte sedan i grafikkortet ordentligt men försiktigt, dubbelkollade även lite kablar från nätagget lite är och där.

Tack för tipsen :)! @perost @alex_farnstrom