Apple håller Ipad-evenemang den 30 oktober

Permalänk
Melding Plague

Apple håller Ipad-evenemang den 30 oktober

Elektronikjätten överraskar och anordnar ytterligare ett event. I slutet av oktober ska nya produkter avtäckas i New York, och sannolikt handlar det om uppdaterade Mac- och Ipad-modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske också nya AirPods som är smått mindre utstickande...?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Gött både behövs uppdateras. Apple Air och Macbook är idag ett hån när upplösningen inte ens är fullhd. Som denna 12 000kr och ej fullhd:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_apple-macbook-air-13-3-...

Jag tror för övrigt den nya laptopen kan bli riktigt bra för många och jag skulle kunna köpa en sådan själv om jag hade pengar på kontot.

Permalänk
Medlem

Mac mini?

Dold text

Har väntat i fyra år på detta, räknar med att bli lika besviken den här gången också. Dyker det upp en Macbook Air 13" med Retina och i5-8265U utan Touchbar så kommer plånboken gråta fram tills skatteåterbäringen.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
99:e percentilen

Nu ryker väl i värsta fall både bezels och hörlursjack på iPad Pro. Förvisso tekniskt imponerande med en heltäckande skärm – lite ”elektroniskt papper”-känsla – men kanterna är väldigt bra som ”handtag” i många lägen. Hörlursjacket använder jag sällan på mobilen numera (pga AirPods), men jag kopplar gärna in mina HD 6XX i surfplattan för lite finare lyssning hemmavid.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på en ny ipad mini, det var ett bra tag sedan förra versionen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En ny Mac Pro kanske?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Har väntat på detta i nästan ett år. Ser fram emot att byta ut min nuvarande iPad Air till en ny iPad Pro. Om ryktena stämmer så kommer detta bli rejäl uppdatering mot nuvarande iPad Pro.

Permalänk
Medlem

Hade kunnat köpa en surfplatta om det hade funnits Lightroom classic och plattan hade haft en penna. Hade varit kung. Annars tror jag inte jag behöver en.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag använder min iPad Pro 9,7" dagligen. Köpt i april 2016.
Jag kan inte riktigt tänka mig vad som skulle vara så mycket bättre så att jag skulle byta upp mig men men vi får väl se!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Batteriet i min 2015 Ipad Pro av modell större har börjat tappa mer och mer i kapacitet med tiden, nere på runt 8 timmars batteritid.
Det är utan tvekan den pryl jag använt mest sedan den landade hos mig så det är förståeligt att det börjar märkas på den. Ser fram emot att uppgradera även lagringsutrymmet ett snäpp. Dock smått orolig för att se den senaste tidens prishöjningar slå till än en gång. Går det illa så kommer priserna ju öka med minst 2000:- för alla alternativ av den större Ipaden.

Permalänk
Medlem

Använder surfplatta för glo på media och göra lite saker.
Fördel med android platta för min del pga .apk

Tycker ipad pro är en mysig platta, men aldrig i livet jag betalar 10+ papp för en platta även om 12" vore trevligt.

Värsta är om dom sätter en jävla notch på en platta, då kommer jag verkligen aldrig röra en ipad. Så mycket media man kollar på en platta och en notch, största misstaget någonsin. (tidiga rykten visade detta, men senare rykten visade utan så får hoppas på det.

Behövs inte mega tunna skärmkanter heller på en platta tycker jag då man behöver något att hålla i.

Däremot behövs bättre laddning på ipad pro, helsike vad den laddas långsamt, fruktansvärt. Mossans platta tar 100 år att ladda.
Förhoppningsvis kommer det då äntligen Iphone fick någon form av snabbladdning nu (även om den är den sämsta av alla snabbladdningar).

Får väl se hur kommande ipads blir, quad speakers är ett krav iaf för jag ska köpa en.

Permalänk
Sötast

Undrar om de uppfunnit några nya Android funktioner igen?

Permalänk
Skrivet av Rasmus123:

En ny Mac Pro kanske?

Tror den kommer någon gång under nästa år. Men de kanske har något att berätta om den.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Om ryktena stämmer så kommer detta bli rejäl uppdatering mot nuvarande iPad Pro.

Garanterat, nuvarande har ju en A10X som knappt hänger på förra årets A11.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Undrar om de uppfunnit några nya Android funktioner igen?

känns som det varit tvärtom dom senaste 10 åren faktiskt

Dustin specar macbook pro med intel i9 cpu såg jag igår

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Mac mini?

Har väntat i fyra år på detta, räknar med att bli lika besviken den här gången också. Dyker det upp en Macbook Air 13" med Retina och i5-8265U utan Touchbar så kommer plånboken gråta fram tills skatteåterbäringen.

Skrivet av Elektron:

Jag hoppas på en ny ipad mini, det var ett bra tag sedan förra versionen

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Paddor finns det gott om, i alla storlekar och prisklasser. Nu har de ju till och med uppgraderat både MBP och "soptunnan", men Mini lyser med sin frånvaro på event efter event.

Men skall jag gissa på vad jag tror är det snarare att det tar bort både Mac Mini och iPad Mini. Apple hittar alltid ett sätt att spotta kunden i ansiktet.

Permalänk
Medlem

De tar allt det gamla o sätter dit ett hjälpchip från Apple, kallar det Brand new och sätter en 1:a framför alla gamla priser...

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Samma här. Paddor finns det gott om, i alla storlekar och prisklasser. Nu har de ju till och med uppgraderat både MBP och "soptunnan", men Mini lyser med sin frånvaro på event efter event.

Men skall jag gissa på vad jag tror är det snarare att det tar bort både Mac Mini och iPad Mini. Apple hittar alltid ett sätt att spotta kunden i ansiktet.

Mycket verkar peka på att vi faktiskt kommer få se en uppdatering av Mac mini fast mer riktad åt Pro-användare, men vågar inte riktigt ta ut något i förskott. iPad mini däremot är nog ganska stendöd.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Mac mini?

Skrivet av Afrasbaba:

Mycket verkar peka på att vi faktiskt kommer få se en uppdatering av Mac mini fast mer riktad åt Pro-användare, men vågar inte riktigt ta ut något i förskott. iPad mini däremot är nog ganska stendöd.

En ny Mac Mini hade varit trevligt!
Jag bryr mig inte så mycket om storleken.
Men skulle vilja ha något kraftfullare än dagens Mac Mini utan att det hamnar i Mac Pro prisklass.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

En ny Mac Mini hade varit trevligt!
Jag bryr mig inte så mycket om storleken.
Men skulle vilja ha något kraftfullare än dagens Mac Mini utan att det hamnar i Mac Pro prisklass.

Jag håller med att mac mini för många hade varit intressant. Det jag dock förväntar mig är laptophårdvara för nästan samma pris som en laptop. Där en uppdaterad macbook bara skulle kosta bara lite mer. Och apple till denna kan göra en schysst dockningsstation med stöd för 3 skärmar etc.

Ser man runt på företag så är det laptops nästa alla köper och bättre modeller går utrusta med 6 core cpu 128GB ram, 2st nvme ssd etc. Att Apple skulle gå emot strömmen och där folk använder desktops igen känns för mig konstigt.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Nu ryker väl i värsta fall både bezels och hörlursjack på iPad Pro. Förvisso tekniskt imponerande med en heltäckande skärm – lite ”elektroniskt papper”-känsla – men kanterna är väldigt bra som ”handtag” i många lägen. Hörlursjacket använder jag sällan på mobilen numera (pga AirPods), men jag kopplar gärna in mina HD 6XX i surfplattan för lite finare lyssning hemmavid.

Jag tycker också att kanterna faktiskt fyller en funktion som handtag många gånger och i detta fall nödvändigtvis inte är något positivt. Men vi får väl vänta och se vad kommer och hur det faller ut antar jag

Hörlursjacket är ingen biggie för mig heller, men förstår absolut dilemmat. Men sitter man och myslyssnar i soffan så är adaptern inget större problem enligt mig.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Köpte min 12.9" ipad pro på Dustin med 256gb för 5.500:- på någon buggad kampanj för...2 år sedan?
Jag ser inte på något vis att den skulle kunna bli bättre, men ska bli intressant att se vad de hittar på!
Kanterna är perfekta som dom är, hoppas inte de blir mindre.
Jag har inte pillat på androidbaserade plattor sen jag köpte min första ipad(2) som jag förövrigt fortfarande har idag. Den har badat under vatten och fått skärmen krossad, men är fortfarande brukbar..
Någon som kan ge feedback om hur Samsungplattor är idag? Håller de snabbheten osv efter något/några år?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk

Intressant att se hur nya MacBook Air kommer att bli? De vill ju inte göra den för bra för att konkurrera med MacBook Pro och Macbook. Kanske utgår de från MacBook (12 tums retina skärm) men gör den tjockare med större batteri och med de drygt ett år gamla Kaby Lake Refresh processorerna - då får de en ganska billig och ganska smidig dator som inte konkurrerar för mycket med Mac Book Pro (i prestanda och skärmstorlek) eller med Macbook (i vikt och storlek). Eller också kanske de behåller dagens MacBook Air-skal men tar bort skärmkanterna så det blir en 14-tums skärm i stället. Frågan är då om de vill tillåta den få en retinaskärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Köpte min 12.9" ipad pro på Dustin med 256gb för 5.500:- på någon buggad kampanj för...2 år sedan?
Jag ser inte på något vis att den skulle kunna bli bättre, men ska bli intressant att se vad de hittar på!
Kanterna är perfekta som dom är, hoppas inte de blir mindre.
Jag har inte pillat på androidbaserade plattor sen jag köpte min första ipad(2) som jag förövrigt fortfarande har idag. Den har badat under vatten och fått skärmen krossad, men är fortfarande brukbar..
Någon som kan ge feedback om hur Samsungplattor är idag? Håller de snabbheten osv efter något/några år?

Jag äger sedan 2014 en Samsung Galaxy Tab S 10.5 och den är bra snabb för det jag gör. Kör Android Stock i version 6.0.1 på den.
Både surfandet, Youtube Whatsapp och andra grejer går bra utan att det laggar. Tom spel funkar bra på den. Hade ett bil race spel på den, vilket jag glömt namnet på som hade väldigt bra grafik och detaljer och det laggade enbart när man körde det i timmar.
Men tröttnade på spelet och avinstallerade det efter typ två år.
Att kolla på 1080p .mkv filer är hur smidig som helst.
Den ligger i stort sätt alltid på soffan i vardagsrummet och är kopplat till internet via WiFi. Min version har ochså LTE, men det har jag bara använt ett par veckor år 2015, när jag var och hälsade på familjen i Sverige vid jul och nyår. Funkade bra dock.
Den har en upplösing på 2560 X 1600 (16 : 10). Batteritiden ligger runt 5 till 6 timmar nu när man surfar och glor på serier eller Youtube. I början var Batteritiden på ungefär 6 till 8 timmar. Det tar länge innan den har laddat klart (ca 10 till 11 timmar). Men det har varit så ifrån början.

Men annars är jag väldigt nöjd med den.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Jag ska använda min iPad Air tills det går sönder. Ser ingen anledning att uppgradera.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus123:

En ny Mac Pro kanske?

De har sagt att den kommer under början av 2019, men eventuellt kan de visa den.

Skrivet av Nivity:

Däremot behövs bättre laddning på ipad pro, helsike vad den laddas långsamt, fruktansvärt. Mossans platta tar 100 år att ladda.

Nuvarande iPad Pro laddar snabbare med rätt laddare, dvs USB-C och en USB-C till lightning - sägs det. Min är för gammal för att ha den funktionen.

Skrivet av spiderweb:

Intressant att se hur nya MacBook Air kommer att bli? De vill ju inte göra den för bra för att konkurrera med MacBook Pro och Macbook. Kanske utgår de från MacBook (12 tums retina skärm) men gör den tjockare med större batteri och med de drygt ett år gamla Kaby Lake Refresh processorerna - då får de en ganska billig och ganska smidig dator som inte konkurrerar för mycket med Mac Book Pro (i prestanda och skärmstorlek) eller med Macbook (i vikt och storlek). Eller också kanske de behåller dagens MacBook Air-skal men tar bort skärmkanterna så det blir en 14-tums skärm i stället. Frågan är då om de vill tillåta den få en retinaskärm?

Det överlägset mest sannolika är att de använder skalet till nuvarande 13" Macbook Pro utan touchbar och snålar in på en del saker för att få ner priset till samma $999 som Macbook Air 13" haft i flera år nu. Med en processor med Intel HD 620 istället för den bättre Iris-grafiken, Retinaskärm fast utan HDR (som 12" Macbook), och USB-C utan Thunderbolt så har man snabbt kapat av $300 från priset att bygga den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De har sagt att den kommer under början av 2019, men eventuellt kan de visa den.

Nuvarande iPad Pro laddar snabbare med rätt laddare, dvs USB-C och en USB-C till lightning - sägs det. Min är för gammal för att ha den funktionen.

Det överlägset mest sannolika är att de använder skalet till nuvarande 13" Macbook Pro utan touchbar och snålar in på en del saker för att få ner priset till samma $999 som Macbook Air 13" haft i flera år nu. Med en processor med Intel HD 620 istället för den bättre Iris-grafiken, Retinaskärm fast utan HDR (som 12" Macbook), och USB-C utan Thunderbolt så har man snabbt kapat av $300 från priset att bygga den.

Hm, intressant. Får googla lite på det.

Rätt dyr investering om det inte gör någon skillnad då hon bara har paddan som kan ha nytta av ett sådant inköp

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Mycket verkar peka på att vi faktiskt kommer få se en uppdatering av Mac mini fast mer riktad åt Pro-användare, men vågar inte riktigt ta ut något i förskott. iPad mini däremot är nog ganska stendöd.

Ja, det har varit mycket snack om Mac mini i många år, men nu verkar det bli av och att den släpps i ny skepnad. Ska bli intressant att se vad det blir av det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Som flera redan nämnt så skulle det vara intressant med en Macbook Air med högre upplösning. Gillar min Air från 2014 men skulle gärna ha lite högre upplösning

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts