Permalänk

Ny dator - inga nätverk hittas?

Hej!

Jag har skaffat mig en stationär dator äntligen.
Provade den på plats av den jag köpte av och kom ut fint på nätet med nätverkskabel inkopplad.
Nu kom jag hem och trodde att mitt wifi skulle upptäckas av datorn, men det gjorde det inte.
Inte heller hittar den några andra nätverk utan det är ett rött kryss nere vid nätverken i högra hörnet. Windows 10.
Har testat alla möjliga knep men den lyckas inte hitta några nätverk ännu.
Vad har jag missat? Några tips?
Har gjort nätverksåterställning, avinstallerat nätverkskorten, tog även bort nåt som hette family control eller liknande. Och startat om datorn förstås.
Har säkert missat nån inställning i nätverks/delningscenter.

Tack på förhand!

J

Permalänk

Lite svårt att sätta sig närmare routern med stationär, även om det går.
Men det borde väl inte behövas, är ju nån annan inställning verkar det som, eftersom den inte hittar några nätverk alls?

Permalänk
Medlem

Är din wireless nätverkskort aktiverad? Kolla i nätverksanslutningarna.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Hej.

Stationära datorer har normalt inte möjlighet att koppla upp sig trådlöst utan t.ex. en Usb-dongel.
Jag gissar på att din dator saknar ett nätverkskort för trådlösa nätverk.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk

@Twisteddey: Ok jag får kolla upp det sen när jag kommer hem, tack för tips.
Datorn är från 2013, vet inte om det säger något om chanserna.
Jag antar att jag kanske får dra in en nätverkskabel då, eller hur fungerar en sån där donge/modell och pris på sådanal? Har snabbt bredband här i huset som jag gärna vill använda helst, och jag antar att du inte menar att jag ska ha mobilt bredband :)?

Permalänk
Permalänk
Permalänk

@Zargoz: Tack för svar! Nej, inte aktiverat, men grejen är att jag inte hittar någonstans att aktivera det, ursäkta min okunnighet.
Men inga andra nätverk hittas alltså. Se mina senaste kommentarer i tråden också.

Permalänk

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1875506

Ytterligare specs här. Ser ju ut som nätverkskort för trådlöst borde funka, eller?

Permalänk
Medlem

Det verkar som att du har trådlös nätverkskort. Kolla i enhetshanetraren ifall du har några gula frågetecken under närverksadapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

@Zargoz: Ok, nej inga frågetecken där ser jag. Du menar under nätverkskort?

Permalänk
Medlem

@Freelance Par:

Ja, vad har du för namn där?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Ja det ser ut som att datorn har trådlöst nätverk. Vet du om förra ägaren körde med wifi och om det fungerade? Om du kör internetdelning på telefonen? Ser du det nätverket?

Permalänk
Medlem

Någon Wi-Fi antenn på baksidan av chassit? Gissar iaf att man inte använder interna antenner på ett plåtchassi.
Kan ju hända att förra ägaren kasserat wifi-kortet.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk

Tack för era svar.
Jag har kört med den bärbara några veckor, men nu tänkte jag prova att ta tag i den stationära igen.

När jag går in i enhetshanteraren så ser jag inget nätverkskort alls där(!). Det tyder väl på att den inte har det alls då eller?
Jag provade nyss precis att göra en nätverksåterställning för att se om något ändras, men det ser likadant ut fortfarande, dvs "Inte ansluten - inga nätverk hittas".

Tidigare ägaren var inte så kunnig om datorer, men har tydligen använt en d-linkgo wireless N150 easy usb adapter.
Märkligt detta, ser ju som sagt ut som om jag skulle kunna surfa trådlöst med denna modell.
Vad kan jag ha missat?

Tack på förhand!

Permalänk

Uppdatering: Nu syns nätverkskorten i enhetshanteraren, men inga kryss eller rött där. Så det ser ju ut som om allt borde vara i ordning där då. Det översta heter "realtek, pcie gbe family controller". kan det vara något jag måste avaktivera som stör?

Permalänk

Felsökning säger anslut en ethernet kabel till den här datorn. En nätverkskabel är inte korrekt ansluten eller så är den skadad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freelance Par:

Uppdatering: Nu syns nätverkskorten i enhetshanteraren, men inga kryss eller rött där. Så det ser ju ut som om allt borde vara i ordning där då. Det översta heter "realtek, pcie gbe family controller". kan det vara något jag måste avaktivera som stör?

Det kan vara Windows som muppar sig. Har du möjlighet så tanka ner typ ubuntu linux iso-filen och gör en bootbar USB pinne med den, och kör LIVE - dvs utan att installera något. När du har startat upp ifrån pinnen så kan du pröva om du hittar det trådlösa nätverket där.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Är det en helt nyt dator du precis har installerat Windows på så behöver du nog drivrutiner till ditt nätverkskort. Så kolla namnet på moderkortet och gå in på hemsidan och ladda hem dem där.

Permalänk

@Louwsy Shroom: Ok. Tack för tips. Det låter avancerat. Är ingen expert. Kan återkomma till det om inget annat funkar.

Permalänk

@Trackmaster: Tack för svar! Det är en dator från 2013 som uppdaterats av förra ägaren från win 7 eller 8 till win 10.
Gör det någon skillnad i ditt svar, eller ska jag kolla upp det tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freelance Par:

@Trackmaster: Tack för svar! Det är en dator från 2013 som uppdaterats av förra ägaren från win 7 eller 8 till win 10.
Gör det någon skillnad i ditt svar, eller ska jag kolla upp det tycker du?

Du ska helt klart kolla upp det. In på din bärbara, sök på moderkortets modellnamn och ladda hem drivisar för win10. Windows 10 hittar väldigt sällan drivisar för nätverkskort har jag märkt. Byggde precis en burk för en vän där vi var tvungen att gå det hållet eftersom MSI väljer att fortfarande skicka med CD-Skiva med drivrutiner. (Vem har en CD-spelare idag? )

Permalänk

@Trackmaster: Tack. Försökte leta upp modell på moderkort men hittar inget. Borde inte det finnas i själva datorn någonstans?
Om jag inte får igång det tror du då att en trådlös usb anslutning kommer att lösa problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freelance Par:

@Trackmaster: Tack. Försökte leta upp modell på moderkort men hittar inget. Borde inte det finnas i själva datorn någonstans?
Om jag inte får igång det tror du då att en trådlös usb anslutning kommer att lösa problemet?

Det borde stå på morderkortet i sig annars om du öppnar sidan på datorlådan.

Permalänk

@Trackmaster: Ok, tack. Jag kollar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Freelance Par:

@Trackmaster: Tack. Försökte leta upp modell på moderkort men hittar inget. Borde inte det finnas i själva datorn någonstans?
Om jag inte får igång det tror du då att en trådlös usb anslutning kommer att lösa problemet?

Du behöver köpa antingen en USB dongle eller ett WLAN nätverkskort om du vill kunna koppla upp dig mot ett trådlöst nätverk.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Ok. Tack. Finns det en variant man sätter i usb port och en annan i nätverkskabeluttaget? Vart installeras nätverkskortet? Hur kan du veta att det inte funkar utan? Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Freelance Par:

Ok. Tack. Finns det en variant man sätter i usb port och en annan i nätverkskabeluttaget? Vart installeras nätverkskortet? Hur kan du veta att det inte funkar utan? Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Det är antingen via USB port eller som ett instickskort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Ok. Måste kolla om plats kanske finns för sånt kort. Vilken är snabbast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Freelance Par:

Ok. Måste kolla om plats kanske finns för sånt kort. Vilken är snabbast?

Skickades från m.sweclockers.com

Modeller som stödjer 5GHz bandet är snabbast. Instickskort är att föredra då dom inte blir lika varma som en USB dongle kan bli. Vilken modell du sen ska köpa beror helt på vad för router du har.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|