Nano via Putty har dålig radsync

Permalänk

Nano via Putty har dålig radsync

Kopplar upp mig ofta mot remote RPI:er med Putty. Väl inne använder jag nano och editerar script. Det är dock en plåga och stor risk att scriptet blir helt galet för raderna är inte i sync. Jag kan inte beskriva hur nano ser ut i Puttyn men ni som råkat ut för det vet vad jag menar.
Cursorn målar övre raden i scriptet i rad nr 2 på skärmen ser det ut som.
Vet nån vad man kan göra åt det?

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att ändra din terminal type string under connection -> data.

Värden du kan prova är tex ”putty”, ”linux”, ”xterm” och se om det gör någon skillnad.

Ett annat alternativ vore att redigera scripten med en lokal texteditor via winscp.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Prova att ändra din terminal type string under connection -> data.

Värden du kan prova är tex ”putty”, ”linux”, ”xterm” och se om det gör någon skillnad.

Ett annat alternativ vore att redigera scripten med en lokal texteditor via winscp.

Tack för tipset. Ska absolut prova det.

Winscp använder jag också men det är mest för filkopieringar. Fördelen med Putty är att du kan köra CLI-kommando. Det kan man väl inte med Winscp? Eller? Har den nån inbyggd terminal?

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att skicka kommandon från winscp också, för att starta om någon tjänst efter redigering tex.

https://winscp.net/eng/docs/remote_command

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det går att skicka kommandon från winscp också, för att starta om någon tjänst efter redigering tex.

https://winscp.net/eng/docs/remote_command

Skickades från m.sweclockers.com

Aa..den är dock inte alltid interaktiv som jag såg när jag skumläste. Ska den vara det så aktiverar den Putty. He he.
Jag kollade lite alternativ till Putty; SmarTTY. Är det nåt du jobbat med?

Permalänk
Medlem

vad får du för output på echo $TERM

Permalänk
Medlem

För att ändra i script och andra större textfiler så är det oftast bättre att editera dom lokalt i en grafisk texteditor för att sedan kopiera dom till rätt plats på Raspberry.
Jag brukar köra atom med remote-sync. då kopieras automatiskt filerna till rätt ställe varje gång du sparar.
Sedan brukar jag ha en terminal(tex. putty) som jag kan köra själva scriptet med.

Ett annat alternativ är git. Detta passar lite större projekt med fler filer. då kan du antingen editera rakt i webguit eller pusha på en dator för att sedan köra pull på Raspberry eller annan dator.

Ett tredje tips är att lära dig vim I stället för Nano. kommer spara dig mycket tid i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av purjo88:

För att ändra i script och andra större textfiler så är det oftast bättre att editera dom lokalt i en grafisk texteditor för att sedan kopiera dom till rätt plats på Raspberry.
Jag brukar köra atom med remote-sync. då kopieras automatiskt filerna till rätt ställe varje gång du sparar.
Sedan brukar jag ha en terminal(tex. putty) som jag kan köra själva scriptet med.

Ett annat alternativ är git. Detta passar lite större projekt med fler filer. då kan du antingen editera rakt i webguit eller pusha på en dator för att sedan köra pull på Raspberry eller annan dator.

Ett tredje tips är att lära dig vim I stället för Nano. kommer spara dig mycket tid i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Sist skulle jag ändra i crontab m.h.a Putty. Inte lyckat ska jag säga dig. Hur som helst, ändrar jag i större filer så använder jag Winscp. Det är under detta "normala" terminal-jobb som jag måste ibland använda nano. Då blir det problem. Du säger vim. Ja, jag har sneglat på vim och tänkt att jag ska ge mig i kast med den editorn. Kanske dags nu? I och för sig är väl inte det säkert att den visar upp sig korrekt i Puttyn?

Jag vet inte vad atom är för nåt. Jag anar vad remote-sync är. rsync via ssh?
Min kunskap rörande Linux/RPI har skett genom korvstoppning, tvång och kniven-mot-strupen-jobb. Jag krattar ihop min kunskap så sakteliga. Mycket stimulerande.

Permalänk
Skrivet av Undie:

vad får du för output på echo $TERM

Jag kopplade upp mig mot RPI:n via Putty nu. Det som rapporteras tillbaka är 'xterm'.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Prova att ändra din terminal type string under connection -> data.

Värden du kan prova är tex ”putty”, ”linux”, ”xterm” och se om det gör någon skillnad.

Ett annat alternativ vore att redigera scripten med en lokal texteditor via winscp.

Jag testade en hel del olika inställningar på Puttyn (startad i Windows-miljö). Kopplade upp mig, begärde "crontab -e" och testade. Inga inställningar avseende terminaltyp etc. hjälpte. Sen bytte jag "Remote char set:" från ISO-8859 till UTF-8 och DÅ presenterades nano rätt via Puttyn. Tack G-G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Jag testade en hel del olika inställningar på Puttyn (startad i Windows-miljö). Kopplade upp mig, begärde "crontab -e" och testade. Inga inställningar avseende terminaltyp etc. hjälpte. Sen bytte jag "Remote char set:" från ISO-8859 till UTF-8 och DÅ presenterades nano rätt via Puttyn. Tack G-G.

Nu har du fått svar på din fråga, personligen har jag kommit att skippa Putty helt när jag sitter i Win10 och kör istället med linux subsystem och Ubuntu i helskärm, känns betydligt rappare att bara SSH:a in från W10 än att gå via Putty .

Putty kör jag numera bara från Win7.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Aa..den är dock inte alltid interaktiv som jag såg när jag skumläste. Ska den vara det så aktiverar den Putty. He he.
Jag kollade lite alternativ till Putty; SmarTTY. Är det nåt du jobbat med?

Jag kan rekommendera Bitvise SSH.

https://www.bitvise.com/ssh-client-download

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jag installerade och testade Bitvise. Ett klart lyft. Har inte greppat alla möjligheter men bara att det dyker upp en dialog för filhantering gör ju att WinSCP inte alltid behövs.

Permalänk
Medlem

Jag slutade använda putty för bra länge sedan nu. Har nyttjat cmder sedan en tid tillbaka, där jag nu tillsammans med WSL kan få en rätt smutt upplevelse (lite ändringar bland konfiguration).

Ska också förtydliga att jag sällan använder något grafiskt när jag ska nå någon server eller annan resurs över SSH (så mycket default som det bara går)