Permalänk

4 ddr4 stickor i dual channel?

Hej! Jag har en dator med 8gb ddr4 2666mhz i form av 2x4gb-stickor. Under den senaste tiden har jag dock märkt att jag behöver mer ram och tänkte därför uppgradera till 16gb. Så vad jag undrar är om jag kan köpa ett till paket med 2x4gb ram från samma tillverkare med exakt samma hastighet o.s.v utan att uppleva sämre prestanda för att jag har ett dual channel moderkort?

Tack på förhand för svar!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av TimmyDaPro:

Hej! Jag har en dator med 8gb ddr4 2666mhz i form av 2x4gb-stickor. Under den senaste tiden har jag dock märkt att jag behöver mer ram och tänkte därför uppgradera till 16gb. Så vad jag undrar är om jag kan köpa ett till paket med 2x4gb ram från samma tillverkare med exakt samma hastighet o.s.v utan att uppleva sämre prestanda för att jag har ett dual channel moderkort?

Tack på förhand för svar!

Yes,
Det fungerar alldeles utmärkt att göra så.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Yes,
Det fungerar alldeles utmärkt att göra så.

Tack så mycket, då blir det väl ett till 2x4gb paket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@TimmyDaPro: Dual channel hänvisar till hur många minneskanaler processorn har, inte hur många minnesstickor som används. För att utnyttja dual channel fullt ut så är kravet att båda kanalerna har lika mycket minne, så du kan köra t.ex. 1x4 + 1x4, 2x4 + 2x4 eller t.o.m. 1x8 + 2x4. Fyra 4GB-stickor kommer alltså troligtvis fungera utmärkt.

Permalänk
Skrivet av perost:

@TimmyDaPro: Dual channel hänvisar till hur många minneskanaler processorn har, inte hur många minnesstickor som används. För att utnyttja dual channel fullt ut så är kravet att båda kanalerna har lika mycket minne, så du kan köra t.ex. 1x4 + 1x4, 2x4 + 2x4 eller t.o.m. 1x8 + 2x4. Fyra 4GB-stickor kommer alltså troligtvis fungera utmärkt.

Ok, då vet jag. Tack så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma "tillverkare" är inte alltid samma chip-tillverkare.
Säkrast är väl att köpa exakt samma modellnummer även om det inte heller alltid ger samma produkt.
Säkrast är också att läsa moderkortets manual om 4 stickor av den modellen stöds.

Samma hastighet är inte heller nödvändigtvis den rätta vägen att gå.
En på pappret "bättre" produkt skulle också kunna köras i långsammare hastighet och därmed komplettera de du redan har.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N