Permalänk

Seg gaming dator

Hej! Jag valde att ominstallera min windows 10 home. Innan de beslutet så har Windows fungerat hur bra som helst men kände för en ren installation, program startades på mindre än 30 sec, själva windows uppstarten tog inte mer än 30 sec. Laddade ner spel på steam osv på stabilt läge.

Efter installationen så har datan blivit väldigt segt, jag installerar mitt OS i min SSD Kingston SV300S37A120G (120GB) som vanligt då. Jag har installerat hela Intel processor, moderkortet, asus drivrutiner för grafikkort samt geforce experience.

När jag startat datorn så tar det inte mer än 30 sec, men när jag väl är inne på Windows /skrivbordet så kan det ta ungefär 5min för att få igång steam, 2-3min för origin osv, Chrome tar ungefär 10minuter sedan 2-3 minuter för att besöka någon hemsida. Jag har 250/100 bredband.

Jag har kört en SFC scan, även Dism scan. Jag har aktiverat alla 4 kärnor för processorn samt utnyttjar hela ram 16gb.

Set up

GTX 1060 ASUS 6GB
Corsair CX600M
MB: B85-G43 GAMING
Intel i5-4670k 3,40GHz
16GB ram
SSD Kingston 120GB + HDD 1000GB

Permalänk
Medlem

Har du gjort en windows update?

Har du kollat så att disken mår bra?

Hur "aktiverade" du 4 kärnor för processorn? Det sköter den ju själv

Permalänk
Skrivet av evirob:

Har du gjort en windows update?

Har du kollat så att disken mår bra?

Hur "aktiverade" du 4 kärnor för processorn? Det sköter den ju själv

Det pågår en sista uppdatering just nu fast denna är då jag manuellt sökt efter uppdatering. Ja, jag har laddat ner programmet specifikt för Kingston och allt ser bra ut. Jaha ok, för när jag sökte på msconfig så var det siffran 1 på kärnor och en tom grå ruta på Ram minne

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Jaha ok, för när jag sökte på msconfig så var det siffran 1 på kärnor och en tom grå ruta på Ram minne

"Number of processors" i msconfig ska inte vara ikryssad, och då kvittar det vilket värde den står på eftersom det ändå ignoreras. Det är ett vanligt men felaktigt "tips" att ställa in antalet kärnor där, men Windows använder som som sagt alla kärnor som standard. Det enda du kan göra i msconfig är att begränsa antalet kärnor.

Men jag ser att ditt moderkort tyvärr har ett Killer nätverkskort. Se till att du inte har Killer Network Manager installerat då, eftersom det programmet är ökänt för att läcka minne som ett såll. Du kan i så fall avinstallera det och installera endast drivrutinen från MSIs hemsida. Fast det borde inte påverka datorn direkt när den startat, utan göra datorn långsammare med tiden.

Du kan även testa att installera "Intel Chipset Driver" från MSIs hemsida för moderkortet, ifall Windows inte lyckats göra det själv.

Något annat du kan testa är att dra ner CrystalDiskMark och benchmarka SSDn.

Permalänk
Skrivet av perost:

"Number of processors" i msconfig ska inte vara ikryssad, och då kvittar det vilket värde den står på eftersom det ändå ignoreras. Det är ett vanligt men felaktigt "tips" att ställa in antalet kärnor där, men Windows använder som som sagt alla kärnor som standard. Det enda du kan göra i msconfig är att begränsa antalet kärnor.

Men jag ser att ditt moderkort tyvärr har ett Killer nätverkskort. Se till att du inte har Killer Network Manager installerat då, eftersom det programmet är ökänt för att läcka minne som ett såll. Du kan i så fall avinstallera det och installera endast drivrutinen från MSIs hemsida. Fast det borde inte påverka datorn direkt när den startat, utan göra datorn långsammare med tiden.

Du kan även testa att installera "Intel Chipset Driver" från MSIs hemsida för moderkortet, ifall Windows inte lyckats göra det själv.

Något annat du kan testa är att dra ner CrystalDiskMark och benchmarka SSDn.

Yes jag återställde nu till standard på MSconfig.
Jag har installerat Killer Networks via MSI hemsida.
Chipset driver redan installerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Yes jag återställde nu till standard på MSconfig.
Jag har installerat Killer Networks via MSI hemsida.
Chipset driver redan installerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs hans post igen han skriver "...Se till att du INTE har Killer Network Manager..."

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Skrivet av Mordin:

Läs hans post igen han skriver "...Se till att du INTE har Killer Network Manager..."

Jo men han skrev installera endast från MSI hemsida och länkade länken! Utan programmet har jag inget internet ju..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Jo men han skrev installera endast från MSI hemsida och länkade länken! Utan programmet har jag inget internet ju..

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har du ju SSD, men normalt annars finns en massa diskaktivitet och processer som begränsar den allmänna prestandan den första tiden efter nyinstallationer. Om du precis gjort installationen kan du ju åtminstone låta datorn stå och gå ett antal timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Jo men han skrev installera endast från MSI hemsida och länkade länken! Utan programmet har jag inget internet ju..

Skickades från m.sweclockers.com

Nu tvivlar jag på att det är ett program från MSI som stör ut hela datorn. Men vill man vara petnoga så installera den som heter "(driver only)" åtminstånde så bör du slippa Network Manager iaf

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Skrivet av Mordin:

Nu tvivlar jag på att det är ett program från MSI som stör ut hela datorn. Men vill man vara petnoga så installera den som heter "(driver only)" åtminstånde så bör du slippa Network Manager iaf

https://i.imgur.com/BnvK8Rj.png

Ok, redan gjort! Men alltså jag gick in i BIOS set up, där inne står det cpu temperatur 100C, motherboard 30C

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Ok, redan gjort! Men alltså jag gick in i BIOS set up, där inne står det cpu temperatur 100C, motherboard 30C

Ok, där har du nog problemet i så fall, processorn blir så varm att den blir tvungen att klocka ner sig. Lite underligt att det uppstått vid en ominstallation, men det kan ju vara ett rent sammanträffande. Du får helt enkelt kontrollera så att kylaren inte lossnat, är det en kylare med push-pins så kan det hända att någon av pinnarna lossnar så att kylaren får dålig kontakt. Är det däremot en vattenkylare du har så har troligtvis pumpen gått sönder.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ok, där har du nog problemet i så fall, processorn blir så varm att den blir tvungen att klocka ner sig. Lite underligt att det uppstått vid en ominstallation, men det kan ju vara ett rent sammanträffande. Du får helt enkelt kontrollera så att kylaren inte lossnat, är det en kylare med push-pins så kan det hända att någon av pinnarna lossnar så att kylaren får dålig kontakt. Är det däremot en vattenkylare du har så har troligtvis pumpen gått sönder.

Det är en vanlig kylare och fläkten snurrar som vanligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Det är en vanlig kylare och fläkten snurrar som vanligt...

Och du är säker på att den sitter fast ordentligt som den ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Det är en vanlig kylare och fläkten snurrar som vanligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan dra bort kylaren och den snurrar som vanligt sålänge sladden är ikopplad... Det du vill göra är att se till att kylaren sitter fast ordentligt. lossa den och sätt dit den igen, känn efter på alla kanter att den sitter ordentligt fast.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Skrivet av klotim:

Du kan dra bort kylaren och den snurrar som vanligt sålänge sladden är ikopplad... Det du vill göra är att se till att kylaren sitter fast ordentligt. lossa den och sätt dit den igen, känn efter på alla kanter att den sitter ordentligt fast.

Ska det visas i BIOS board Explorer att cpu fan1 är ikopplad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian995:

Ska det visas i BIOS board Explorer att cpu fan1 är ikopplad?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om sladden är inkopplad där!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB