Någon som provat att blanda till högkontrastfärg för projektorduk?

Permalänk
Medlem

Någon som provat att blanda till högkontrastfärg för projektorduk?

Vet att det kanske inte är rätt forum, men ändå...
Folket på minhembio tycks vara för lata och köper hellre react 3.0 rakt av istället för att ge sig ut i DIY-djungeln.
Black Widow Ultra är en gammal långkörare som tycks ändras över tid eftersom innehållet i färgburkar kan ändras med tiden, så jag hittar inget tillförlitligt recept med färg som går att få tag i från Sverige. Har läst på minhembio om folk som blandat alcro metall dekorfärg silver med vanlig vit matt takfärg 50/50 och fått likvärdig prestanda som React (påstår dom). Men inga mätningar har gjorts och jag går inte ut och köper en burk färg för 1500:- när jag inte vet om resultatet blir bättre än vanlig grå duk som jag har idag.

Finns det någon här som intresserat sig för detta och själva provat måla en högkontrastskärm/duk för projektorn?
För mig är det viktigt att vitt inte är mörkare än på en vit duk eller att nyanser i det svarta krossas totalt. Min gråa duk har vanlig 0.8 gain och känns livlös jämfört med vit dukfärg, men rummet är absolut sämsta tänkbara för projektor så jag behöver ALR-egenskaper.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Problemet med DIY-projekt är att de tenderar att vara det bästa någonsin. Man har ju gjort det själv!

Mig veterligen finns det ingen som verkligen satt sig ned och jämfört med exempelvis färgen förändras och hur ljus reflekteras. Det kräver rätt mycket kunskap och avancerad utrustning för att mäta hur ljus reflekteras från en yta och därigenom kvantifiera någon form av resultat. Ämnet för vad som utgör en bra projektionsyta är i alla fall tillräckligt komplicerat för att jag utan vidare kan säga att det handlar om så mycket mer än att blanda färgburkar.

En neutralt grå duk är generellt ingen bra idé. Det hade sin plats en gång i tiden när projektorerna var dåliga och den största bristen var en alldeles för ljus svärta i ett kolsvart rum. Men i ett ljust rum eller för den delen halvmörkt rum tar en neutralgrå duk bort det som ögat ankrar bildintrycket efter: ljusstyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Chris_Kadaver: Problemet med DIY-projekt är att de tenderar att vara det bästa någonsin. Man har ju gjort det själv!

Mig veterligen finns det ingen som verkligen satt sig ned och jämfört med exempelvis färgen förändras och hur ljus reflekteras. Det kräver rätt mycket kunskap och avancerad utrustning för att mäta hur ljus reflekteras från en yta och därigenom kvantifiera någon form av resultat. Ämnet för vad som utgör en bra projektionsyta är i alla fall tillräckligt komplicerat för att jag utan vidare kan säga att det handlar om så mycket mer än att blanda färgburkar.

En neutralt grå duk är generellt ingen bra idé. Det hade sin plats en gång i tiden när projektorerna var dåliga och den största bristen var en alldeles för ljus svärta i ett kolsvart rum. Men i ett ljust rum eller för den delen halvmörkt rum tar en neutralgrå duk bort det som ögat ankrar bildintrycket efter: ljusstyrkan.

Jag hittar bara riktigt gamla trådar på avforums där mätningar av vitt och färger gjordes med första versionen av "black widow", därefter har jag mest stött på kvacksalvare på youtube. Jag har så dåliga förutsättningar i mitt rum att jag måste se efter alternativ till vit duk. Takhöjden är bara 215cm ungefär. Duken har inte ens en meter till sidoväggarna. Taket vitt, väggarna vita och ljust golv. Dessutom är det bara 3,5 meter till bakre väggen som också är vit. Jag köpte på kul jysks rullgadrin "tomma" efter att någon på minhembio gjort en tråd om att baksidan påminde om högkontrast silverdukar. Faktum är att vitt ser lika vitt ut som på bakre väggen som är vit tillskillnad från min gråa duk. Svart är mörkare än på den grå och ger betydligt mer tryck i färgerna. Meen materialet är inte lämpligt som duk av flera skäl och ger för mycket hotspot i mitten. Däremot känns det som att det borde att gå att få till en bättre kompromiss som i mitt rum ändå fungerar bättre än det jag har i dagsläget. Sen är det säkert ett jävla jobb att ta fram. Är inte ute efter ett perfekt resultat som motsvarar de bästa dukarna som finns. Men lite högre kontrast med bevarad vitt hade inte varit fel. Såg att dom i USA på amazon har Carls ALR silver material. 1500:- för 150". Det verkar inte stöta bort ströljus som "riktiga dukar" men verkar kunna återge både svart och vitt i nedsläckt obehandlade rum med dåliga förutsättningar, och det är väl egentligen något i den stilen jag är ute efter. Du har ingen koll på något liknande som säljs i Sverige men som inte kostar i samma krokar på react? Carls är silvergrå med gain på 1.5. Jag har inte sett något sånt i Sverige som inte är svindyrt. Det är därför jag överväger att ge mig in på det här spåret.

Update:
Kanske ska försöka mig på något i den här stilen istället. Inte alls så uppenbar hotspot eller vit som är totalt off som jag kanske hade väntat mig. Nu går det kanske inte att avgöra efter att ha filmat än vägg, men resultatet är sannolikt roligare än en grå duk i mitt minst sagt olämpliga rum.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tjena,

Hittat någon lösning på ditt problem ännu?
Jag har skaffat mig en Laser projektor så jag är också ute efter en bra duk.
Inte så sugen på att lägga ut 25.000 för en duk om jag ska vara ärlig.

Finns Elite Screen, men kommit över ett Kinesiskt märke XY Screen. Verkar vara helt okey. Dock så kostar dom också en hel del efter mailkonversation med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hostis:

Tjena,

Hittat någon lösning på ditt problem ännu?
Jag har skaffat mig en Laser projektor så jag är också ute efter en bra duk.
Inte så sugen på att lägga ut 25.000 för en duk om jag ska vara ärlig.

Finns Elite Screen, men kommit över ett Kinesiskt märke XY Screen. Verkar vara helt okey. Dock så kostar dom också en hel del efter mailkonversation med dom.

Njaej. Jag har faktiskt skrivit lite med killen i videon ovan som delat med sig av färgmixen. Antar att färgerna går att beställa från USA om man hittar en butik som skeppar hela vägen hit. Har lagt projektet lite på paus. Man får nog räkna med ganska duktig hotspot i mitten av bilden med den där typen av väggfärg, men jag tror ändå man blir nöjd om man har överseende med detta med tanke på att det inte kostar många kronor och dessutom kan projicera direkt på väggen. Min biogrotta är för närvarande i en stuga med två rum 2x13kvm. Så den är långt ifrån optimal för projektor och duk, därav min idé om högkontrastfärg. Jag pendlar lite mellan att skrida till verket eller lägga ner idén och nöja mig med typ en 65" TV istället. Men nu när du har skrivit så kanske jag kan ta upp tråden igen. Hade nästan glömt bort mina planer och nu börjar det bli väder ute till att kunna måla. Planen är i så fall att måla en plywoodskiva som blir strax under 100".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...