Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast de använder ju diverse företag och bulvaner, så det räcker inte att veta vem som är den som tvättar pengar. Är inte oligarkers personliga konton det handlar om.

Haha, nä det förstår jag också ..

Men det går ju att spåra/granska pengar/transaktioner. Hur tror du annars vi läser om det i nyheterna?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Haha, nä det förstår jag också ..

Men det går ju att spåra/granska pengar/transaktioner. Hur tror du annars vi läser om det i nyheterna?

Fast det är ju sånt som görs flera år i efterskott.

Permalänk
Medlem

Är väl halvnöjd med Handelsbanken. Stannar dock för att jag inte orkar hålla på med byten och för att jag tycker att mobilappen är bra (har inget att jämföra med).

Sparar ändå allt på Avanza, så det enda jag bryr mig om egentligen är väl en bra app. Kundtjänsten har varit rutten dom två gångerna jag varit i kontakt med den däremot (på xx antal år).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar sedan ett par månader tillbaka, betydligt bättre kundtjänst och man har faktiskt förmåner att vara kund till skillnad från swedbank som har inga samt att de tar avgift på de massa saker som kort, rådgivning etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Länsförsäkringar alla dagar i veckan. Landsförrädarna Nordea hoppas jag ingen jävel vill ta i med tång ens. Värdelös nätbank har de också som är nere titt som tätt, och snorkig otrevlig personal. Nordea är sämst.

Deras aktie är guld just nu dock 😎
Hade jag ägt ett företag hade jag flytt Sveriges skyhöga skatter också, speciellt då regeringen vill öka ännu mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Deras aktie är guld just nu dock 😎
Hade jag ägt ett företag hade jag flytt Sveriges skyhöga skatter också, speciellt då regeringen vill öka ännu mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är olika sätt att se på det. Jag ser det snarare som att vill man inte vara med och solidariskt bidra till vårt Svenska samhälle så behöver man inte heller ha del av Svenska pengar, men då är vi inne på politik och sådanna diskussioner hör inte hemma på Sweclockers.

Dock så har det ju framkommit att även Nordea tvätrar pengar, så frågan är hur stabil deras aktie blir i längden.

Fick förresten återbäring från Länsförsäkringar för ett tag sedan. Det hände aldrig när jag hade Nordea, eller ska man kanske säga Mordea nu när det framkommit att de hjälper mördare att tvätta pengar?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fick förresten återbäring från Länsförsäkringar för ett tag sedan. Det hände aldrig när jag hade Nordea, eller ska man kanske säga Mordea nu när det framkommit att de hjälper mördare att tvätta pengar?

Det är ju logiskt. Då de inte är kundägda så ger de återbäringen (avkastningen) till ägarna och inte kunderna. Men detta är lätt löst, bara köp aktier i banken istället för att spara på konto så får du återbäring på alla banker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det är ju logiskt. Då de inte är kundägda så ger de återbäringen (avkastningen) till ägarna och inte kunderna. Men detta är lätt löst, bara köp aktier i banken istället för att spara på konto så får du återbäring på alla banker.

Skickades från m.sweclockers.com

De lämnar €0,69 i utdelning. Det är väldigt lite jämfört med återbäringen man får. Visst, det går att "lösa" genom att köpa ett groteskt stort antal aktier i banken men det kostar ju pengar. Att få utdelning från Länsförsäkringar kostar gratis.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De lämnar €0,69 i utdelning. Det är väldigt lite jämfört med återbäringen man får. Visst, det går att "lösa" genom att köpa ett groteskt stort antal aktier i banken men det kostar ju pengar. Att få utdelning från Länsförsäkringar kostar gratis.

Vad tror du återbäringen kommer från då? Inte kommer den väl sig av att kunderna betalar för höga försäkringspremier och på så sätt lånar ut pengar till försäkringsbolaget räntefritt i ett par år?

Vad är bäst, att betala lite mindre för en försäkring och inte få någon återbäring eller att betala för mycket och få tillbaka en del av pengarna två år senare?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad tror du återbäringen kommer från då? Inte kommer den väl sig av att kunderna betalar för höga försäkringspremier och på så sätt lånar ut pengar till försäkringsbolaget räntefritt i ett par år?

Vad är bäst, att betala lite mindre för en försäkring och inte få någon återbäring eller att betala för mycket och få tillbaka en del av pengarna två år senare?

Är det verkligen dyrare? Vi har hemförsäkring och bilförsäkring hos länsförsäkringar och sist jag kollade så var de bland de billigaste om man även har deras banktjänster.

En rak fråga i så fall: Vilka andra försäkringsbolag är billigare än länsförsäkringars försäkringar om man räknar in att man har bank hos dem?

Om du istället menar att det hade blivit billigare utan återbäring, så är det ju i så fall rent hypotetiskt eftersom de redan är billigast, så hur mycket billigare det i teorin skulle kunna bli är omöjligt att veta då det saknas alternativ. Så så sätt så gör det mig inget alls att Länsförsäkringar är billigast OCH ger återbäring. Tycker dessutom det är trevligt när det trillar in lite oväntade pengar som man då kan göra något kul med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar är jag mycket nöjd med, deras internetbank och app är fantastiskt lätt och överskådlig.
Hade Swedbank tidigare, gröt i gröt typ.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Jag kör med Länsförsäkringar (bytte från Nordea) och jag är helnöjd! Appen och internetbanken är superlätt och lätt att få en snabb överblick på samt att deras kundtjänst är toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det verkligen dyrare? Vi har hemförsäkring och bilförsäkring hos länsförsäkringar och sist jag kollade så var de bland de billigaste om man även har deras banktjänster.

En rak fråga i så fall: Vilka andra försäkringsbolag är billigare än länsförsäkringars försäkringar om man räknar in att man har bank hos dem?

Om du istället menar att det hade blivit billigare utan återbäring, så är det ju i så fall rent hypotetiskt eftersom de redan är billigast, så hur mycket billigare det i teorin skulle kunna bli är omöjligt att veta då det saknas alternativ. Så så sätt så gör det mig inget alls att Länsförsäkringar är billigast OCH ger återbäring. Tycker dessutom det är trevligt när det trillar in lite oväntade pengar som man då kan göra något kul med.

Ja, det är mycket möjligt att de är billigast för dig som är helkund där. För mig som har bolån hade jag behövt få ungefär 3500 kr i återbäring bara för att gå jämnt upp med den ökade räntekostnad som ett lån hos LF hade inneburit jämfört med min nuvarande bank. Då har jag inte ens tagit med skillnaden i bindningstid då LF:s lägsta ränta var på tre månader och inte två år som jag har idag, gör man det ökar skillnaden med ytterligare ett par tre tusenlappar.

Jag flyttade vår bilförsäkring från LF till Kia märkesförsäkring (IF) för att den var billigare och täckte mer. På villahemförsäkringen var det marginell skillnad, jag minns inte exakta belopp nu.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De lämnar €0,69 i utdelning. Det är väldigt lite jämfört med återbäringen man får. Visst, det går att "lösa" genom att köpa ett groteskt stort antal aktier i banken men det kostar ju pengar. Att få utdelning från Länsförsäkringar kostar gratis.

I år är utdelningen på nordea 9kr per hundralapp.
Nu vet jag inte vad du fick av länsförsäkringar men vad jag hittar har de 3,7m kunder (2016) och de betalade ut 250m kr (2018), så i snitt fick man 67,5kr.
Då behöver jag äga aktier för 750kr (ca 10st) för att få motsvarande återbäring.
Sen har jag själv länsförsäkringar då jag fick bäst förslag där (just då) när jag flyttade lånen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

I år är utdelningen på nordea 9kr per hundralapp.
Nu vet jag inte vad du fick av länsförsäkringar men vad jag hittar har de 3,7m kunder (2016) och de betalade ut 250m kr (2018), så i snitt fick man 67,5kr.
Då behöver jag äga aktier för 750kr (ca 10st) för att få motsvarande återbäring.
Sen har jag själv länsförsäkringar då jag fick bäst förslag där (just då) när jag flyttade lånen.

Jag tror inte dina siffror är korrekta när det gäller återbäringen på Länsförsäkringar. Länsförsäkringar Bergslagen t ex delade ut cirka 170 miljoner 2018. Känns konstigt om summan av alla andra bara skulle vara 80 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror inte dina siffror är korrekta när det gäller återbäringen på Länsförsäkringar. Länsförsäkringar Bergslagen t ex delade ut cirka 170 miljoner 2018. Känns konstigt om summan av alla andra bara skulle vara 80 miljoner.

Och länsförsäkringar Jönköping delade ut 50 miljoner, så redan där skulle ju i så fall hela beloppet vara fyllt.

Det som troligen har hänt är att han tittat på Länsförsäkringar Dalarna, som fördelade ut just 250 miloner kronor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror inte dina siffror är korrekta när det gäller återbäringen på Länsförsäkringar. Länsförsäkringar Bergslagen t ex delade ut cirka 170 miljoner 2018. Känns konstigt om summan av alla andra bara skulle vara 80 miljoner.

Helt rätt sökte bara efter återbäring länsförsäkringar. Den jag fick upp var tydligen dalarna (stod inget i meddelandet om det så antog det var hela det handla om). Så det är som sagt helt fel.

Har någon en siffra för hela länsförsäkringar?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Helt rätt sökte bara efter återbäring länsförsäkringar. Den jag fick upp var tydligen dalarna (stod inget i meddelandet om det så antog det var hela det handla om). Så det är som sagt helt fel.

Har någon en siffra för hela länsförsäkringar?

Det verkar vara lögn att hitta. Tror alla drivs som egna bolag så man verkar få gå in på vartendaett och plussa ihop själv i så fall. Jag vet inte ens hur många bolag det finns. Går jag in på lansforsakringar.se hamnar jag på Länsförsäkringar Jönköping.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Det är 23 länsförsäkringsbolag. Ett i (ungefär) varje län förutom i Västmanland, Örebro, Västra Götaland och Skåne. Västmanland och Örebro har ett gemensamt bolag. Göteborg och Bohuslän har ett eget bolag, gamla Älvsborg har ett eget bolag, gamla Skaraborg har ett eget bolag, gamla Malmöhus och Kristianstad har varsitt bolag. Det är ju ock enkelt i den här meningen, all verksamhet drivs under Länsförsäkringar AB – som gav 794 miljoner i återbäring och rabatter för 2018.

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag vilja säga att det helt enkelt beror på. Beror på ens egen situation och behov.

Om man har en förhållandevis enkelt sammansatt privatekonomi skola jag säga att det, rent krasst, mer handlar om att gå dit där erbjudandet prismässigt ligger bäst (där och då). Allt som oftast blir ju den största frågan, i en sådan ekonomi, prissättning av bokreditivet. Övriga massmarknadstjänster tenderar ju att vara relativt likartade oavsett bank (sedan finns det ju såklart en liten annan flavour hos neobanker som Revolut osv men det är ju en lite annan grej). Må det vara LF, DB, Nordea eller Sweddan osv.

Om man har en mer komplex ekonomi och kanske rentav komplex förmögenhetsstruktur skulle jag säga att SEB (på den svenska marknaden, det finns givetvis större bättre och vackrare privatbanker ute i den vida världen) sticker ut till viss del. Särskilt deras verksamhet i Luxemburg. Generellt sett är jag inget stort fan av att bygga upp en massa overhead i form av portföljavgifter i ens ekonomi samtidigt som jag också verkligen kan vitsorda värdet av dylik kontakt vid en rainy day. Vid ett ganska långvarigt sjukdomsfall i familjen hade det varit stört omöjligt att hantera vissa delar av svensk byråkrati om det inte vore för det faktum att bankern i fråga hade känt vederbörande utan och innan och därtill varit villig att verkligen kliva ut på plankan genom att lösa praktiska problem.

My five cents.

EDIT: Sedan ska man heller aldrig underskatta SHB om man har en god relation till exempelvis kontorschefen. Givet bankens decentraliserade beslutsanatomi är det ofta tacksamt givet att en KC där kan "trolla" på ett annat sätt än vad motsvarande roll kan i de andra bankerna.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Nu återupplivar vi den här tråden.

Har haft Länsförsäkringar bank i Skåne sedan 2014 och varit nöjd.
Är guldkund vilket innebär att det har varit kostnadsfria tjänster så som internetbank, Bank- & kreditkort. 25% på hemförsäkring.

Men nu har de bestämt sig att från och med 2020 börja ta betalt för detta.
275kr om året för tjänsterna.

Den stora vinningen med Länsförsäkringar försvinner alltså och de är då på samma nivå som de flesta andra banker.

Kan ju vara så att detta fortfarande är bra trots priset.

Men hur ligger det till för er andra?
Finns det någon annan bank som, erbjuder internetbank, enkel mobilapp, kort osv för likvärdig eller billigare peng?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iller:

Nu återupplivar vi den här tråden.

Har haft Länsförsäkringar bank i Skåne sedan 2014 och varit nöjd.
Är guldkund vilket innebär att det har varit kostnadsfria tjänster så som internetbank, Bank- & kreditkort. 25% på hemförsäkring.

Men nu har de bestämt sig att från och med 2020 börja ta betalt för detta.
275kr om året för tjänsterna.

Den stora vinningen med Länsförsäkringar försvinner alltså och de är då på samma nivå som de flesta andra banker.

Kan ju vara så att detta fortfarande är bra trots priset.

Men hur ligger det till för er andra?
Finns det någon annan bank som, erbjuder internetbank, enkel mobilapp, kort osv för likvärdig eller billigare peng?

Fortfarande Skandiabanken. Kortet kostar 20kr/mån om du vill ha det, resten är gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fortfarande Skandiabanken. Kortet kostar 20kr/mån om du vill ha det, resten är gratis.

Jag håller själv precis på att byta till skandiabanken från handelsbanken då handelsbanken beslutat införa avgift på internetbanken. Rekbreven för fullinloggning ligger nere på posten, ska hämta dem idag så får vi se hur det går.

Kan det vara en tanke att gå in på handelsbanken innan jag börjar flytta till skandia och ge dem en chans att ge mig avgiftsfritt konto?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KungFredda:

Jag håller själv precis på att byta till skandiabanken från handelsbanken då handelsbanken beslutat införa avgift på internetbanken. Rekbreven för fullinloggning ligger nere på posten, ska hämta dem idag så får vi se hur det går.

Kan det vara en tanke att gå in på handelsbanken innan jag börjar flytta till skandia och ge dem en chans att ge mig avgiftsfritt konto?

Försöka kan man alltid, men har du inte ett stort bostadslån hos dem eller miljoner på sparkontot tror jag inte de är så intresserade av att ha dig kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@KungFredda: Avgiften är väl bara för personer som inte har något annat än ett konto och internettjänst så har du inte mer än det lär du inte få det, då tappar dom dig hellre som kund. Det är inte gratis att hålla någon med konto.

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin / @Aphex: Det var det jag misstänkte. Känner mig nästan lite diskriminerad som inte har något lån på boendet.

Permalänk
Medlem

@KungFredda: Fast har du ens fått hem att du ska betala? Har du inte ett betalkort har du ju fler än en bank ändå om du inte på något magiskt vis klarar dig utan kort i dagens samhälle.

Diskriminerad vet jag inte, det är ett företag och inte socialtjänsten. Är du en kund som inte inbringar några pengar utan bara kostar pengar så måste dom ju försöka minska eller kvitta bort kostnaden på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nu återupplivar vi den här tråden.

Har haft Länsförsäkringar bank i Skåne sedan 2014 och varit nöjd.
Är guldkund vilket innebär att det har varit kostnadsfria tjänster så som internetbank, Bank- & kreditkort. 25% på hemförsäkring.

Men nu har de bestämt sig att från och med 2020 börja ta betalt för detta.
275kr om året för tjänsterna.

Den stora vinningen med Länsförsäkringar försvinner alltså och de är då på samma nivå som de flesta andra banker.

Kan ju vara så att detta fortfarande är bra trots priset.

Men hur ligger det till för er andra?
Finns det någon annan bank som, erbjuder internetbank, enkel mobilapp, kort osv för likvärdig eller billigare peng?

Jag betalar inget hos ICA-banken, det kan dock vara p.g.a. att jag skaffade det kontot när jag var student och att jag ligger kvar som det på något sätt.

Avslutade mitt SEB-konto till förmån för ICA när skurkarna började ta betalt för "Enkel vardag" varje månad.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@KungFredda: Fast har du ens fått hem att du ska betala? Har du inte ett betalkort har du ju fler än en bank ändå om du inte på något magiskt vis klarar dig utan kort i dagens samhälle.

Diskriminerad vet jag inte, det är ett företag och inte socialtjänsten. Är du en kund som inte inbringar några pengar utan bara kostar pengar så måste dom ju försöka minska eller kvitta bort kostnaden på något vis.

Det kom ett meddelande i bankens inkorg häromveckan att de inför avgift från 1a jan 2020. Jag hade kort hos SHB för många år sen, men när jag upptäckte att man kan få bonus för att man använder andra kort så försvann kortet från SHB illa kvickt när de införde avgift på det (hade SHB-kortet som backup). Just nu är det väl i stort sett bara lite pensionspengar jag har hos SHB, vad de tjänar på detta har jag inte den blekaste om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KungFredda:

Det kom ett meddelande i bankens inkorg häromveckan att de inför avgift från 1a jan 2020. Jag hade kort hos SHB för många år sen, men när jag upptäckte att man kan få bonus för att man använder andra kort så försvann kortet från SHB illa kvickt när de införde avgift på det (hade SHB-kortet som backup). Just nu är det väl i stort sett bara lite pensionspengar jag har hos SHB, vad de tjänar på detta har jag inte den blekaste om.

De får ju kickback från fonderna. Är det SHBs egna fonder så är det bara att logga in och läsa infobladet.

Skickades från m.sweclockers.com