Permalänk
Medlem

Minneskort till Actionkamera

Hej alla!

Jag har en Actionkamera DV3300 (fick den som prenumerationserbjudande) och i bruksanvisningen står det att kameran är kompatibel med mikro SD-kort, mikro SDHC-kort och mikro SDXC-kort med kapacitet för 4 GB, 16 GB och 32 GB.
Saken är den att jag igår beställde ett mikro SDXC-kort på 128 GB utan att tänka på vad som står i bruksanvisningen.
Nu undrar jag om någon tror/vet om man ändå kan använda ett kort med större lagringsutrymme än vad som står i bruksanvisningen?
Jag vill ju inte öppna förpackningen när den kommer hem och upptäcka att kortet inte går att använda, hade varit surt.
Någon som kan hjälpa?
Mvh

Permalänk
Medlem

SDHC har FAT32 som filsystem (kan inte bli större än just 32 GB stor - därav begränsningen max 32 GB)

SDXC har exFAT (och förmodligen dyrare licens för tillverkaren) för att kunna ha filsystemstorlek upp till 2 TB, så det kommer vara första stoppet att kameran inte känner igen den

jag vet inte om den går att lura med att den partitioneras och formateras till max 32 GB FAT-system - det är ett risktagande då det kan sluta med att det inte fungerar ändå

är det av UHS-II och UHS-III klass så är det en extra rad kontaktstift på kortet - men det lär du ha märkt på prislappen om det blev sådan minne

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för svaret!
Jag avbeställde kortet och köpte istället 32Gb.
Mvh