Permalänk
Medlem

Begära ut dödsattest

(Ber om ursäkt ifall denna tråd hamnade fel, var osäker)

Kortfattat så har jag en bekant som bor utomlands och hans far har nyligen avlidit här i Sverige.
Nu vill denna bekant få ut en dödsattest men vet inte hur.

Denna bekant är självklart inte svensk och ingen koppling till Sverige, men däremot hans far har jobbat osv här.
Hen frågade även om jag kunde begära ut det, men vad jag har förstått så är det endast anhöriga?

Finns det någon fullmakt man kan skriva över, eller kan hen gå till sitt eller ett svensk ambassad och fixa därifrån?

Permalänk
Medlem

Kontakta skatteverket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@Snared: be personen i fråga ringa skatteverket eller kontakta ambassaden. Bäst svar får du av en handläggare på någon av verksamheterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snared:

Kortfattat så har jag en bekant som bor utomlands och hans far har nyligen avlidit här i Sverige.

Denna bekant är självklart inte svensk och ingen koppling till Sverige, men däremot hans far har jobbat osv här.
Hen frågade även om jag kunde begära ut det, men vad jag har förstått så är det endast anhöriga?

Finns det någon fullmakt man kan skriva över, eller kan hen gå till sitt eller ett svensk ambassad och fixa därifrån?

Vet du om bouppteckningen är klar och registrerad? Den kan man i så fall beställa en kopia av via deras sida till valfri e-post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snared:

Ring skatteverket/folkbokföringen och begär dödsfallsintyg.

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorig...