Backup tjänst till NAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2017

Backup tjänst till NAS

Hej,

Har idag en qnap där det lagras filer samt backup från flera datorer.
Jag använder idag dropbox som en "backup cloud tjänst" men det börjar ta slut i utrymme och nästa steg är dropbox business och det börjar bli lite dyrt.

har läst endel om Backblaze men dom har tydligen sina nackdelar med att det försvinner data om du inte kopplar upp dina filer mm varje månad. Men hur är det med B2? någon som har erfarenhet av detta? eller andra alternativ?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

I B2 bestämmer du själv hur länge filerna skall vara kvar så länge du betalar - samma sak hur länge man kan återvinna 'borttagna/överskrivna' filer (dvs. som man raderat/skrivit över redan men ångrar sig)

Dock att tänka på att du betalar för totala upptagna volymen vilket inkluderar även 'borttagna' filer tills deras klocka har räknat till noll - har man satt på 3 månader så är dom kvar och tar upp plats i 3 månader (och du får betala för platsen) tills de raderas på 'riktigt' och är oåterkalleligen borta.

B2 är inte som att logga in på en diskyta med mappstrukur på en NAS utan behöver en manager-program som förpackar och lägger de olika filerna i 'buckets', upplägget är i stort sett samma som Amazon S3 API.

En del backupprogram kan hantera det direkt.

---

En sak att tänka på med dylika tjänster - det går inte fort, att få över 1 TB till molntjänsten kan vara ett projekt på flera veckor till månad - typisk uppladdning kan vara som bäst 20 Mbit i hastighet - oftast lägre, och att tänka på - det går oftast inte fortare när du skall hämta tillbaka data. Dock Blackblaze har tjänst att kunna sända dig filerna på en lånehårddisk om det är stora filmänder och det är bråttom - mot en avgift förstås.

Därför skall du göra backup då och då också till en extern USB-disk du har hemma - det går väldigt mycket fortare allting då. Den disken skall vara urkopplad mellan backupperna just för att skadlig kod inte skall ha chans att ställa till med saker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av STOSHYNSKIN:

Hej,

Jag använder idag dropbox som en "backup cloud tjänst" men det börjar ta slut i utrymme och nästa steg är dropbox business och det börjar bli lite dyrt.

har läst endel om Backblaze men dom har tydligen sina nackdelar med att det försvinner data om du inte kopplar upp dina filer mm varje månad. Men hur är det med B2? någon som har erfarenhet av detta? eller andra alternativ?

Tack på förhand!

Själv använder jag CrashPlan for Small Business fri mängd för ca 100kr i månaden snabb upp och nerladdning ..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018
Skrivet av STOSHYNSKIN:

Hej,

Tack på förhand!

Kolla på Acronis och ARQBackup

Skickades från m.sweclockers.com

MacBook Pro 15" 2018

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2017
Skrivet av xxargs:

I B2 bestämmer du själv hur länge filerna skall vara kvar så länge du betalar - samma sak hur länge man kan återvinna 'borttagna/överskrivna' filer (dvs. som man raderat/skrivit över redan men ångrar sig)

Dock att tänka på att du betalar för totala upptagna volymen vilket inkluderar även 'borttagna' filer tills deras klocka har räknat till noll - har man satt på 3 månader så är dom kvar och tar upp plats i 3 månader (och du får betala för platsen) tills de raderas på 'riktigt' och är oåterkalleligen borta.

B2 är inte som att logga in på en diskyta med mappstrukur på en NAS utan behöver en manager-program som förpackar och lägger de olika filerna i 'buckets', upplägget är i stort sett samma som Amazon S3 API.

En del backupprogram kan hantera det direkt.

---

En sak att tänka på med dylika tjänster - det går inte fort, att få över 1 TB till molntjänsten kan vara ett projekt på flera veckor till månad - typisk uppladdning kan vara som bäst 20 Mbit i hastighet - oftast lägre, och att tänka på - det går oftast inte fortare när du skall hämta tillbaka data. Dock Blackblaze har tjänst att kunna sända dig filerna på en lånehårddisk om det är stora filmänder och det är bråttom - mot en avgift förstås.

Därför skall du göra backup då och då också till en extern USB-disk du har hemma - det går väldigt mycket fortare allting då. Den disken skall vara urkopplad mellan backupperna just för att skadlig kod inte skall ha chans att ställa till med saker.

Skrivet av jimjans:

Själv använder jag CrashPlan for Small Business fri mängd för ca 100kr i månaden snabb upp och nerladdning ..

Tack för svaren och förklarandet på hur deras tjänst fungerar, detta är värt att kolla upp.
Hur är det med uppkopplingen då? Jag sitter på stabila 1000/1000 men det spelar kanske ingen roll?
Och CrashPlan, hur fungerar deras? vad har du för uppkoppling?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018
Skrivet av STOSHYNSKIN:

Tack för svaren och förklarandet på hur deras tjänst fungerar, detta är värt att kolla upp.
Hur är det med uppkopplingen då? Jag sitter på stabila 1000/1000 men det spelar kanske ingen roll?
Och CrashPlan, hur fungerar deras? vad har du för uppkoppling?

Tack på förhand!

Crashplan använder sig av en Java klient.
Som jag skrev tidigare kolla på arqbackup och Acronis.

MacBook Pro 15" 2018

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

MB ASUS P8H61 RAM Kingston DDR3 1333MHz 16GB SSD Crucial RealSSD C300 128GB
CPU i5 i5-2500 GPU Asus Geforce GTX 770 3Gb Chassi FD Define R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

@STOSHYNSKIN:

Jag kör comhem cloud, obegränsad mängd data för 50 spänn/månad.
Vet inte om det går att teckna om man inte redan är kund....

Nuvarande stationär:
I7 5960x @4,5GHz : 64Gb DDR4 @ 2666MHz : Asus x99 deluxe : Gigabyte Titan x @ 1300/8000 : Samsung 2x256Gb 850 PRO ssd + 1x256Gb 950 PRO M.2 nvme : Corsair HX 750w : Cpu + Gpu i Custom loop från EK i ett NXTZ s340

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Trigger:

Jag kör comhem cloud, obegränsad mängd data för 50 spänn/månad.
Vet inte om det går att teckna om man inte redan är kund....

Testade köpa, står följande om man går vidare med beställningen:
"Erbjudandet om Com Hem Cloud kräver att du även köper en av följande tjänster: Bredband 50, Bredband 100, Bredband 150, Bredband 250, Bredband 300, Bredband 500, Bredband 600, Bredband 1000, Bredband 1200, Bas 50, Silver 100, Silver 150, Guld 100, Guld 500 eller Guld 600. "

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2010

Jottacloud.
Norskt.
750kr per år, fri mängd, finfin hastighet vid överföring.

https://www.jottacloud.com/sv/home/index.html

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2018
Skrivet av spruce:

Jottacloud.
Norskt.
750kr per år, fri mängd, finfin hastighet vid överföring.

https://www.jottacloud.com/sv/home/index.html

Dom va bra tills dom raderade all min data på 7tb

MacBook Pro 15" 2018

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Sådant får man räkna med vid molntjänster - därför måste man ha egen uppsättning också och se molntjänsten som den andre backuppen "off-site", alternativ nyttja två olika molntjänster utan beroende av varandra.