Hade sönder brorsans grafikkort

Permalänk
Medlem

Hade sönder brorsans grafikkort

TLDR: Hade sönder fläktbladen (5 st) på en av grafikkortsfläktarna på brorsans nyinköpta ASUS GeForce RTX 2060 Strix Gaming OC 6G. Så nu har jag blivit med nytt grafikkort

Fråga 1: Behöver nu laga detta så att jag kan använda det, hur gör jag?

Fråga 2: En av fläktarna på grafikkortet går upp på max in game i min dator (inte i brorsans). Vad beror detta på?

Hela historien:

Brorsan är hemma över helgen och jag erbjöd mig att bygga ihop en dator åt honom eftersom han snackat om att skaffa en ny länge. Vi plockade ihop lite lämpliga delar på det lokala netonnetet å så byggde vi ihop den igår kväll. En i5 9600k med rtx 2060. Sen drog brorsan ut med polare på kvällen och jag satt hemma å tweakade å körde ett testgejm CSGO, allt funkar kanon!

Snabbspola till i morse. Jag blir nyfiken på hur mkt mer FPS jag kan få med detta grafikkort i CSGO i min rigg som består av Ryzen 2600X samt gtx 960, så jag flyttar över kortet till mig och kör ulleticals benchmark map. Svaret om någon undrar är 360 FPS (1600x900 allt low, insåg nu att jag körde med fel upplösning), vilket är +60 vad jag lyckats med som mest tidigare (i 1920x1080), i jämförelse kom brorsans nya rigg upp i 450 FPS (1920x1080 allt low, i5 FTW).

Så till missödet. Under tiden jag kör benchmarken och kommer in i den otäcka smoken så är det en fläkt som sticker upp på max. Fattar först inte vilken. Kollar hwmonitor och GPU-fläkten står på 0 rpm. Stannar chassi och cpu-fläkt med fingrarna, men det brötar fortfarande. Eftersom jag har en för kort DP-kabel så kommer jag inte åt att se så bra på grafikkortet där datorn står inklämd mellan skrivbord och väggen, så jag försöker filma fläktarna men det blir inte så bra men jag ser att iaf en av dom står still, så jag antar att det är PSU-fläkten som gått igång. Min hjärna drar i några växlar och misstänker att det kan ha att göra med att mitt nätagg inte orkar med riktigt, EVGA Supernova G2 750W, borde inte vara några problem men brorsans nya nätagg hade en annan typ av VGA-kabel som hade både 8-pin och 6-pin kontakter vilket jag saknade. Denna lånade jag till mitt nätagg och det funkade fint, men jag blir orolig att mitt nätagg egentligen inte har "stöd" för detta, så jag tar en extra VGA kabel och så sitter det nu en separat kabel för 8-pin och 6-pin på grafikkortet från mitt PSU. Igång igen med datorn och benchmarken. Samma sak, en fläkt sticker upp på max. Fortfarande säger hwmonitor att GPU-fläkt är på 0, men jag bestämmer mig för att undersöka ordentligt. Försöker filma men ser inte fläkten längst in så bra, så jag sträcker in fingrarna för att känna efter, lyckas pricka första fläkten på navet och stanna den, oljudet försvinner. OK det är alltså en av grafikkortsfläktarna ändå trots att hwmon säger 0. Och det är nu jag gör bort mig... vill även kolla om mittenfläkten går, missbedömer avståndet och sätter fingrarna på bladen, det rasslar till och det flyger delar och jag tar tillfället i akt att dra några ramsor.

Positivt: Jag har ett nytt grafikkort.
Negativt: Det är trasigt. Samt att brorsan köpte det sista igår så han kan inte köpa ett nytt, men han kan fixa det när han kommer tillbaka hem till sig.

Fråga 1: Är det någon som har några bra förslag på hur jag ska fixa grafikkortet?

Fråga 2: Varför gick fläkten upp på max i min dator men inte i brorsans?

Raderat skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Hedersmedlem

En del tillverkare har ersättningsfläktar att köpa, så kolla detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt kort till brorsan och pilla inte på det. Ta hjälp nästa gång av någon kunnig person.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

En del tillverkare har ersättningsfläktar att köpa, så kolla detta.

sant, får kolla det med asus supporten!

Skrivet av Valonen:

Köp ett nytt kort till brorsan och pilla inte på det. Ta hjälp nästa gång av någon kunnig person.

Permalänk
Medlem

Tillverkarna hårdkör fläktarna pass så hårt så de inte kan gå sönder utan yttre påverkan. Så kan man inte bevisa hur de gick sönder så är det bara att byta fläktarna själv.

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg /mod
Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tillverkarna hårdkör fläktarna pass så hårt så de inte kan gå sönder utan yttre påverkan. Så kan man inte bevisa hur de gick sönder så är det bara att byta fläktarna själv.

hur får man tag på nya fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owatonna:

hur får man tag på nya fläktar?

Jag körde just den historien men eftersom jag inte kunna bevisa/beskriva vad som gjorde att fläktarna gick sönder så blev det avslag. Men du kan testa och försöka göra en så noggrann beskrivnings som möjligt. Lyckas det så är det bara att se glad ut.

Fläktar hittade jag förut på ebay och Amazom men smidigaste är nog att bara byta till annan kylare alt plocka bort fläkten helt och titta hur temperaturen står sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Förstår jag dig rätt att du "Lånade" en sladd från ett annat modulärt nätagg och koppla in i ditt? Det var antagligen det. Du hade ren tur att du inte grillade grafikkortet eller agget. Eller orsakade en brand.

Sladdar till modulära nätagg är INTE universella. De kan vara kopplade helt olika i den ende som ansluts till nätaggregatet. Det kan skilja även mellan två olika modeller från samma tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Fläktar hittade jag förut på ebay och Amazom men smidigaste är nog att bara byta till annan kylare alt plocka bort fläkten helt och titta hur temperaturen står sig.

hoppas slippa det men det är ett bra tips om det skulle bli tvunget

Permalänk
Medlem

Köp en ny variant av kylning bara.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Förstår jag dig rätt att du "Lånade" en sladd från ett annat modulärt nätagg och koppla in i ditt? Det var antagligen det. Du hade ren tur att du inte grillade grafikkortet eller agget. Eller orsakade en brand.

Sladdar till modulära nätagg är INTE universella. De kan vara kopplade helt olika i den ende som ansluts till nätaggregatet. Det kan skilja även mellan två olika modeller från samma tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

ja precis. ve och fasa! eftersom varje anslutningspinne har en speciell form och alla pinnar tillsammans då bildar ett unikt mönster för varje kontakt så tänkte jag att om det passar så är det nog OK. men ja det var helt klart en chansning...

Permalänk
Medlem

@Owatonna: Köp två 120mm fläktar och sätt fast med buntband. Kortet blir svalare och tystare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Owatonna: Köp två 120mm fläktar och sätt fast med buntband. Kortet blir svalare och tystare.

tjusigt! ja så kanske det blir om jag inte får lämna tillbaka kortet eller hittar original till rimligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Köp en ny variant av kylning bara.

ja det kanske finns eftermarknadslösningar om man inte får tag på original

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owatonna:

tjusigt! ja så kanske det blir om jag inte får lämna tillbaka kortet eller hittar original till rimligt pris.

Tackar.
Har svårt att se hur du skulle kunna få lämna tillbaka kortet då det så uppenbart är ditt fel vad som skett.

Hur som är det en bra mod att göra just nu. För du kan använda kortet medan du väntar på fläktar.
Tror faktiskt inte du kommer vilja byta tillbaka till originalfläktarna när du väl satt på dom här
Gör du inte det så kan du senare sälja detta kortet med helt nya originalfläktar.

Btw..
Om du sätter på två 120mm så kan du välja att styra dom med moderkortet eller grafikkortet.
Fundera på vilket innan du byter, så du vet vilken programvara som behövs.

Edit: Ska du styra fläktarna med grafikkortet kan du behöva dessa två jag länkar.
En del nya kort har uttag för fläktar precis som i moderkortet. Vet ej med ditt så det får du kolla upp.

1: https://www.coolerkit.se/shop/ek-cable-y-splitter-4400p.html

2: https://www.inet.se/produkt/5322248/gelid-vga-pwm-adapter

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan ha något med luftflödet eller psun att göra. Blir det varmt sticker ju fläkten upp till max😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som Scorpius skrev. Har kört så förut för länge sen, tror det var 8800GT-kort, efter det har det varit originalkylare för min del då det räckt men 2st 120mm fläktar med buntband ska fungera kanon, och en väldigt billig utväg dessutom. Garanti blir svårt och eftermarknadskylare kan vara lite jobbiga att montera/hitta (iaf enligt min begränsade erfarenhet).

Och som Xyborg skrev, flytta inte kablar mellan olika agg. :/

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Owatonna: Köp två 120mm fläktar och sätt fast med buntband. Kortet blir svalare och tystare.

https://i.imgur.com/dVXww8p.jpg?1

helt rätt!
nästan värt att göra det utan att fläkarna går sönder för resultatet är oftast
grymt mycket bättre en orginal. så länge det inte är ett blower graffikort.
linus tech tips har en video om detta den heter youtube: Video Card Dead Fan Repair Guide

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tackar.
Har svårt att se hur du skulle kunna få lämna tillbaka kortet då det så uppenbart är ditt fel vad som skett.

Hur som är det en bra mod att göra just nu. För du kan använda kortet medan du väntar på fläktar.
Tror faktiskt inte du kommer vilja byta tillbaka till originalfläktarna när du väl satt på dom här
Gör du inte det så kan du senare sälja detta kortet med helt nya originalfläktar.

Btw..
Om du sätter på två 120mm så kan du välja att styra dom med moderkortet eller grafikkortet.
Fundera på vilket innan du byter, så du vet vilken programvara som behövs.

Edit: Ska du styra fläktarna med grafikkortet kan du behöva dessa två jag länkar.
En del nya kort har uttag för fläktar precis som i moderkortet. Vet ej med ditt så det får du kolla upp.

1: https://www.coolerkit.se/shop/ek-cable-y-splitter-4400p.html

2: https://www.inet.se/produkt/5322248/gelid-vga-pwm-adapter

@SCORPIUS har seriöst börjat fundera på denna lösningen och gick in för att höra med dig hur du hade kopplat/styrde fläktarna, men du hann före

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Hör med netonnet om det var där ni köpte den eller? Jag åkte till dem trots att jag kanske hade en fungerande gpu å fick den utbytt ialla fall. Kunde har varit drivrutinerna som knasade fast jag gjorde en ominstallation med ddu m.m.. åk å säg som så här.. Jag undrar om man kan få denna utbytt för det hände något med den när provade den i min burk funkade fint i brorsans men sen i min börjades den väsnas och sen hörde jag att det började skramla inuti mitt chassi å jag öppnade å sen såg den ut så här och visa upp den.. netonnet är inte helt omöjliga om att få saker utbytt.. jag var i Borås. Sen är det från butik till butik..

Skickades från m.sweclockers.com

helt rätt, frågan är fri, skadar ju aldrig att höra efter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronin64:

Kan ha något med luftflödet eller psun att göra. Blir det varmt sticker ju fläkten upp till max😁

Skickades från m.sweclockers.com

mmm funderade också på detta då kortet sitter betydligt mer tight i mitt gamla chassi, men tycker inte att det borde ske så plötsligt, från knäpptyst till maxladd dirr. känns lite tokigt. aldrig tidigare varit med om att ett grafikkort blåst max av sig självt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Som Scorpius skrev. Har kört så förut för länge sen, tror det var 8800GT-kort, efter det har det varit originalkylare för min del då det räckt men 2st 120mm fläktar med buntband ska fungera kanon, och en väldigt billig utväg dessutom. Garanti blir svårt och eftermarknadskylare kan vara lite jobbiga att montera/hitta (iaf enligt min begränsade erfarenhet).

Och som Xyborg skrev, flytta inte kablar mellan olika agg. :/

@lossah @Xyborg
nej den får vi undvika i framtiden
kollade i kabelgömman till mitt agg och hittade fler VGA-kablar. dock har jag ingen 8+6-kabel, men då får jag köra fram två st separata 8 pin (6+2) kablar antar jag?? på kortet sitter alltså en 8 pins och en 6 pins kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

helt rätt!
nästan värt att göra det utan att fläkarna går sönder för resultatet är oftast
grymt mycket bättre en orginal. så länge det inte är ett blower graffikort.
linus tech tips har en video om detta den heter youtube: Video Card Dead Fan Repair Guide

@Oskar80
ja jag hittade också den videon så är lite sugen på denna modden nu. dock så är kortet semi-passivt, alltså fläktarna står still när kortet inte är belastat. den funktionen vill man ju gärna ha kvar...

Permalänk
Medlem

@dlq84: Det är inte så garanti fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owatonna:

@Oskar80
ja jag hittade också den videon så är lite sugen på denna modden nu. dock så är kortet semi-passivt, alltså fläktarna står still när kortet inte är belastat. den funktionen vill man ju gärna ha kvar...

tror inte du kommer klaga på två kvalitets fläktar som snurrar långsamt vid låg belastning.
du har väl andra fläktar i datorn som snurrar hela tiden?. personligen vill jag ha så många
fläktar som möjligt fast med så låg RPM (Ljudnivå) som möjligt.
kommer ju garanterat bli mycket bättre ljudnivå vid belastning och temps (Y)

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

tror inte du kommer klaga på två kvalitets fläktar som snurrar långsamt vid låg belastning.
du har väl andra fläktar i datorn som snurrar hela tiden?. personligen vill jag ha så många
fläktar som möjligt fast med så låg RPM (Ljudnivå) som möjligt.
kommer ju garanterat bli mycket bättre ljudnivå vid belastning och temps (Y)

nä det är nog sant. utöver grafikkortet har jag bara två fläktar, en 140mm noctua till min nh-d14 samt en 120mm noctua chassifläkt som drar ut luft på baksidan. när jag körde med brorsans kort var datorn riktigt tyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Btw..
Om du sätter på två 120mm så kan du välja att styra dom med moderkortet eller grafikkortet.
Fundera på vilket innan du byter, så du vet vilken programvara som behövs.

Edit: Ska du styra fläktarna med grafikkortet kan du behöva dessa två jag länkar.
En del nya kort har uttag för fläktar precis som i moderkortet. Vet ej med ditt så det får du kolla upp.

@SCORPIUS
hittade detta i en review av kortet:

Citat:

At the end of the PCB, we find an additional three 4-pin headers. Two of these are PWM fan headers which will control your system fans based on the graphic card’s temperature instead of your CPU’s temperature. The other header is a 4-pin ASUS Aura RGB connector which will let you plug in additional RGB devices to the graphics card itself.

https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/dominic-moas...

kanske kan man använda de två utgångarna?

Permalänk
Hjälpsam

Vad sa brorsan, när du berättade vad du gjort?

Ofta kan man köpa utbytesfläktar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad sa brorsan, när du berättade vad du gjort?

Ofta kan man köpa utbytesfläktar.

haha det var lugnt. jag sa att jag köper hans trasiga av honom så kan han plocka upp ett nytt på sitt netonnet när han kommer hem, allt är redan installerat och klart. så han är ganska oberörd av det hela...

Permalänk
Medlem

@Owatonna: linus tech tips sa att det kan vara riskabelt på grund av att
visa grafikkorts fläktar drar riktigt lite ström.
vet inte om det finns någon sanning i det eller inte.
jag har aldrig stöt på en fan header med mer eller mindre
en 1amp som max som är standarden.

länk Video Card Dead Fan Repair Guide tid 5:29
https://youtu.be/-yQHAMz1v5g?t=329

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ