Hörlurar för fps gaming

Permalänk

Hörlurar för fps gaming

Hej,

Tänkt köpa par nya hörlurar då jag kört slaviskt på logitech g35 i säkert 8 år och Mikrofonen pajat😂😂. är inte så insatt i detta men läst att öppna hörlurar utan Mikrofon är ett bättre köp? Sett lite på beyerdynamic 990, men finns det något bättre för samma prisklass? Eller ska man köra på headset? Ändamålet är att höra vart fienden är så klart som möjligt i fps spel. Musik är inte lika viktigt.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@chrille47: Jag använder ett par HD558 från sennheieser som är öppna med en modmic 5. Min kompis kör ett game one som är ett öppet headset från sennheiser. Båda ger ett riktigt bra ljud där man kan höra var fienden är. Så ett game one är nog det bästa för dig.

Permalänk

@axel95 tycker du jag får ut mer av pengarna från den än hörlurar utan mic? Har game one bättre ljud än dina 558? Eller varför rekommenderar du game one över dina?Har inte mycket koll på hörlurar. Men som sagt sugen på testa öppen hörlur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har sennheiser 598 samt modmic 5 och det funkar perfekt. Kvaliteteten är suverän och ljudet riktigt fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900x
RTX 2070
96 GB DDR4
1TB SSD 6TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag använder ett par AKG K701 som är öppna, samt mikrofongrejer från Svive.
Är helnöjd med ljudet på lurarna och är grymt bekväma att ha på sig.
Har drivit dem med SoundblasterX AE-5 ljudkort, men har köpt och väntar på leverans en Marantz HD-DAC1 för att se om lurarna blommar ut ännu mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk

@Goong: allt blommar med DAC ❤️🤓

Permalänk
Medlem

Jag kör med akg 702 & 712 pro samt 7xx har 3 olika datorer och alla är underbara att spela med samt lyssna på musik.
Kör O2+Odac som DAC och förstärkare till alla

Visa signatur

Blank

Permalänk

Tack för alla svar!! Funkar dessa lurar med ljudkort från moderkortet? Så man kan köpa till ljudkort senare? @lassetm @goong

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille47:

Tack för alla svar!! Funkar dessa lurar med ljudkort från moderkortet? Så man kan köpa till ljudkort senare? @lassetm @goong

Skickades från m.sweclockers.com

Det funkar, men kommer väl kanske låta lite lågt/sämre än med en förstärkare.
Har faktiskt aldrig testat och jämfört ljudet från moderkortet

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk

Blev väldigt förtjust i akg k702. Är det något ni skulle rekommendera för fps spel? Vilken extern mikrofon skulle ni rekommendera och dac? @lassetm @goong

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missat något men FPS spel är ju sällan kända för att ha nån otrolig ljudbild och även om de har det så är det ju rätt sällan man hinner höra något av den Men kanske om man kör något singerplayer offline eller nåt.

Jag skulle nog säga att första frågan är om man kan leva med att ha en sladd eller om det ska vra trådlöst. Jag skulle aldrig vilja spela med ett trådat headset igen om jag får välja men kanske andra kan stå ut med det.

Permalänk
Medlem

DT 990 PRO med en skaplig amp

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

@chrille47: game one och hd558 är egentligen samma lurar. Bara att game one har en mic. förklarade bara att vi båda har samma kvalite på våra produkter så du kan förstå att öppna ger dig en bra fördel.

Permalänk

@axel95 ah okej tack @lassetm @goong ,verkar svårt för en okunnig som mig detta. Skulle jag ha akg k702 och köper modmic, behöver jag en dac/amp också för annars brusar det? Så vad hade vart bäst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har personligen inte testat AKG K702. Dock kan jag yttra mig om AKG K612 pro, AKG Q701 och AKG K712 pro. Av dessa skulle jag välja utan tvekan K712 pro för spel. Visst, Q701 levererar en större ljudbild men när det kommer till "imaging" slår K712 pro sina syskon på tassarna med god marginal.
Kruxet med K712:orna (mitt exemplar iallafall) gillar att sakta men säkert glida ner om man rör på huvudet mycket och surrar i tex discord. Vet inte om det är ett vanligt problem, men problem upplever jag det som. Utöver det en väldigt fin lur för fps-pangare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille47:

Blev väldigt förtjust i akg k702. Är det något ni skulle rekommendera för fps spel? Vilken extern mikrofon skulle ni rekommendera och dac? @lassetm @goong

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av chrille47:

@axel95 ah okej tack @lassetm @goong ,verkar svårt för en okunnig som mig detta. Skulle jag ha akg k702 och köper modmic, behöver jag en dac/amp också för annars brusar det? Så vad hade vart bäst?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av REWplayFF:

Har personligen inte testat AKG K702. Dock kan jag yttra mig om AKG K612 pro, AKG Q701 och AKG K712 pro. Av dessa skulle jag välja utan tvekan K712 pro för spel. Visst, Q701 levererar en större ljudbild men när det kommer till "imaging" slår K712 pro sina syskon på tassarna med god marginal.
Kruxet med K712:orna (mitt exemplar iallafall) gillar att sakta men säkert glida ner om man rör på huvudet mycket och surrar i tex discord. Vet inte om det är ett vanligt problem, men problem upplever jag det som. Utöver det en väldigt fin lur för fps-pangare.

Jag kör en billig mikrofonmygga som jag har satt på bygeln på mina lurar, ingen har klagat på ljudet än så länge och om jag minns rätt köpte jag myggorna för runt 200:-
Först tänkte jag att de bara skulle hålla något år men nu runt 2-3år senare är alla fortfarande med i spelet.

Du behöver inte en dac och amp men dacen gör att du får lite bättre ljud och amp för att kunan förstärka till den volym du vill ha.
Min LG G7 klarar att driva mina 712 pro (testade precis) till helt ok volymnivåer men är du en hårdrockare som vill spela så öronen blöder behövs kanske en hörlursförstärkare men jag tvivlar.

Ang om de sitter bra på huvudet så har jag inget problem under normalt datoranvändande men skulle jag headbanga så skulle alla akg 7 serien falla av helt klart men under normala huvudrörelser så är det inget problem.

Visa signatur

Blank

Permalänk

@lassetm så om man skulle köra k702 direkt i moderkortet skulle det fortfarande ge exakt position i fps spel? Inte så intresserad av maxat ljud utan endast vad som ger bra information genom steps i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?
Vissa moderkort har inbyggda hörlursförstärkare som skulle fungera ok att börja med till ett par AKG K702. Jag hade själv ett par AKG K701 och de är inte så super-tungdrivna. Körde med ett ASUS Essence STX PCI-E ljudkort. Extremt prisvärd kombo.
Vad har du för budget? Man kan ju lägga allt ifrån 1000 kr på ett gaming headset till 40000 kr på en mega referenskombo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille47:

@lassetm så om man skulle köra k702 direkt i moderkortet skulle det fortfarande ge exakt position i fps spel? Inte så intresserad av maxat ljud utan endast vad som ger bra information genom steps i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett par 702 är bra mycket bättre än alla hörlurar som det står gaming med i namnet eller 7.1 i namnet.
Ditt moderkort kommer att vara en begränsande faktor för ett 702 men du kommer inse hur jäkla bra hörlurar man kan få för så "lite" pengar.

Kolla denna från linus, tycka vad man vill om han men klippet är relevant.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Tack. Kan vara just mitt exemplar som inte riktigt orkar hålla lurarna på plats. Det här är anledningen till att jag ogillar självjusterande lösningar. Det ska vara solida byglar likt Beyerdynamic och Sennheiser. Fina byggen det, speciellt Beyers lurar. Robusta hörlurar utan trams och moderniteter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Ett par 702 är bra mycket bättre än alla hörlurar som det står gaming med i namnet eller 7.1 i namnet.
Ditt moderkort kommer att vara en begränsande faktor för ett 702 men du kommer inse hur jäkla bra hörlurar man kan få för så "lite" pengar.

Kolla denna från linus, tycka vad man vill om han men klippet är relevant.

De flesta sådana kostar heller inte som K702 trots att dom har fler funktioner så det är väl inte så konstigt om ljudkvalitén är sämre. Om det sen gör någon skillnad i just FPS spel är jag mer tveksam till men det får väl var och en avgöra själv.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/290400-Steelseries-Arcti...

Fint pris för ett par trådlösa lurar tycker jag. De har en bra mick (men såklart skulle tex en Yeti ge lite bättre ljud men det kostar därefter också). Arctis 7 har utmärkt ljud för spel. Duger helt klart till musik också även om just spel är dess starkaste sida. När du väl vant dig vid trådlöst kommer du inte vilja gå tillbaka till lurar med "koppel" igen hehe. Det är riktigt underbart att kunna gå runt hemma och prata med polarna i Discord.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

@aMp: Nej precis, trådlöst är ett absolut krav för mig när det gäller gaminghörlurar. Jag hade själv de du länkar till men bytte till ett par Wireless Pro istället, främst för att slippa problemet med att batteriet är urladdat när man behöver det (och för att få stöd för BlueTooth så man kan köra det även till mobilen) vilket är rätt praktiskt ibland. Rent ljudmässigt tycker jag dock att båda duger utmärkt, även om de så klart inte är något som kan slå high end lurar med femsiffriga prislappar.

För den som inte har trådlöst som krav och vill ha riktigt bra ljud så kan ju Steelseries Pro med Game DAC vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@aMpari: Nej precis, trådlöst är ett absolut krav för mig när det gäller gaminghörlurar. Jag hade själv de du länkar till men bytte till ett par Wireless Pro istället, främst för att slippa problemet med att batteriet är urladdat när man behöver det (och för att få stöd för BlueTooth så man kan köra det även till mobilen) vilket är rätt praktiskt ibland. Rent ljudmässigt tycker jag dock att båda duger utmärkt, även om de så klart inte är något som kan slå high end lurar med femsiffriga prislappar.

För den som inte har trådlöst som krav och vill ha riktigt bra ljud så kan ju Steelseries Pro med Game DAC vara ett alternativ.

Det är Steelseries Arctis Pro Wireless jag kör med också - kunde inte motstå när Elgiganten sålde dem för 1 690 kr på julrean.

Min bror däremot köpte Arctis 7 Wireless så jag har testat dem med och de är mer eller mindre ljudmässigt (imo) lika. Men som du säger så är ju det gött att det ALLTID finns ett laddat batteri, går att sitta 24/7 för de laddas snabbare än de laddar ur hehe. Sedan har jag 2 extra batterier (4 totalt) sedan fjolårets Siberia 840 Wireless som använder samma batterier. "Just in case".

Väldigt bra anpassat ljud för att höra och lokalisera motståndare i spel, jag kör de på EQ-preseten "performance" oftast och jag spelar/kollar youtube med dem för det mesta men lyssnar även på musik med custom-EQ och och det duger oftast för mig. Men det finns helt klart bättre där ute för just musik, men spelar man så är det ett fint headset! Bra mick som levererar klart och tydlig ljud, så ingen kakburksmikrofon heller!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

@aMp @improwise tack för svar, men vill helst ha stereo med öppen hörlur. Ska se vilket moderkort jag har när jag kommer hem från jobbet! @kan1n

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@kan1n har moderkort asus z97-a

Permalänk
Medlem

Det står att det har audio amp. Kan va värt att testa med AKG K702 + inbyggda kortet. Sen när du känner för det kan du köpa till ett Essence STX II kort. Sjukt prisvärt kort. Går även att hitta begagnat gamla STX kortet på ebay rätt billigt.
Då får du en ruskigt bra setup att börja med för typ 2300 kr. Vill du inte köra begagnat ljudkort finns det nytt för 180 euro på Amazon.de

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@kan1n så om jag skulle köra med dom i moderkortet skulle jag fortfarande få ut mer när det kommer till höra fiender i fps spel än om jag skulle valt Sennheiser game one? Tacksam för alla svar!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@chrille47 Du får mycket klarare ljud med ett par AKG K702. Sen för att få ut foootsteps ännu mer får du prova dig fram i ljudkortets equalizer och öka de nivåer som påverkar de ljuden som footsteps ger i just det spelet. ”Riktiga” hörlurar kommer alltid kunna ge klarare ljud än gaminglurar för de är gjorda för att ge ett bättre ljudspektrum.

Skickades från m.sweclockers.com