Horisontell svagt synlig linje på LG Tv. Normalt?

Permalänk
Medlem

Horisontell svagt synlig linje på LG Tv. Normalt?

Hej experter.

Jag har märkt en svag linje som går horisontellt ungefär i mitten av tvn (LG 55uk6470 plc). Den syns tydligt vid grå färg som tex youtube från webos. Bläddrar jag från menyn på vänster sida och går mot höger på youtube så uppkommer det en till. Det är ungefär som om när texten blir vitare på skärmen så speglar det sig.

Jag märkte den först när jag sett en fotbollsmatch på Strive och sändningen slutat. Det såg ut som strecket gick precis under texten och tänkte väl först att det var deras bild som var så. Även om den är svag så märker jag även den när jag ser serie på HBO.

Är detta normalt? Tvn är bara 2,5 vecka.

Permalänk
Medlem

Bara o lämna in!
Se helst till att du har en usbsticka/sdkort (vad som nu kan användas) med dig med tex en helt grå bild/3min av youtube fotbolls match heller nåt som det syns rätt bra på.
Och se till att dom kopplar in tv´n så du kan visa dom annars är det troligen stor risk att den åker ping pong fram o tillbaks till verkstad/butik/dig utan att dom hittar nåt fel.

Innan du lämnar in kan du ju prova om det syns på olika ingångar/apps/etc.
Antar att strive är en app på tv´n? vad händer om du kopplar in en dator syns det då med då kommer signalen från hdmi istället för smart tv´n (dvs olika chip som är inblandat).
Så om felet ej finns på tex HDMI ingågar så är det troligen dålig lödning av ett chip som ej är med i matchen när HDMI används.
Om du kopplar i en dator kan du tex gå till https://www.eizo.be/monitor-test/ för att få en hel bild med tex grå färg.

Du kan även prova att klämma lite på sidorna på tv´n där randen är och ändras randen/försvinner så är det högst troligen dålig lödning/limmning till själva panenel i sig och även om du råkar fixa det genom att göra detta så kommer det för eller senare komma tillbaks.
Så OM du fixade det så kläm/rör/knacka/masera försiktigt på samma ställe så ser du nog felet igen.
Kan även vara ide att göra detta i butik om felet ej finns då, för flytten av tv´n kan ha "fixat" felet OBS kläm/rör/knacka/masera försiktigt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Bara o lämna in!
Se helst till att du har en usbsticka/sdkort (vad som nu kan användas) med dig med tex en helt grå bild/3min av youtube fotbolls match heller nåt som det syns rätt bra på.
Och se till att dom kopplar in tv´n så du kan visa dom annars är det troligen stor risk att den åker ping pong fram o tillbaks till verkstad/butik/dig utan att dom hittar nåt fel.

Innan du lämnar in kan du ju prova om det syns på olika ingångar/apps/etc.
Antar att strive är en app på tv´n? vad händer om du kopplar in en dator syns det då med då kommer signalen från hdmi istället för smart tv´n (dvs olika chip som är inblandat).
Så om felet ej finns på tex HDMI ingågar så är det troligen dålig lödning av ett chip som ej är med i matchen när HDMI används.
Om du kopplar i en dator kan du tex gå till https://www.eizo.be/monitor-test/ för att få en hel bild med tex grå färg.

Du kan även prova att klämma lite på sidorna på tv´n där randen är och ändras randen/försvinner så är det högst troligen dålig lödning/limmning till själva panenel i sig och även om du råkar fixa det genom att göra detta så kommer det för eller senare komma tillbaks.
Så OM du fixade det så kläm/rör/knacka/masera försiktigt på samma ställe så ser du nog felet igen.
Kan även vara ide att göra detta i butik om felet ej finns då, för flytten av tv´n kan ha "fixat" felet OBS kläm/rör/knacka/masera försiktigt.

Strive är från chromecast, alltså via hdmi 2.

Jag vill inte knacka osv på tvn för att råka paja något helt. Om komplett gör rätt så hämtar dom tvn och levererar en ny. Jag har 60 dagars ångerrätt, vilket betyder att jag kan skicka tillbaka oavsett.

Kan en återställning av tvn hjälpa? Det kan vara så att denna linje uppkom efter senaste uppdateringen på tvn. Oklart men det var först efter som jag märkte linjen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Bara o lämna in!
Se helst till att du har en usbsticka/sdkort (vad som nu kan användas) med dig med tex en helt grå bild/3min av youtube fotbolls match heller nåt som det syns rätt bra på.
Och se till att dom kopplar in tv´n så du kan visa dom annars är det troligen stor risk att den åker ping pong fram o tillbaks till verkstad/butik/dig utan att dom hittar nåt fel.

Innan du lämnar in kan du ju prova om det syns på olika ingångar/apps/etc.
Antar att strive är en app på tv´n? vad händer om du kopplar in en dator syns det då med då kommer signalen från hdmi istället för smart tv´n (dvs olika chip som är inblandat).
Så om felet ej finns på tex HDMI ingågar så är det troligen dålig lödning av ett chip som ej är med i matchen när HDMI används.
Om du kopplar i en dator kan du tex gå till https://www.eizo.be/monitor-test/ för att få en hel bild med tex grå färg.

Du kan även prova att klämma lite på sidorna på tv´n där randen är och ändras randen/försvinner så är det högst troligen dålig lödning/limmning till själva panenel i sig och även om du råkar fixa det genom att göra detta så kommer det för eller senare komma tillbaks.
Så OM du fixade det så kläm/rör/knacka/masera försiktigt på samma ställe så ser du nog felet igen.
Kan även vara ide att göra detta i butik om felet ej finns då, för flytten av tv´n kan ha "fixat" felet OBS kläm/rör/knacka/masera försiktigt.

Det är samma på ps4 hdmi 1. Bläddrar jag i inställningar så uppkommer det fler linjer beroende på vad jag bläddrar.
Första pilen är linjen som alltid syns. Den är ljus.

De andra två flyttar på sig när du bläddrar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa om med en homogen bild utan ikoner,
man skulle kunna förklara strecken i din bild med den vita ytan i fyrkanten och klockan och dynamisk kontrast.
Det skulle heller inte vara konstigt om strecken var kvar ett par minuter efter att du visat meny'n länge, utan att för den skull vara inbränning.

Så testa igen med en homogen bild och testa meny'n igen med andra bildlägen som har mindre dynamisk kontrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Testa om med en homogen bild utan ikoner,
man skulle kunna förklara strecken i din bild med den vita ytan i fyrkanten och klockan och dynamisk kontrast.
Det skulle heller inte vara konstigt om strecken var kvar ett par minuter efter att du visat meny'n länge, utan att för den skull vara inbränning.

Så testa igen med en homogen bild och testa meny'n igen med andra bildlägen som har mindre dynamisk kontrast.

Tack för svar.
Den ljusa linjen är alltid där, dom andra två linjerna flyttar sig beroende på vart man bläddrar.

Jag kör "expert 2 mörk" på vanlig tv och "spelläge" på ps4. Jag har relativt låg kontrast på båda, även fast detta är en IPS-panel.

Det känns som om de två nedersta linjerna speglar sig beroende på hur starkt texten är? Det jag undrar är om det är normalt för en tv? Min gamla tv (LG lcd, 2013) är såld och där såg jag inga sådana linjer. Dagens teknik går framåt.

Skickades från m.sweclockers.com