Värt att uppgradera grafikkort med mina andra delar?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera grafikkort med mina andra delar?

Hej,

Jag funderar på att byta ut grafikkortet i min snart 5 år gamla pc. Jag har inte bytt ut några komponenter sen jag köpte DATORN.

Jag funderar eventuellt på att köpa en av AMD billigare Navi modeller som beräknas komma under andra halvan av 2019. Dock är jag osäker om mina andra delar kommer flaskhals en eventuell uppgradering av GPU. Nu förstår jag att Navi inte släppts och vi har inga reviews men jag skulle vilja be om en generell kommentar huruvida det är värt för mig att köpa ett nytt grafikkort i 2 500kr klassen givet mina andra komponenter i datorn. Datorn används för att spela spel: spelar idag en variation av spel men huvudsakliga frågeställningen är om ett byte av gpu ger tydlig prestandaförbättring givet min cpu etc.

Datorn har följande komponenter:

Modekort: ASUS Z-87A
CPU: i5 4670K 3.4 GHz
GPU: R9 280x 3GB
RAM: 8GB
Spelar med skärm som har 1080 men funderar på sikt att skaffa en skärm med 1440 upplösning

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

När du går upp i upplösning blir processorn inte lika viktig att hålla i kapp med grafikkortet men detta beror även på vilket spel man spelar. Du kan alltid överklocka processorn ifall du skaffar ett nytt grafikkort och klämma ut lite extra kraft ur den men jag skulle säga att ett nytt grafikkort kommer ge bättre upplevelse.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Släng i mer ram, gå till 1440p köp ett begagnat Vega/1070 😊 skruva upp CPU lite så blir det nog ganska bra 😁 spelar med min dator i signaturen i 1440p de flesta spel(wow/lol 4K annars allt i 1440p), så länge du inte jagar 144hz så går det fint 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

Släng i mer ram, gå till 1440p köp ett begagnat Vega/1070 😊 skruva upp CPU lite så blir det nog ganska bra 😁 spelar med min dator i signaturen i 1440p de flesta spel(wow/lol 4K annars allt i 1440p), så länge du inte jagar 144hz så går det fint 😁

Tack för förslaget med ram, jag ska se till att öka ramen till 16gb. Dock lite osäker om ett Vega 56, ganska dyrt kort.

Skickades från m.sweclockers.com