Permalänk
Medlem

Unifi AP eller Google wifi?

Hej.
Bor i en murad villa med murade innerväggar, 2vån 110kvadrat totalt.
Använder en Asus RT AC66u som funkat kanon tills ett tag tillbaka då den måste startas om i stort sett varje dag för att få internet.
Med denna router täcker jag hela huset men tappar signal till ca 25% på vissa ställen.

Jag skulle vilja prova något nytt och har tittat på Unifi APs och Google Wifi mesh.

Har en mediacentral i källaren med tomma rör dragna till olika rum i huset så dra kabel till APs är inga bekymmer.
Har fiber 100/100 som mest används till mobiler, Ipad och streama netflix till chromecast.

Skulle gärna vilja ha bättre räckvidd än jag har idag och vill gärna ha wifi så det räcker ut i trädgården då jag kör babykamera över wifi (så inte wifi försvinner när jag grejar utomhus).

Några tips? Fördelar eller nackdelar med något? Mest prisvärt?

Vill inte lägga en förmögenhet så köper gärna så få enheter som möjligt för att testa om det räcker.

Tack på förhand. 😊

Permalänk
Medlem

@Jockis:

Nu skriver du inte hur många APs du ska köpa, men det är alltid bättre att dra kabel och sätta ut APs än att köra via Mesh. Så med det sagt skulle jag varmt rekommendera att köpa en eller två APs till att börja med och därefter utöka efter behov. Jag kör själv AP-AC-Pro och den funkar galant samt mycket prisvärd

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=ap%20ac%20pro&p=3348260

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Jockis:

Nu skriver du inte hur många APs du ska köpa, men det är alltid bättre att dra kabel och sätta ut APs än att köra via Mesh. Så med det sagt skulle jag varmt rekommendera att köpa en eller två APs till att börja med och därefter utöka efter behov. Jag kör själv AP-AC-Pro och den funkar galant samt mycket prisvärd

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?q=ap%20ac%20pro&p=3348260

Tack för svaret.
Har tänkt att köpa 1 men räcker inte det får jag givetvis köpa en till.
Har tittat runt lite på Unifis olika modeller.
Den du länkade verkar funka skitbra enligt recensioner.
Men vad skiljer den jämfört med en Long Range? Är den redan long range??
Borde ju vara bättre att köpa Long Range.
Förklara gärna skillnaden 😎

Och vilken router rekommenderar du jag köper? PoE är väldigt nice men får man med Poe-adapter till apn krävs ju ingen poe-router väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockis:

Tack för svaret.

Och vilken router rekommenderar du jag köper? PoE är väldigt nice men får man med Poe-adapter till apn krävs ju ingen poe-router väl?

Google Wifi är ju tänkt att användas i ett Mesh-nätverk, även om den naturligtvis fungerar ensam också.

Long Range-modellerna från Ubiquiti har andra antenner och något högre uteffekt och jag har för mig att de endast är "long range" på 2.4 GHz-bandet. För lite mer krävande användning vill man ju helst köra 5 GHz så det spelar mindre roll egentligen. Det är bättre att i så fall köpa en extra AP för maximal prestanda. Jag har själv en UAP-AC-LR men det var mest för att jag fick tag på den billigt begagnad (500 kr) när jag ville testa att byta ut min gamla AP som körde OpenWrt.

Tänk förresten på att varianten som heter UAP-AC-PRO E saknar PoE-injektor i kartongen. Notera även att UAP-AC-LR motsvarar UAP-AC-Lite i prestanda, inte Pro. Det finns även nyare modeller som klarar högre hastigheter, även om deras firmware möjligen inte är riktigt lika robust än.

Själv kör jag med en EdgeRouter PoE men för att få allt fint integrerar i samma gränssnitt är det bättre att köpa en Unifi Security Gateway. Tyvärr saknar dessa dock PoE då det är tanken att det tillhandahålls av en switch istället.

EDIT: Tydligen får man inte använda den högre uteffekten på LR-varianten i Sverige om man ska tro inlägget nedan så då slipper du fundera på det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockis:

Tack för svaret.

Stämmer som tidigare har nämt, AC-LR får inte använda den högre uteffekten i Sverige så den och Lite är väldigt likvärdiga. PRO har bättre 5Ghz vilket är det bandet de flesta enheter ska ligga på för att minska på störningar och få höga hastigheter. Jag kör själv USG som är mycket smidig med Unifi, men din ASUS som router kommer fungera galant med, så bättre att lägga pengarna på fler APs skulle jag säga!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Bytte en AC66u mot två AC AP LR, hade bara ena inkopplad till att börja med och redan då var det klart bättre täckning än AC66u hade.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ohh, om Du egentligen var rätt nöjd med AC66U (jag var nöjd med AC66U+Merlin) men vill ha lite bättre räckvidd är det enklast att uppgradera till AC86 eller AC88 (jag gjorde det, jättenöjd, fyra feta antenner gör skillnad i hus med drygt 200m2 per våningsplan med routern mitt i).
Samtidigt är mesh-system som Googles med flera "puckar" som samarbetar väldigt smidigt medan Unifi med flera AP är riktigt bra om Du skall bygga ut systemet ännu mer (som en AP per våningsplan och utomhusantenner, alla drivna via POE och central övervakning - men oftast overkill i hemmasystem).
Hastighetsmässigt är troligen AC86/88 snabbare (om Du har täckning) då de har bra CPU-kraft mot de andra, och är ju enklare med en central enhet.

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem

Är man något händig och älskar att pilla så Ubiquiti alla dagar i veckan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hade nog valt Google wifi om jag skulle gjort om allt idag, jag kör en edgerouter poe (köp inte den om du ska många enheter välj en X och en switch isf) och en AC pro. Även om det bara funkar så är det ju ett jäkla kladd att komma igång, du ska dra kablar, du ska hitta rätt plats för AP sen ska allt konfas och många tycker att man ska köpa till cloudenheten för enklare administrering vilket gör att totalkostnaden också ökar.

Med Google wifi som exempel så verkar det vara lätt att komma igång och sen så bara funkar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Är man något händig och älskar att pilla så Ubiquiti alla dagar i veckan.

Behöver inte vara speciellt mycket pillande... Men möjligheten finns!!!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Jag använder som sagt endast mobiler här hemma och streamar till en chromecast.
Rekommenderar ni mitt användande till 5ghz istället för 2,4?
Använder jag mitt 5ghz här hemma som det är idag är räckvidden betydligt sämre.
Kanske ska köpa 2st Lite då? Eller PRO?

Min router har ju fått fnatt så den känns sådär att använda för att få detta till att gå bättre och snabbare.
Kanske ska köpa nån ny, men samtidigt vill jag inte lägga en förmögenhet.
Dock är det skönt med ett strulfritt wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockis:

Tack för alla svar.

Jag använder som sagt endast mobiler här hemma och streamar till en chromecast.
Rekommenderar ni mitt användande till 5ghz istället för 2,4?
Använder jag mitt 5ghz här hemma som det är idag är räckvidden betydligt sämre.
Kanske ska köpa 2st Lite då? Eller PRO?

Min router har ju fått fnatt så den känns sådär att använda för att få detta till att gå bättre och snabbare.
Kanske ska köpa nån ny, men samtidigt vill jag inte lägga en förmögenhet.
Dock är det skönt med ett strulfritt wifi

Är det router eller "Wifin" som fått fnatt?

Jag har 120 kvm villa, 1 plan med källare (inga betongväggar...). Har satt upp en Unify AP AC Lite (2.4G)+5Gmitt i huset och har inget problem med varken täckning eller fart någonstans (kanske längst bort ute på tomten, men skall nog lägga till en ute AP)!
Har kabel dragen dit och har slagit av wifin på telias router (den routar trafiken utmärkt!). Kan tillägga att det mesta av de stationära klienterna såsom Chromecast, TV och andra stationära enheter är kopplade med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Är det router eller "Wifin" som fått fnatt?

Jag har 120 kvm villa, 1 plan med källare (inga betongväggar...). Har satt upp en Unify AP AC Lite (2.4G)+5Gmitt i huset och har inget problem med varken täckning eller fart någonstans (kanske längst bort ute på tomten, men skall nog lägga till en ute AP)!
Har kabel dragen dit och har slagit av wifin på telias router (den routar trafiken utmärkt!). Kan tillägga att det mesta av de stationära klienterna såsom Chromecast, TV och andra stationära enheter är kopplade med kabel.

Jag är kopplad till wifi men internetåtkomst saknas.
Datorn som är kopplad via kabel till routern får samma.
Startar jag om routern funkar det igen, det hände varje dag i 2 veckor ungefär.
Nu har det inte strulat på länge dock.
Kanske kan prova använda min router ändå och utöka med någon AP. Eller det är bara dumt att använda Asus wifi samt en unifi?

Permalänk
Medlem

Uppdaterat fw till senaste stabila?

Du kan ju köpa en unifi AP och köra den för trådlösa istället för Asus egna om du bara vill testa. Det kan man göra under öppet köp. Personligen skulle jag rekommendera en AC pro för den är mer framtidssäker rent hastighetsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Uppdaterat fw till senaste stabila?

Du kan ju köpa en unifi AP och köra den för trådlösa istället för Asus egna om du bara vill testa. Det kan man göra under öppet köp. Personligen skulle jag rekommendera en AC pro för den är mer framtidssäker rent hastighetsmässigt.

Har redan senaste fw.
Efter lite tänkande blir det till att köpa AC PRO.
Men routern är jag lite kluven över vilken jag ska köpa.
Någon edgerouter kanske

Permalänk

Det kanske kan vara värt att vänta lite till och köpa en Wifi 6 router när de sakta dyker upp på marknaden.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockis:

Har redan senaste fw.
Efter lite tänkande blir det till att köpa AC PRO.
Men routern är jag lite kluven över vilken jag ska köpa.
Någon edgerouter kanske

En edgerouter x för 600 bagis är ett bra köp. Tror du kommer långt på den om du verkligen behöver byta router, testa med en AP först så du inte köper en ny router i onödan.